Yamaha laittoi ohitusvilkun päälle…

Pitkään hiljaiseloa elänyt Yamaha on vihdoinkin tullut takaisin. Uudella otteella ja uusilla malleilla. Yamahan vuoden 2016 uutuuksiin kuuluvat uudet Kodiak ja Grizzly -mallit. side-by-side puolella Wolverline-R EPS, Viking ja side-by-side -luokan ”King” -tittelistä on tullut taistelemaan YXZ1000R. Sport -puolella on tullut aloitusmalliksi perheen pienimille YFM90. Traktorimönkijä puolella jatkavat LM550 ja LM 700 EPS WHTC. Yamahan traktorimönkijät valmistaa Lai-mu Oy Raumalla, josta tulee tuo oma mallimerkintänsä. Ainakin tämän vuoden loppuun. Nimittäin varsinainen uutinen oli, että Yamaha alkaa itse valmistamaan omat traktorimönkijänsä. Yamaha on ensimmäinen japanilainen valmistaja, joka tekee näin. Yamaha tulee tarjoamaan vuodelle 2016 sekä Kodiakista että Grizzlystä traktoriversiot. Ja silloin niitä myydään myös Yamahana. Milloinkahan muut japanilaiset valmistajat tulevat perässä?

Suomeen Yamahat tulevat USA:sta. Tosin USA:n Newnanissa (lähellä Atlantan kaupunkia Georgiassa) valmistetaan ainoastaan runko. Kaikki muut osat variaattori, sähköjärjestelmät, moottori, perät yms. tulevat Japanista. USA:n tehdas toimii lähinnä kokoonpanotehtaan ominaisuudessa. Koska USA:n markkinoita on seurattava on Yamaha panostamassa paljon side-by-side -puoleen, siitä esimakua antavat uusi Wolverline-R ja YXZ1000R.

Suomen markkinoillahan Yamaha pikkuhiljaa menettänyt osuuttaan, tosin missään ei ole tiedossa paljonko on maasto-Grizzlyjä, mutta traktorimönkkäri eli T3 -puolella, mistä Trafin kautta saadaan tilastot Yamahan ohi ovat painuneet Trapper ja TGB. Joten jotain oli tehtävä. Konekesko on nyt eriyttänyt ns. Off Road -puolen omakseen, nyt siihen kuuluvat enduro/cross -pyörät, vesijetit, golf-autot, moottorikelkat sekä mönkijät. Niinpä Suomeenkin tuli Yamaha MX Pro Tour -pyörähtämään. Paikkana oli Sipoon moottorirata ja ainakin, kun uudet laitteet olivat sunnuntaina yleisön ajettavissa porukkaa riitti. Tästä on hyvä jatkaa… Oheinen taulukko kertoo traktorimönkkäreiden (T3) myyntimäärät ajalta 1-7/2015 ja muutosprosentin vuotta aikaisempaan aikaan. John Deeren osuus tulee kokonaisuudessaan Gator -traktoreista.

Merkki Myynti 1-7/2015 Myynti 1-7/2014 % -muutos
Polaris 1037 1281 –   19.0
Can-Am 929 695 +   33.7
Trapper 331 234 +   41.5
TGB 305 252 +   21.0
LM/Yamaha 195 68 + 187.0
John Deere 55 73 –   24.7
Arctic Cat 50 63 –   20.6
Linhai 41 101 –   59.4
Kokonaismyynti 2955 2843 +    3.9

Kodiak ja Grizzly

Ensihätään pelkästään papereita tutkimalla ihmettelee melkein kahden samanlaisen mallin olemassaoloa, mutta eroa laitteilla on kuin yöllä ja päivällä. Kodiak on tehty ammattikäyttöön ja Grizzlyssä on painotettu myös sitä fun -puolta.

Uusi Kodiak 700 on suositun Grizzly 550 seuraaja. Kodiak 700 saa ilman ohjaustehostinta tai tehostimen kanssa sekä SE -mallina. Mutta mitä uutta? EPS eli ohjaustehostin mallin erottaa parhaiten ohjaustankoon sijoitetusta työvalosta. Mittaristo on EPS -mallissa nykyaikainen LCD-näyttö, jossa löytyvät polttoaine, nopeus, matka, trippi x2, kello, vetotavan näyttö, vaihdenäyttö ja EPS varoitusvalo. Perus-Kodiakissa (ei EPS) ei ole kuin vaihdeasennon ilmaisin ja merkkivalot polttoaineelle, öljylle ja lämpötilalle. Yhteisteistä Kodiakeissa on ns. polttoainetankin paikalla olevan säilytystila, joka on myös varsin kätevä ja hyvässä paikkaa. Taakkatelineitä on vahvistettu ja samoin myös runkoa. Runkoa on vahvistettu noin 20 eri kohtaa. Polttoainetankki on puolestaan sijoitettu penkin alle ja samassa yhteydessä polttoainepumppua on parannettu. Polttoainetankin (18l) muutoksella on haettu matalampaa painopistettä. Ilmanotto on myös siirretty penkin alle ja suodatin on pestävä. Jousitus on säilynyt entisellään edessä ja takana on erillisjousitus ja takana on vakaaja. Joustovaroiksi ilmoitetaan 180mm eteen ja 230mm taakse. Maavaraksi on luvattu vakiorenkain (25x8x12 edessä ja 25x10x12 takana) 275mm.

Moottoripuolella on kokoa kasvatettu. Uusi moottori on 708cc ja varustettu kahdella yläpuolisella nokka-akselilla, polttoaineen syötöstä huolehtii Mikunin -järjestelmä. Yamaha ei ilmoita koneidensa tehoja, mutta verrattuna 550 Grizzlyyn tehoa on tullut +30% enemmän ja ennen kaikkea vääntö on parantunut +30%. Ja se vääntö on tullut nimenomaan alas. Pakoputkisto on valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja se täyttää uudet säännökset. Yamahallahan on oma Ultramatic -voimansiirto ja sen suurin ero muihin on keskipakoiskytkin, joka pitää remmin kokoajan tiukalla. Tiukalla oleva remmi, yhdessä alhaalta vääntävän koneen kanssa mahdollistaa hiipivät lähdöt asennosta kuin asennosta. Voimansiirron kytkimen säätöjä on muutettu myös. Tarkoituksena on ollut hakea kaasunkäyttöön pehmeyttä, kun sitä tarvitaan ja puolestaan vastaavuutta, kun sitä tarvitaan. Kodiakit eroavat nelivedon kytkemisessä. Ei-EPS mallissa on 2WD/4WD vaihto toteutettu mekaanisesti vaijerilla. Mikä on idioottivarma ja kestävä systeemi. Mutta, pienenä miinuksena Ei-EPS malliin ei saa etuperän lukkoa. Jos toivoa saa niin tyylin sopivasti sekin voisi olla sellainen idioottivarma vaijerikäyttöinen. EPS -mallissa on puolestaan On Command -järjestelmä, jossa nelivetotapa ja lukko valitaan sähköisesti napilla. Tehonlisäyksen myötä on Kodiakiin vahvennettu vetoniveliä. Läpimitta on kasvanut 40mm ja pituus 8 milliä. Samalla teräsmateriaalia on vaihdettu vahvempaan. Hyvä juttu ja asia, joka monesti unohtuu tehon lisäyksien yhteydessä. Edestä löytyvät kaksimäntäiset levyjarrut ja takaa löytyy sitten märkäjarru. Märkäjarrua käytetään myös Suzukeissa ja Polaris on käyttänyt sitä joissain malleissa edessä. Märkäjarrun etuna on huoltovapaus, myöskään muta/vesi eivät aiheuta ongelmia. Ainoa huoltohomma on jarrulevyjen vaatiman spesiaaliöljyn vaihtaminen säännöllisesti. Kodiakissa öljytilavuus on 590ml. Kodiakin hinnat lähtevät perusmallin (YFM 700 Kodiak FI 4×4) 9.990 eurosta aina ESP SE -mallin 11.490 euroon. Traktoriversiot (siis Yamahat) ovat molemmissa tonnin kalliimmat.

Grizzlyt

Uusi Grizzly on vanhan 700 Grizzlyn manttelinperijä. Grizzlyissä on sama kone kuin Kodiakeissa ja myös todennäköisesti samantehoinen. Grizzlyn suurimmat erot EPS:llä varustettuun Kodiakkiin löytyvät alustassa, missä Grizzlyssä on säädettävät KYB:t lisäsäiliöllä. Ja joustovaroja on Kodiakia enemmän 193mm edessä ja takana 232mm. Grizzlyssä on märkäjarru korvattu kaksi mäntäisillä levyjarruilla takana ja edessä. Rengaskoko Grizzlyssä on vakiona tuumaa suurempi eli 26″, joten maavaraksi ilmoitetaan 288mm. Grizzlyn akseliväli on 3mm pitempi kuin Kodiakissa eli 1253mm. Leveyttä on Grizzlyssä 50mm enemmän. Halogeenivalot on Grizzlyssä päivitetty LEDeihin. Grizzlyssä on myös oikealla puolen, hyvin kuskin saavutettavissa ns. vedenpitävä ”keksipurkki”. Kuskin oloja on parannettu myös pidemmällä istuimella, jonka toppauksia on vahvistettu. Grizzlyä kisakoneena käyttäville on hyvä tieto uudesta vahvemmasta rungosta. Uutta runkoa on vahvistettu 20 kohtaa. Moottoripäivityksen myötä on Grizzlyn tehot ja ennen kaikkea alakierros vääntö kasvaneet, joten eteen on vaihdettu 36mm isommat vetonivelet ja takanakin on vetoakseleiden koko vähän kasvanut. Samoin teräslaatua on vaihdettu vahvempaan. Grizzlyssä on myös nopean alueen välityksiä pienennetty. EPS kanssa Grizzlyssäkin on On Command -järjestelmä eli napilla valitaan vetotapa ja hoidetaan etupään lukon käyttö. EPS.n osalta on myös tehty pientä viilausta, eli nyt tehostus huomio vetotavan eli 2WD, 4WD, etupään lukon käytön ja onko hidas/nopea -alue valittuna. Eli tehostusta lisätään tai vähennetään noiden parametrien puitteissa. Grizzlyä saa myös SE/LE -mallina. Lisäkirjaimet tuovat mukanaan alumiinivanteet ja erikoisvärin (SE on Tactical Black ja LE on Grimson Red). Lisäksi on vielä saatavissa Winter Edition, joka sisältää kahvan ja penkin lämmittimet sekä tuulisuojan. Grizzlyjen hinnat lähtevät 12.490 eurosta (EPS) päättyen 12.990 euroon (EPS LE/SE). Niin kuin Kodiakinkin kanssa traktoriversioon saa laittaa vielä 1.000euroa päälle. Warnin vinssi ja vetokuula taakse kuuluvat sekä Kodiakissa ja Grizzlyssä vakiovarustukseen.

Wolverine-R

Yamahan uusin side-by-side on keskikoko -luokkaan ja eittämättä tulee kilpailijana mieleen Polariksen ja Can-Amin vastaavat mallit. Wolverlinessa on sama 708cc moottori kuin Grizzlyssä tai Kodiakissa. Samoin CVT-vaihteisto, EPS ja On Command -järjestelmä ovat tuttuja Kodiakista ja Grizzlystä. Ja edestä löytyy 100% lukko. Alustasta löytyvät KYBin säädettävät lisäsäiliölliset iskarit ja päällekkäisin A-tukivarsin tuettu erillisjousitus. Takana on myös vakaaja. Joustovaroja on edessä 246mm ja takana 269mm. Maavaraa löytyy vakiorenkailla (Maxxis Bighorn 26″) 290mm. Pysähtymistä huolehtivat levyt edessä ja takana. Ohjaamoon on panostettu. Säilytystilaa löytyy ja katto suojaa pahimmilta vesisateelta. Matkustajille löytyy kolmipistevyöt ja kuppipenkit. Kuskinpenkki on vielä säädettävissä. Myös jaloille löytyy hyvin tilaa. Wolverlinessa on alareunassa pienet ovet, jotka kyllä vaikuttivat jämäköiltä ja lukko systeemi toimivalta. Itse ohjaamo näytti vihdoinkin siltä, että joku olisi alkanut vihdoinkin panostamaan sen toimivuuteen ja ulkonäköön. Wolverlinen paino on 581 kg ja leveyttä löytyy 1540mm ( eli mönkkärireitillä voi tulla ahdasta). Takana olevan ei kipattavan lavan kantavuus on 136kg ja vetokyky max. 680kg. Wolverlinen hinta on kovan puoleinen 18 990 euroa ja traktorimallina 19 990 euroa. Mukaan kuluu Warnin vinssi.

Viking

Toisena uutena Side-by-side -mallina oli esillä 3 -paikkainen Viking, joka on tehty työkäyttöön. 3-paikkaisena Viking on kuitenkin vain 24mm leveämpi kuin esim. Wolverline-R. Moottorina on vanhemmista Grizzlyistä tuttu 686cc kuutioinen, 4-venttilikone. Sitä on kuitenkin modifioitu Vikingiä varten (nokka-akselin profiili on eri, taotut männät, isompi ilmanotto..). Alustassa on erillisjousitus 205mm liikevaroin ja maavaraa luvataan 300mm (25″ vakiorenkain). Ohjaamoon on panostettu, sieltä löytyvät hyvät jalkatilat, kolmipistevyöt, kauhukahvat, säilytystilaa ja CVT- vaihteiston valintavipu on siirretty kolmannen paikan vuoksi kojelautaan. Katto suojaa sateelta. Takana olevan kipattavan lavan kantavuus on 272kg. Lavalla on sen verran kokoa, että ns. euro-lava mahtuu hyvin kyytiin. Viking on tehty työkäyttöön, mutta jos leveys antaa myöten sillä voi ajella fun -ajoakin. Viking maastomaalin hinta lähtee traktorimallina 19 990 eurosta.

Maastossa

Tilaisuudessa oli mahdollisuus kokeilla Sipoon moottoriradan mönkkärireitillä laitteita ja niiden toimivuutta. Kodiakista ja Grizzlystä tuli ensimmäisenä mieleen keveys, erinomainen ohjaustehostin, pieni kääntösäde ja se paras eli nyt koneessa on puhtia alakierroksilla ja kun Yamahan CVT:ssä hihna ei luista millään tempulla niin lähdöt hiipimällä onnistuvat mistä tahansa paikasta. Muutenkin uusi moottori ja vaihteisto tuntuivat sopivan saumattomasti yhteen. Se kiinniotto on niin pehmeä. Tarvittaessa pohjaan painaminen sai aikaan kiihtyvyyden, joka hyvin riitti Sipoon radalle. Jousitus toimi ainakin Sipoon pompuissa kovemmallakin vauhdilla ja itse asiassa mitä enemmän piti vauhtia sitä tasaisemmin mentiin. Molemmista jäi kuva erinomaisen hyvinä ja ketterinä hallittavina. Samoin uudistettu ohjaustehostin on markkinoiden eliittiä.

Wolverline-R tuntui maastossa myös ketterältä menijältä, mieleen tuli Polariksen pienemmät RZR:ä mallit. Varsinkin Wolverlinessa moottorijarrutuksen todella huomasi ja sitä oli myös helppo käyttää pudotuksissa. Ohjaustehostin toimii hyvin ja muutenkin ohjaamossa olivat asiat kunnossa. Se erikoiskiitos, mistä Polariksen malleja olen aina haukkunut on Yamahassa laitettu kuntoon eli jalkatila. Nyt vasemmalle jalalle on riittävästi tilaa eikä tarvitse istua jalat vinossa ja ihmetellä missä se jarrupoljin on. Yamahassa jarrupoljin on myös muutaman millin ylempänä eli nyt aletaan puhuman oikeista asioista. Säilytystiloista iso kiitos. Mihinkään räppäämiseen ei koeajoalue oikein antanut mahdollisuutta, mutta lyhyellä suoralla huomasi, että puhtia riittää tarvittaessa. Kiihtyvyyteen on varmaan vaikuttanut tuo tihennetty nopea alue. Wolverlinessa on yhtä saumattomasti toimiva variaattori/moottori -paketti kuin Kodiakissa ja Grizzlyssäkin ja kääntösäde on yllättävän pieni. Jarrujakin joutui kiihdytyksen yhteydessä testaamaan. Ne ovat tehokkaat ja Wolverline pysähtyy vähän niin kuin sorsa öljylammikkoon täysjarrutuksessa.

Viking vaikka on tehty työkäyttöön on kuitenkin yllättävän hyvä menijä maastossa. Tosin taustapeiliä kaipaisi molempiin. Eihän se mihinkään vaativiin olosuhteisin ole tehty, mutta Viking pääpaino onkin muualla. Polariksen Rangereista tuttu askeettisuus puuttuu muuten Vikingista kokonaan. Työkalunkaan ei tarvitse olla askeettinen.

Kaikissa malleissa oli muuten erinomainen vaihteensiirto, ei mitään jumeja, ei päälle meno ongelma. Ainakin nyt testatuissa olosuhteissa vaihteisto toimi kuin ihmisen mieli. Se oli tarkka ja kevyt käyttää.

YFM 90

Paikalla oli myös Yamahan sarjan pienin kaksivetoinen uutuus crossimönkkäri YFM90. YFM 90 on tarkoitettu nuoren polven ensimmäiseksi mönkkäriksi. Koska testiryhmässä ei ollut oikein nuorempi polvi edustettuna päätimme jättää kokeilun kokonaan väliin. Meidän testaajat olisivat olleet hikan koomisen näköisiä 90:n päällä ja kait niissä on joku painorajoituskin. Mutta näin päältäpäin arvioiden se nuorisolle tärkeä pätemäarvo on ainakin ulkonäön puolesta kunnossa. Sinänsä toivoisi joskus näkevät esim. Eestin Klaperjahdin kisoissa nuorten crossiluokan osallistujia Suomestakin. Luokkahan on varsin suosittu ja siellä ajetaan yhtä tiukasti kuin aikuisempienkin kisoissa.

YXZ1000R

Yamaha julkisti myös uuden kilpailijan side-by-side King-luokkaan. Uutuuden tekee mielenkiintoiseksi se, että siinä ensimmäisen kerran ATV:ssä heitetty voimaa tuhlaava variaattori romukoppaan ja tilalla on 5 -lovinen manuaalinen sekventiaalivaihteisto. Vaihteiston etuna on olematon tehohävikki, äärettömän nopeat ja tarkat vaihdot eikä pelkää vettä, myrskyjä, tuiskuja eikä paljon muutakaan. Miksei tätä ole kukaan tehnyt aikaisemmin?

Yamahaa kuljettaa 998cc kuution kolmisylinterin, 4-tahtinen, 4-venttiliä per sylinteri oleva kokonaan uusi konstruktio. Koneen puristussuhde 11.3:1 ja kierroksia löytyy aina 10.500rpm saakka. Polttoaineen suihkutuksesta vastaavat kolme Mikunia. Tehoja ei Yamaha koskaan virallisesti ilmoita, mutta epävirallisesti niiden huhutaan olevan 110hv + jotain…Ilmanottoon on myös panostettu ja se on varustettu kahdella suodattimella. Tonnisessa on muista Yamahoista tuttu On Command -nelivetotavan valinta (2WD, 4WD ja 4WD + etulukko). Alustassa on erillisjousitus ja kaksoistukivarret vakaajin. Vaimennuksesta huolehtivat FOXin Podium RC2.5 vaimentimet. Vaimentimien nopea/hidas -vaimennusta voi säätää, paluu vaimennusta voi säätää ja vaimentimen esivaimennusta voi säätää eli enempää ei voi toivoa. Joustovaroja on edessä 412mm ja takana 432mm. Pysähtymisestä huolehtivat puolestaan jäähdytetyt tuplalevyt niin edessä kuin takana. Kokoa levyillä on 245mm. Vakiorenkaina on Maxxis Bighornit (27×9-14 ja takana 27x11x14). SE -varustetasossa tulevat beadlock aluvanteet vakiona. Maavaraksi on ilmoitettu 330mm, akseliväliksi 2300mm ja painoksi 685kg (699kg SE). Valoa tuo eteenpäin neljä LED-heitintä. Ohjaamossa on säädettävät kuppipenkit, kolmipistevyöt, rattia voi säätää sekä ylös-alas suunnassa että myös pituutta. EPS toimintaa on hiottu nimenomaan 1000:sta silmällä pitäen. Kuskin näkökenttää hallitsee kierroslukumittari vaihtovalolla! Sen vieressä on sitten näyttöpaneeli, jossa on vähemmän tärkeät mittarit kuten nopeus, polttoaineen määrä yms.. Vasemmalle jalalle on myös reilu lepuutuspoljin. Keskikonsolissa on sitten vaihdevipu ja käsijarru. Ensimmäiset tonniset saapuvat Suomeen vuodenvaihteen jälkeen ja hinnaksi Konekeskolta sanottiin sen olevan viisinumeroinen, mutta alkavan kakkosella. Tilauksia otetaan vastaan. Ja mikäpä siinä. Veikkaisin, että kuskilta Yamaha YXZ1000R vaatii nopeita käsiä.

 

Kokonaisuutena

Yamaha on elänyt Suomen markkinoilla hiljaiseloa, siitä kertoneen jotain myyntimäärätkin. Välillä on tuntunut siltä, että jos Yamahan haluaa niin sen ostamiseksi pitää ihan oikeasti nähdä vaivaa. Nyt näyttäisi hiljaiselo olevan ohi ja markkinoille tullaan uusilla ja nykyaikaisilla tuotteilla, joissa on aina jotain Yamahamaista. Suomen kannalta hyvä uutinen vuodelle 2016 oli Yamaha traktorimönkkärit. Uutuuksien lisäksi säilyvät pienemmät Grizzlyt 450 ja 350 -mallistossa. Keskollakin näyttää nyt olevan ihan eri ote, kun Off Road -puoli eriytettiin omaksi jaostokseen. Yamahaan on aina yhdistetty adjektiivit luotettavuus, kestävyys, laatu. Maine ei synny tyhjästä. Se tulee selvimmin esille, kun katsoo hardcore -luokkaan kuuluvien Trophy-Raid kisojen ATV -tuloslistoja. Aavikkorallit ovat toisaalta jo pitkään olleet Yamahan crossimönkkäreiden ylivoimaa. Hinnallahan Yamaha ei edes pyri kilpailemaan. mutta niinhän se vanha sanalasku sanoo, että köyhän ei kannata ostaa halpaa.

Vastaa