VW kärähti dopingista

USA:n ympäristöviranomainen eli EPA (U.S. Environmental Protection Agency) on löytänyt VW 4-sylinterisistä dieselautoista ohjelmiston pätkän, joka tunnisti milloin auto on pakokaasutestissä. Testin ajaksi ohjelmisto kytki täyden pakokaasujen puhdistuksen päälle. EPA:n ja testaukset suorittaneen Länsi-Virginian yliopiston mukaan normaaliajossa VW dieselin päästöt ovat 40% korkeammat kuin testiarvot. VW on myöntänyt ohjelmiston olemassaolon. EPA odottaa nyt, että VW takaisinkutsuu kaikki 482.000 myymänsä autoa ja poistaa ohjelmiston käytöstä. Mikäli VW ei tee tätä vapaaehtoisesti EPA:lla on oikeus määrätä takaisinkutsu pakkokeinoin. EPA on myös nostanut kanteen VW:tä vastaan, jossa se ajaa 18 miljardin (n. 16 miljardia euroa) vahingonkorvausta valtiolle. Mielenkiintoiseksi tilanne menee sen jälkeen, jos autot eivät täytä huijausohjelmiston poiston jälkeen USA:n päästöarvoja. Saako niillä ajaa? VW:n kannalta tilanne on huono, sillä yleensä EPA:n vaatimukset menevät sellaisenaan USA:ssa läpi. Tämän saivat viimeksi tuta korealaisvalmistajat Huyndai ja Kia, kun EPA tuomitsi valmistajille muutaman miljardin dollarin sakot, kun ilmoitetut polttoaineen kulutukset eivät pitäneetkään käytännön kanssa yhtä. Mikäli EPA:n kanne menee läpi, sillä on myös vaikutusta VW:n talouteen, jota kuristavat muutenkin meneillään olevat massiiviset takaisinkutsut (Kiinassa ja USA:ssa) ja hiipuva myynti (- 5.4%).

Huijausohjelmisto on ollut käytössä seuraavissa 4-sylinterisissä diesel -malleissa…

– Jetta (2009 – 2015), Beetle (2009 – 2015)
, Audi A3 (2009 – 2015)
, Golf (2009 – 2015)
 ja Passat (2014-2015). Toisaalta, joku fiksu voisi tutkia onko sama systeemi käytössä myös esim. EU-markkinoilla? silloinhan tutkinta laajenisi myös Skodan ja Seatin -malleihin.

Vastaa