Dieselgate paisuu kuin pullataikina.

Viime viikkoina on tullut esiin kolme eri viranomaisten tutkintaa, jotka eivät ole niin mairittelevia autoteollisuudelle. Ensiksi tuli Mitsubishin ilmoitus kulutuslukemien manipuloinnista Mitsun valmistamille Nissaneille. Pääosa koskee pelkästään Japanissa myytäviä malleja.

USA:n oikeusministeriö aloitti tutkinnan Mercedeksen osalta koskien Mersun Bluetec -malleja. Oikeusministeriö selvittää, onko Mercedes rikkonut USA:n saastelakeja Bluetec -malleillaan ja jos niin minkälainen huijaus on tehty virallisissa päästömittauksissa. Mercedes on ilmoittanut tutkinnan alkamisesta, mutta ollut muuten hyvin vaitonainen.

Saksan ajoneuvovirasto eli KBA on tehnyt suurta päästötestiä suoraan Saksan liikenneministeriön määräyksestä. Testit tehtiin niin laboratorio kuin kenttäolosuhteissa. Mukana oli 53 mallia, suosituimmilta moottorintoimittajilta. Näistä 24 automallia reputti testin, päästöt olivat todella reilusti enemmän kun ilmoitetut. Ohessa lista reputtaneista diesel -malleista.

Malli Koko Päästöluokka
Alfa Romeo Giulietta 2.0 Euro 5
Audi A6 V6 3.0 3.0 Euro 5
Chevrolet Cruze 2.0 Euro 5
Dacia Sandero 1.5 Euro 6
 Fiat Ducato 3.0 Euro 5
Ford C-Max 1.5 ja 2.0 Euro 6
Huyndai ix35 2.0 Euro 5
Huyndai i20 1.1 Euro 6
Jaguar XE 2.0 Euro 6
Jeep Cherokee 2.0 Euro 6
Range Rover 3.0 Euro 5
Range Rover Evoque 2.0 Euro 6
Mercedes Bluetec V250 2.1 Euro 6
Nissan Navara 2.5 Euro 5
Opel Insignia 2.0 Euro 6
Opel Zafira 1.6 Euro 6
Porsche Macan 3.0 V6 3.0 Euro 6
Renaulta Kadjar 1.5 ja 1.6 Euro 6

Listalla ei ole VW:n malleja (Beetle, Passat, Golf Plus ja Polo), joiden ohjelmistohuijaus on selvinnyt jo aikaisemmin. Saksan liikenneministeriö on ollut yhteydessä autonvalmistajiin, jotta nämä tekisivät vapaaehtoisen takaisinkutsun, jonka yhteydessä auto saatettaisiin lakien mukaiseksi. Mikäli tämä ei auta voi liikenneministeriö ryhtyä pakkotoimiin uhkasakkojen kautta. Ainakin Mercedes on ilmoittanut, että moottorinpäästöjä ei Bluetec -malleissa rajoiteta alle +10° ulkolämpötilassa, koska moottoria pyritään suojelemaan. Opel on ilmoittanut raja-arvoksi +17° ulkolämpötilan samasta syystä kuin Mercedes. Eli korjaus ei välttämättä ole niin yksinkertainen toimenpide kuin on annettu julkisuuteen saattaa. Reputtaneiden yhteinen nimittäjä on Bosch, jolta ohjausjärjestelmät on ostettu. Bosch on jo myöntänyt antaneensa autonvalmistajille työkalut päästöarvojen manipulointiin.

EU:han on muuttamassa nykyisiä polttoaineen kulutus/päästö -mittauksia ja tarkoituksena olisi saada ne totuudenmukaisemmiksi. USA:ssa voi oikeusministeriö langettaa tuntuvat sakot, jos esim. kulutuslukemissa valehdellaan. Ja niitä myös viranomaiset valvovat. Tästä saivat viimeksi tuta Kia ja Hyundai, joille räpsäistiin viime vuonna 300milj. dollarin sakot. Näissä asioissa ollaan Euroopassa pitkällä takamatkalla USA:han verrattuna.

Vastaa