Polaris esitteli vuoden 2017 mönkijämalliston Vantaalla.

Brandt-Polaris, Polariksen maahantuoja esitteli vuoden 2017 mönkijämallistonsa Vantaan Vauhtipuistossa maanantain 3.10. Vuodelle 2017 Polaris tuo hieman yllättäen melkein jokaisesta mallista uuden EU tieliikennetraktori -luokan (T3), näiden tehoa ei ole rajoitettu, mutta maksiminopeus on rajoitettu 60km/h tunnissa. Nähtävästi Brandt-Polaris uskoo luokan luontivaiheessa tapahtuneen virheen korjaantumiseen pikimmiten. Nimittäin,kun tieliikennetraktori -luokan asetusta kirjoitettiin sattui Trafille pieni kämmi, joko tahallinen tai tahaton. Tieliikenneluokan korttivaatimukseksi laitettiin pelkästään LT -kortti. Eli tieliikennetraktorikortti. Joten luokkaa ei saa LT-kortin lisäksi kuin kuorma-auton luokan kortilla (kevyt kuorma-auto riittää). Tällä hetkellä korttivaatimus on EU-asetuksen vastainen. Mutta niin kauan kun virhettä ei saada korjattua voi luokan tulevaisuus Suomessa olla ankea. Nykyinen traktoriluokka säilyy pienin muutoksin, kääntyvää kolmatta ajovaloa ei tarvitse peittää enää, edessä ennen niin massiivinen vetokita voidaan korvata mönkkärin omalla.2017-rzr-xp-1000-eps-velocity-blue-le_six6167_02540 Takana vetokoukun vieressä oleva pistokkeen asennukseen aletaan kiinnittämään huomioita. Ostaja ehdokkaan kannattaa tarkistaa mahtuuko tilaan myös uusi EU-standardisoidun 13-napaisen pistokkeen adapteri, jos kytkevässä kärryssä tuollainen on, yhä useammassa uudessa alkaa olemaan.

Polariksen ATV -mallistossa ns. juniori -luokka säilyy entisellään, sen sijaan mönkijöissä valikoima perustuu joko 570cc tai 1000cc -lohkoon. Muista on2017-polaris-general-4-1000-eps-silver-pearl_six6180_0436 luovuttu. Sportsman -luokassa olivat suurimmat uutuudet uudet T3b -luokan 570cc/1000cc Sportsmanit, ns. fullpower mallit. Ja tietysti Pohjolan oloihin erityisesti räätälöity Sportsman Nordic. Nordicissa on kahva ja peukalolämmittimet vakiona, samoin ensimmäistä kertaa mönkijässä 230v lohkolämmitin vakiona. Nordic on rekisteröity kahdelle niin kuin kaikki uudet traktoriluokan Sportsmanit. Nordicin takana olevan taakkatelineen tai paremminkin lavan kantavuus on markkinoiden aatelia eli 182kg. Sportsman 570Efi on ollut Suomen myydyin mönkijä2017-sportsman-6x6-big-boss-570-eps-sage-green_six6121_0051 viime vuonna ja ykköspaikan voi odottaa säilyvän. Polaris esitteli myös kilpailijan Can-Amin 6×6 Outlanderille eli ”Big Boss” 570 EFI EPS 6×6. Mallia tuodaan Suomeen vain tieliikenne -traktorina. Scrambler säilyy ennallaan ja uuteena oli XP 1000 EPS High Lifter -paikalla maastomallina. Suomessakin hyvin myyvä Sportsman ACE jatkaa entisellään, vuoden 2017 ainoa muutos on kaasuvaijeri katoaminen sähköjohdon tieltä.

Polariksella on markkinoiden ylivoimaisesti laajin mallisto side-by-side -puolella. RZR -mallisto säilyy muutoksitta, mutta Ranger -mallistossa 900cc kuutioiset päivittyvät 1000cc -luokkaan ja uutena Ranger -mallistossa on General, joka on luomassa Side-by-Side mallien ns. Premium -luokkaa. Sisustusmateriaaleihin on paneuduttu, sähköisestä kaasunohjauksesta voi valita kolme eri tilaa Performance/Standard/Work, muutenkin koko Ranger -mallisto uusittuine Cabin -rakenteineen (tukevat ovet, tiivistys, lämmityslaite, pyyhkimet yms.) alkaa pikkuhiljaa lähestymään autoja. Saas nähdä milloin taksissa nähdään ensimmäinen 6-paikkainen Ranger. Ranger mallistoon julkaistiin myös 6×6 versio.

Polariksen mallistossa kiinnitti huomion siirtyminen vain kahteen konesarjaan ja toisaalta kova panostus Side-by-side ja uudelle T3 -traktomallipuolelle. Suomeen tulevat Polarikset valmistetaan Puolan uudella tehtaalla.

Paikalla oli myös kotimaisia ja naapurien lisävarustemyyjiä. Kotimainen Ultratec esitteli modulaarisia mönkijän kärryjä eri tarkoituksiin ja paikalla ollut edustaja Timo Ruokolainen kertoi myös USA:n pään saamisesta auki. Ensimmäiset kontit ovat lähteneet USA:n päin ja nyt Petäjävedellä odotellaan korvat höröllä USA:n vastaanottoa. LATVO Oy esitteli hydraulista puskulevyään ja erittäin kompaktia hydraulipakettiaan, Rammy Oy esitteli ruohonleikkuriaan ja lumilinkojaan, Kranman esitteli hydraulista tukkikärryään ja Japa oli tuonut paikalle klapi- ja pussituskoneensa. Lisävaruste -osasto antoi hyvän kuvan siitä kuinka nopeasti a) lisävarusteet kehittyvät ja b)mönkijän käyttöarvo, joka paikan höylänä nousee.

Lehdistötilaisuus pidettiin Vantaan Vauhtipuistossa ja se ei todellakaan antanut nyt suuria mahdollisuuksia ei laitteiden kokeiluun, mutta ohessa ovat nyt lehden testikuskien (Ari Nerg ja Henkka Kvist) päällimmäiset lyhyet ensikommentit. Niitä ei pidä ottaa raamatunlauseina, mutta antavat osviittaa mihin kiinnittää huomiota. Kokonaisuutena, johon ei taida löytyä vastaväittäjää on Polariksen neliveto. Se on edelleenkin yksi markkinoiden parhaista ellei paras ja polle jaksaa vetää isoakin kuormaa. Mönkkijöiden lisävararustelista pitenee kokoajan ja varmaan ei mene kauan, kun esim. voimanulosottoa aletaan hyödyntämään isommassa mittakaavassa. kotimainen Multi-Mette toimii muuten asiassa uranuurtajana.

Polaris Sportsman ACE 570EFI T3b

– ACE on hauska, maistuu, crosskart makuun. Ohjaus on liian hidas varsinkin keskialueella, ketterämpi ja hauskempi kuin RZR, jos ajelee yksin. Tästä tonninen crosskart -malli!

Polaris Sportsman XP1000 EPS High Lifter

– Ei käänny, alusta puskee, käännettävä kaasulla. Liian lyhyt runko, ei terävä lähtemään, alustan säätö puuttuu. Mittariston symbolit liian pienet. Ei nopeaan ajoon varmaankin vain mutaspooreihin? Tonnisen perusversio paljon parempi.

Polaris ”Big Boss” 570 Efi EPS 6×6

– yllättävän ketterä, pituudella hyvät ja huonot puolensa (laskut ja nousut), jouheampi kuin Can-Amin 6×6, takakehikon kestävyys maksimikuormalla?

Polaris Ranger XP900 EPS

– työkalumainen, helppo ajaa, ohjaustehostin järkevä, poljin sijoittelu yhtä huono kuin aikaisemminkin eli vasemmalle jalalle ei paikkaa, helppokulkuinen. XP900 oli positiivinen yllätys vähän niin kuin Ducatoon olisi isketty reippaasti isompi kone. Sporttinen Ducato..

Polaris Ranger EV T1

– Sähkövehje, yllättävän hyvä, vääntöä löytyy ihan nollasta, ohjaustehostin hidas, positiivinen yllätys. Näille on käyttöä alueilla minne polttomoottorit ei sovi.

Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3

– yksinkertaisesti hieno, ketterä ja ärtsy, ohjauksen tehostus on liian tunnoton. Täydet tehot!

Polaris General XP 1000 EPS Premium

– tehoton, vanhan Can-Am Commanderin kopio, pyörä keksitty uudestaan, pienet renkaat, koppi ovet, turvakaaret pystyy vaihtamaan, A-pilarit peittää ison osan näkyvyydestä, huurteenpoisto? etuikkunan saa irti, mutta mihis sen sijoitat. Poljinsijoittelu yhtä huono kuin muissakin Rangereissa. Sisäpuolen oven kahva ei sovi tyyliin. Penkit todella hyvät ja näyttävät. Haettu automaisuutta sisustukseen esim. taustapeili. yms..

 

Vastaa