Pickup -mallien ja mönkkäreiden ensirekisteröinnit Q3/2016

Pickup -mallien myynnin kasvu taantui hieman vuoden kolmannella neljänneksellä. Uudistunut Toyota Hilux otti odotetusti johtopaikan ja vielä selvällä erolla kilpailijoihin. Q3 osalta Hilux vastasi reilua 36% kokonaismyynnistä. Siinä on muilla miettimistä. Nissan Navara myös löysi ostajansa ja nousi toiseksi eniten myydyksi malliksi (+20%). Asemiaan menettivät eniten VW Amarok (-55%) ja Ford Ranger (-47%). Pienimmistä merkeistä muualla Euroopassa niin suosittu ja vastikään uudistunut Mitsubishin L200 ei ole löytänyt meillä ostajia. Isuzun D-MAX kaipaisi kokonaisvaltaista uudistusta.

Merkki 2016/Q3 2016/Q2 Muutos % Yhteensä (Q1-Q3)
Toyota Hilux 119 kpl 63 kpl +   89% 248 kpl
Nissan Navara   71 kpl 59 kpl +   20% 162 kpl
Ford Ranger   48 kpl 91 kpl –   47% 208 kpl
Mitsubishi L200   38 kpl 57 kpl –   33% 130 kpl
VW Amarok   30 kpl 67 kpl –   55% 153 kpl
Isuzu D-MAX   17 kpl 27 kpl –   37%   57 kpl
Fiat Fullback    1 kpl   1 kpl       0%     2 kpl
Kokonaismyynti 324 kpl 365 kpl –  11% 960 kpl

Tieliikennemönkkärit

Tieliikennemallien myynti jatkui hiipuvana, jos sanaa voi käyttää. Kolmannella vuosineljänneksellä tieliikennemalleja myytiin yhteensä hurjat 17 kappaletta. Elir käytännössä niiden myynti on nolla. Loistava esimerkki, kun verotuksen ainoa tarkoitus on lopettaa laitteiden myynti kokonaisuudessaan. Melex on uutena merkkinä 3 kappaleen ”side-by-side myynnillään.” Sähkökäyttöistä ”huoltoautoa” tuo maahan Elcat Oy. Eli firma, joka oli tunnetumpi Elcat sähköautoistaan. Melexin kuuluminen joukkoon on rajatapaus, mutta Trafi on päättänyt luokitella sen mönkkäreihin.  

Merkki 2016/Q3 2016/Q2 Muutos % Yhteensä (Q1-Q3)
Can-Am 5 kpl 11 kpl –    55% 23 kpl
Rally Usa 3 kpl + 100% 14 kpl
TGB 3 kpl  2 kpl +   50% 12 kpl
Melex 3 kpl   uusi   3 kpl
Arctic Cat 1 kpl  1 kpl        0%   3 kpl
Bashan 1 kpl  6 kpl –   83%   7 kpl
Kazuma 1 kpl – 100%   4 kpl
Polaris 1 kpl – 100 %   3 kpl
Keeway       0%   1 kpl
Eagle 1 kpl – 100%   1 kpl
Odes 1 kpli – 100%   1 kpl
Kokonaismyynti 17 kpl 21 kpl –   19% 73 kpl

Traktorimönkkärit 

Traktorimalleissa nousi Polaris ykkösijalle ja samalla myydyimmän mönkijän aseman otti Polariksen 570 -mallisto. Traktorimönkkäreiden myynnissä oli selvä notkahdus verrattuna edelliseen neljännekseen. Syytä on vaikea suoraan löytää, mutta osasyyllinen voi olla tieliikennetraktoriksi hyväksyttyjen mönkkäreiden odotus. Kunhan niiden ajokorttimääräykset saadaan maan pinnalle on varmasti moni nykyisen traktorimönkijän omistaja vaihtamassa sitä tieliikennetraktori -malliin. Kahden valtamerkin Polariksen ja Can-Amin takana käydään kova taistelua. Pieni yllätys on TGB:n nousu Q3:n kolmanneksi myydyimmäksi ohi Red Machinen eli Hondan traktorimallin. Yamahan alavireinen aloitus on hienoinen yllätys, samoin Trapperin koko vuoden jatkunut miinusmerkkinen suunta. CF Moton esimerkki osoittaa, että jalansijan saaminen uudelle merkille vaatii kovaa ja pitkää työtä.  Uutena merkkinä on markkinoille rantautunut Access. Merkkiä tuo maahan Sumeko.

Merkki 2016/Q3 2016/Q2 Muutos -% Yhteensä (Q1-Q3)
Polaris 351 kpl 471 kpl – 25% 1 438 kpl
Can-Am 303 kpl 479 kpl – 37% 1 260 kpl
TGB   91 kpl   56 kpl + 63%    325 kpl
Red Machine   70 kpl 104 kpl – 33%   196 kpl
Trapper   45 kpl  70 kpl – 36%   283 kpl
Linhai   37 kpl  43 kpl – 14%   119 kpl
Yamaha   32 kpl 35 kpl –   9%     96 kpl
CF Moto   19 kpl 18 kpl +  6%     47 kpl
LM   11 kpl 19 kpl – 42%     76 kpl
Access     7 kpl  — uusi      7 kpl
Arctic Cat     4 kpl 12 kpl – 67%    28 kpl
Shineray     1 kpl 85 kpl – 99%    86 kpl
Dresel   1 kpl – 100%      1 kpl
Kokonaismyynti 971 kpl 1 392 kpl – 30% 3 959 kpl

Lähde: Trafin ajoneuvojen avoin data 7-9.2016 aineisto

Vastaa