Dakar kaksi ensimmäistä päivää.

Dakarin molempien reitit Asunción → Resistencia ja toisen päivänä ollut Resistencia → San Miguel de Tucumán olivat samantyylisiä nopeita, rallityylisiä osuuksia, navigointia ei paljon tarvinnut harrastaa. Ainoat, jotka pitivät reitistä taisivat olla ex-WRC -kuskit eli Sebastian Loeb ja Martin Prokop. Tai niin kuin Mikko Hirvonen totesi, varsinkin toisen päivän reitin olleen ei niinkään rallityylinen vaan pidennetty kiihdytysauto -kisa. 10km suoraan käännös ja taas 15km suoraan….

Bike -luokka

Australian viime vuoden voittaja Toby Price otti ykköspaikan selvällä 3 minuutin erolla ennen muita. Pricen meno on ollut vakuuttavaa. Tobyn takana on huomattavasti tiukempaa. Toisena ajaa Hondalla Paulo Goncalves, Marc Coman lopetettua on Goncalvesia pidetty yhtenä hänen mantteliperijänään. Kolmantena ajaa brittikuski Sam Sunderland. Viime vuonna KTM -kuski oli loukkaantunut eikä päässyt Dakariin. Sunderland on nopea kuski esim. Abu Dhabi Desert Challangen voitto tänä vuonna. Mutta hänen Dakarinsa ovat tähän mennessä aina päättyneet ensimmäiselle viikolle. Kova vauhdin aiheuttamaan ulosajoon ja keskeytykseen. Neljäntenä ajaa pienoisena yllätyksenä yksityistallin Xavier de Soultrait Yamahalla. Hänellä on tältä vuodelta Marokko -ralli viides tila, Sardinian rallin voitto ja ura alkoi endurosta. Soultraitin perässä tulevat muut ennakko suosikit Quintanilla (Honda), Brabec (Honda), Svitko (KTM), Barreda Bort (Honda). Yamahan paras tehdaskuski Adrien van Beveren löytyy sijalta 12. Viron Tomas Triisa ajaa sijalla 45. ja Mart Meeru sijalla 78. Mainittakoon, että viidellä pyörällä mukaan lähtenyt kiinalainen pyörätehdas Zongshen koki kovia. Neljä on jo keskeyttänyt ennen toisen osuuden loppua ja se ainoa jatkava Ranska Thierry Betsys ajaa sijalla 116.

ATV -luokka

Odotetusti Yamaha hallitsee ATV -luokkaa, mutta yllättäen kärjessä ovat kokonaan uudet nimet. Kärjessä ajaa kokenut Argentiinan Pablo Copetti, mutta hänen viimeinen sijoitus Dakarista löytyy vasta vuodelta 2011 (viides), yleensä matka on päättynyt keskeytykseen. Toisena ajaa Brasialian Marcelo Medeires. Häntäkään ei voine sanoa kokeneeksi. Viime vuonna hän oli mukana ensimmäisessä Dakarinsa ja matka päättyi keskeytykseen ensimmäisellä viikolla. Kolmantena ajaa Dakarin ensikertalainen Ranskan Axel Dutria. Vasta neljäntenä ajaa kokenut Ignacio Casale Chilestä. Kärjestä hän on jäänyt 6.25 minuuttia. Ennakkosuosikeista Venäjän Sergei Karyakin ajaa sijalla 14., Puolan Sonik sijalla 18. ja Walter Nosiglia sijalla 20. Jo reilut 50 minuuttia kärjestä. Muutamia mielenkiintoisia ajajia on kärkikymmenikössä Brasilian suurin maitofarmari (oikeasti), Hollanin kansalainen Kees Koolen ajaa sijalla Barren Racer One 690 ATV:llä. Kilpuri on varta vasten rakennettu aavikkoralleja varten. Mutta teknisiä tietoja ei ole annettu julkisuuteen kuin että, 690cc moottori on suoraa lainaa KTM:ltä. Koolen ajaa kahdeksatta Dakaria. Koolenin takana ajaa seitsemäntenä Tsekin Tomas Kubiena Hawk 690 BIOS quadillaan. Tsekki on ensimmäistä kertaa Dakarissa. Huomioitavaa on myös, että nopeimmat 4×4 ATV -kuskit pysyvät kaksipyöräisten vauhdissa. Argentiinan Lucas Innocente ajaa kahdeksannella sijalla Can-Am Renegadella toisen päivän jälkeen. Liekkö muutamat toisen päivän mutaspoorit (mitä esim. Sanabria maalissa manasi) auttaneet.

UTV -luokka

Uudessa luokassa on jäljellä seitsemän kilpailijaa. Kiinan Mao Ruijin on vajaan tunnin johdossa ennen toista kiinalaista eli Li Dongshengia. Li on ensikertalainen Dakarissa. Kolmantena tulee jo reilut kaksi tuntia kärjen perässä Brasilian Leandro Torres. Koko kolmen kärki ajaa Polariksen RZR 1000:lla

Autot -luokka

Sebastian Loeb on pitänyt alussa kiireintä vauhtia, odotetusti. Tosin Toyotalla ajava Nasser Al-Ayttiah on jäänyt hänestä vain 28 sekuntia. Al-Ayttiah koki siirtymällä yllätyksen kun konehuone syttyi tuleen. Nopea toiminta esti kuitenkin isommat vahingot, mutta Toyota huollolla on vähän hommia. Palon syyksi löytyi yksi öljyletku, jonka klemmari oli löystynyt ja öljyä pääsi suoraan kuumille pakosarjoille. Kolmantena tulee vanha kettu eli Carlos Sainz niinikään Peugeotilla ja neljäntenä tulee Giniel de Villiers Toyotalla. Kärkikymmenikkö on hyvin Peugeot/Toyota voittoinen. Rintaman rikkovat vain Minin tehdastallikuskit Yazeed Al-Rajhi (6.) ja Mikko Hirvonen (8.). Erot ovat kuitenkin niin pieniä ja yksi rengasrikko ek:lla kaiken muuttaa voi.

Kuorma-autot

Kuorma-auto luokassa erot ovat minimaallisia. Kymmenentenä ajava Kazakstanin Artur Ardavichus on jäänyt kärjessä ajavalle Martin van den Brinkille vain 4 minuuttia eli ei yhtään mitään Dakarin aikataulussa. Yksi asia on muuttunut, ennen niin Iveco/Kamaz painotteinen kärki on ainakin vielä merkkien kirjo. Toisen päivän jälkeen ensimmäisenä ajaa Martin van den Brink Mammoet-Renaultilla. Tiiviisti perässä tulevat Sotnikov (Kamaz), Kolomy (Tatra), De Rooy (Iveco), Versluis (MAN), Viazovich (MAZ)… Kaikki eivät olleet läheskään tyytyväisiä reittiin. Viime vuoden voittaja Gerard de Rooy kritsoi maalissa kovastikin näitä vauhtierikoiskokeita.

Vastaa