Dakarin 3.päivä – Toyotan katastrofi.

Dakarin 3. osuuden reitti San Miguel de Tucumán → San Salvador De Jujuy oli kokonaispituudeltaan reilut 700km. Muilla kuin kuorma-autoilla oli erikoiskokeen pituus 364km, kuorma-autoilla oli lyhyempi reitti eli ek:lla oli pituutta vain 199km. Päivän osuus oli ensimmäinen, jossa myös navigoinnilla oli merkitystä ja samoin reitti kohosi korkeimmillaan yli 5.000 metriin. Lämpötilavaihtelut ovat myös huimat alhaalla on +40 astetta ja ylhäällä vuoristossa mennään nollan tuntumassa.

Bike -luokka

Monet kärjessä sortuivat suunnistukseen. Lista on pitkä eli Toby Price, Stefan Svitko, Matthias Walkner, De Soultrait… Niinpä etapin voittoon ajoi kokenut Espanjan Joan Barreda Hondallaan. Yhden missin tehnyt Sam Sunderland oli toinen, Ranskan yksityistallissa ajava Pierre Renet oli osuuden kolmas. Hänen perässään tulivat sitten Quintanilla, Goncalves ja Van Beveren. Kokonaiskilpailussa Barreda nousi 10 minuutin johtoon ennen KTM:n tehdaskuskia Sam Sunderlandia. Toby Pricen sijoitus tippui viidenneksi 17 minuuttia kärjestä. Kolmanneksi nousi PauloMatthias Walkner (Honda) ja hänestä reilun minuutin on jäänyt Pablo Quintanilla (Husqvarna). Ennakkoon kovasta KTM:n teamistä Stefan Svitko ja Matthias Walkner löytyvät sijoilta 10. ja 11. Sellaiset ½ tuntia kärjen perässä. Tomas Triisa ajaa sijalla 36. ja Mart Meeru sijalla 71. Triisa on kärkeä jäljessä vajaa kaksi tuntia ja Meeru reilut kolme tuntia.

ATV -luokka

Yamaha vei neljä ensimmäistä sijaa järjestyksessä Gonzales, Casale, Machacek ja Vitse. Santiago Hansen oli paras ei Yamaha, viides sija Hondalla. Hieman yllättäen päivän etapin kuudes oli 4×4 vetoisissa ajava Argentiinan Daniel Mazzucco, Can-Am Renegadellaan. Ennakkosuosikeista Puolan Rafael Sonik saapui maaliin ½ tuntia kärjen jälkeen, Karyakin ehätti muutaman minuutin ennen häntä. Yamahan Sanabria jäi kärjelle jo reilut 1½ tuntia. Kes Koolen missasi yhden waypointin ja siitä rapsahti tunnin aikasakko ja sijoitus tippui myös sen mukaiseksi. Kokonaistuloksissa seitsemän ensimmäistä sijaa menevät Yamahalle järjestyksessä Casale, Gonzalez, Copetti, Dutrie, Vitse, Machacek ja Da Costa. Kahdeksantena ajaa ensimmäinen ei Yamaha eli Argentiinan Daniel Domaszewski. Paras 4×4 vetoinen Daniel Mazzucco sijalla yhdeksän vajaa ½ tuntia Casalea perässä.

UTV -luokka

Luokassa on kolmen päivän jälkeen enää kuusi kuljettajaa. Yamahat ovat tippumassa pois, koska kuuden joukossa Yamahalla ajaa enää Espanja rookie Joan Font. Kiinan Ruijin on jo kahden tunnin johdossa seuraavaan eli Brasilian Leandro Torresiin.Kolmantena jo 3½ tuntia perässä tulee Kiinan Dongsheng. Kaikki ajavat Polariksen RZR:llä. Jo kolmannen päivä jälkeen arveluttaa näin sivusta katsoen UTV -luokan ajattaminen oman luokkana ei ehkä niin viisas päätös. Saa nähdä pääseekö yksikään maaliin.

Autot -luokka

Toyotalla kolmas osuus oli sysimusta. Kärjessä ajanut Nasser Al-Ayttiah ajoi kiveen sillä seurauksella, että pyörä napoineen lähti irti ja varmasti muutama tukivarsikin sai kipeää. Hän saapui maaliin, mutta oli jäänyt kärjestä reilut 2 tuntia. Toinen tehdaskuskeista Giniel de Villiers kärsi oikuttelevasta polttoainepumpusta. Villiers hävisi kärjelle reilut puolituntia. Kärjessä menivät Peugeotit. Päivän nopein oli Peterhansel, jolla oli omien sanojensa mukaan täydellinen päivä. Hänelle muutaman minuutin hävisivät Sainz ja Loeb, jotka molemmat olivat pienissä vaikeuksissa alun teknisellä (lue tarkkaa suunnistusta vaativalla osuudella). Mikko Hirvonen hävisi Loebille kolmannen sijan 50 sekunnilla. Mikko Hirvonen kertoi nauttivansa tällaisista pätkistä, jossa tarvitaan tarkkaa suunnistusta. Mikon kartturina toimii yksi Dakarin parhaimpia ja kokeneimpiaJakub Przygonski kartanlukijoita eli Ranskan Michel Perin. Perin on aikaisemmin ollut Nani Roman kartturina, sitä ennen Bruno Sabyn kartturina ja Dakar uransa hän aloitti Pierre Lartiguen kartturina vuonna 1993. Maalissa Hirvonen totesi, että nopeilla osuuksilla Minin huippunopeus ei riitä Peugeotin tai Toyotan vauhtiin, mutta teknisillä osuuksilla on muitakin painoarvoja kuin kenellä on nopein auto. Peugeotin neljäs tehdaskuski Cyril Despres hävisi Mikolle reilut kolme minuuttia, ollen viides. Hänen perässään tulivat X-Raid teamin muut Minit eli Orlando Terranova ja Yazeed Al-Rajhi. Paras Toyota -kuljettaja oli Nani Roma Overdrive -tallin Hiluxilla. Kokonaistuloksissa Peugeoteilla on kolmoisjohto järjestyksessä Loeb, Sainz ja Peterhansel. Mikko Hirvonen on neljäntenä 9. minuuttia kärjestä. Overdrive -tallin Nani Roma on kokonaistuloksissa viides 13 minuuttia kärjestä. Hänen perässään tulevat sitten Al Rajhi, Despres, Terranova ja Puolan Mini-kuski Jakub Przygonski. De Villiers on sijalla 10. Toyota Gazoo Racing ilmoitti Al-Ayttiahin keskeytyksestä myöhemmin illalla. Autoa ei saada mukana olevin varaosin kuntoon. Eli yksi kärkinimistä on poissa pelistä.

Kuorma-autot

Kuorma-autoissa päivän nopein oli Tsekin Martin Kolomy Tatralla, mutta hän sai 3 minuutin aikasakon ylinopeudesta siirtymällä, joten etapin voittajaksi kruunattiin Venäjän kokenut Eduard Nikolajaev Kamazilla. Kolmanneksi kiirehti Argentiinan Federico Villagra Iveco Powerstarilla. Kärjessä lähtenyt Martin van den Brink kärsi Renaultin polttoaineen syöttöongelmia, lähinnä polttoaineen suuttimien kanssa. Niin pahasti, että matkan teko pysähtyi ek:lle. Eikä autoa saatu enää käyntiin. Yksi kova nimi on siis joukosta poissa. Näin Mammoet-Renault tallin toinen kuljettaja Pascal de Baar sai vapaat kädet ajaa täysillä. De Baarin piti olla aluksi van Brink mukana kulkeva ns. huoltoauto, mutta näin ne tilanteet muuttuu. Pascal de Baar oli osuuden kahdeksas ja muuten ainoa jäljellä oleva Renault koko kisassa. Toinen kärkinimi Gerald de Rooy kärsi kaksi rengasrikkoa ja nämä veivät aikaa niin, että sijoitus oli päivän etapilla 18. reilut puolituntia kärjestä perässä. Kokonaistuloksissa ei mitään isoja eroja vielä ole. Venäjän Eduard Nikolajev on johdossa, Martin Kolomy toisena ja Villagra kolmantena. Neljänneksi on noussut Valko-Venäjän Viazovich MAZilla. Kymmenen minuuttia kärjelle jääneenä on myös kova kolmikko minuutin sisään eli Versluis (MAN), Sotnikov (Kamaz) ja Stacey (MAN). Kahdeksantena tulee van den Heuvel Torpedo Scanialla. De Rooylla on kurottavaa kärkeen reilut 33 minuuttia. Sijoitus on 13.

Vastaa