US. Army valinnan edessä

US. Armylla on ollut jo muutaman vuoden käynnissä projekti, jonka tarkoituksena olisi korvata AM General Humveet uudella military-luokan maasturilla. Kysymys ei ole mistään

Poistuva AM General Humvee lähettää Hellfire -ohjuksen matkaan jossain päin Afganistania.

Poistuva AM General Humvee lähettää Hellfire -ohjuksen matkaan jossain päin Afganistania.

pienestä kaupasta sillä US. Army olisi ostamassa noin 50.000 autoa ja US. Marine noin 5.000 autoa. Kun yhden auton hinnaksi on laskettu noin 250.000USD:tä puhutaan todella isoista rahoista. Valinta olisi tarkoitus tehdä tämän vuoden kesällä. Armeijan rankkojen testien (esim. 200.000km kestotesti) perusteella on kolme mallia valittu loppusuoralle. Irakin ja Afganistanin sodista opittuna yksi tärkeimpiä armeijan vaatimuksia on ollut MRAP -suojaus eli suojaus maamiinoja vastaan. Tämä on vaatimus on ollut esim. nykyisen Humveen ongelma. AM Generalilla meni kauan ennen kuin Humvee saatiin kestämään maamiinat ja tienvarsipommit. Samalla se merkitsi jälkikäteen tehtynä rajua painon kasvua. Ennen MRAP -suojaus on nostanut ajoneuvon painon helposti 12-12.5t tietämiin. Nyt uudet materiaalit ja tekniikat ovat tulleet avuksi.

Loppusuoralle on valittu kolme ehdokasta eli Oshkosh L-ATV, AM General BRV-O ja Lockheed Martin JLTV. Näistä Lockheed Martin JLTV on monen yhtiön yhteishanke eli mukana ovat myös Meritor Inc, BAE Systems, Allison Transmissions, Cummins Inc. ja L-3 Communications Inc.

Oshkosh L-ATV

US. Armyn vakiotoimittaja Oshkosh on vahvoilla kilpailussa. Saihan se juuri sopimuksen luokkaa raskaampien ajoneuvojen toimittamisesta US Armylle. Oshkosh L-ATV omapaino on 6.400kg ja sitä kuljettaa GM Duramax V8 -diesel. 6.6 -litraisesta dieselistä on otettu 300hv. Vääntöarvoja ei ole ilmoitettu. L-ATV:ssa on Allisonin automaatti, jonka perässä on Oshkoshin omaa tuotantoa oleva alennusvaihteisto. Maksiminopeudeksi on luvattu 112km/h. Kulutusta ei ole ilmoitettu sen sijaan toimintasäteeksi tankillisella on luvattu 640km. Oshkosh on erillisjousitettu ja siinä käytetään omaa patentoitua TAK-4i erillisjousitusta, jolle on luvattu 508mm joustovarat. Kahluusyvyydeksi on ilmoitettu 1,0m. Rengastuksesta ei ole hiiskuta mitään, mutta CTIS -systeemi on Danan tekemä. L-ATV:stä on tehty armeijan käyttöön kahdet eri versiot. CTV eli Combat Tactical Vehicle kuljettaa 4 matkustajaa ja 1600kg tavaraa. CSV eli Combat Support Vehicle kuljettaa kahta matkustajaa, mutta tavaraa saa olla 2.300kg edestä. Oshkoshiin saadaan kahden tasoista suojausta eli A- ja B. A -suojaus tehdään tehtaalla ja B-suojaus toimitetaan ns. jälkiasennus kittinä. B-suojausta käytetään tarpeen vaatiessa ja kun sitä ei välttämättä tarvitse se voidaan painon säästämiseksi poistaa. Oshkosh sisältää ns. ProPulse -järjestelmän, jossa diesel -moottori syöttää myös generaattoria, jonka tuottoa voidaan käyttää voimansiirrossa tai ulkoisena voimalähteenä. Generaattorin maksimituotto on 70kW. Oshkosh voidaan varustaa joko 7.62- tai 12.7 -kaliiperin konekiväärillä tai 40mm kranaattikonekiväärillä. Yhtenä vaihtoehtona on myös varustaa L-ATV panssarintorjunta ohjuksin tai maasta-ilmaan ohjuksin. L-ATV voi toimia myös itsenäisenä tuliasemana kaukokäytöllä. Oshkosh L-ATV soveltuu kuljetettavaksi Chinook CH-47 helikopterilla tai sitten Hercules C-130 rahtikoneella.

AM General BRV-O

AM Generalin BRV-O:sta ei ole hiiskunut paljon tietoja. Moottorina on Am Generalin oma tuotantoa oleva Optimizer 3200. 3.2 -litrainen diesel on suora kuutonen, joka on varustettu kahdella ahtimella. Tehoiksi on arvioitu 300hv ja väännöksi noin 678Nm. Vaihteistona on 6-vaihteinen Allisonin automaatti. Matkustajien lisäksi (2+2) voidaan kuormaa ottaa mukaan aina 1590kg saakka. Toimintasäteeksi on ilmoitettu 500km ja huippunopeudeksi 112km/h. Aseistuksena voi olla 7.62 tai 12.7 -kaliiperin konekivääri tai 40mm kranaattikonekivääri. BRV-O on varustettu C41SR -kommunikaatio ja informaatioyksiköllä.

Lockheed Martin JLTV

Lockheed Martinin ajoneuvoa kuljettaa Cumminsin 4-sylinterin diesel, jonka perässä on Allisonin automaatti ja alennusvaihteisto on Meritorin tekemä. Laturi on korvattu generaattorilla, joka tuottaa normaaliajossa 24kW ja maksimitehollaan 75kW. Lockheedin omapaino on 7.030kg. 4-sylinterin valinnalla pyrittiin polttoaineen säästöön ja niinpä kulutukseksi on ilmoitettu noin 17 l/100km, jolla saavutetaan 650km toimintasäde. Kahluusyvyydeksi on ilmoitettu 1.5m. Lockheedin erillisjousituksen on suunnitellut Meritor ja siitä käytetään nimitystä ProTec HMIS. Joustovaraa on luvattu 410mm. Normaalivarustuksena 7.62- tai 12.7 -kaliiperin konekivääri, mutta onpa ajoneuvoon istutettu myös Lockheedin Hellfire -ohjusyksikkö. Myöskin Lockheedin uusinta uutta eli DAGR -systeemiä (Direct Attack Guided Rocket) on testattu JLTV:ssä ja saavutettu hyviä tuloksia. Testeissä raketti lukittui kohteeseensa noin 2 sekunnin kuluttua laukaisusta lensi reilut 5km ja osui alle 1 metrin tarkkuudella maalipisteeseen. Lockheedin MRAP-suojauksen on toteuttanut BAE Systems. Suojauksen ratkaisut näkyvät jo V-mäisessä täysin tasaisessa alustassa. Liikuteltavuutta on ajateltu ja niinpä JLTV on suunniteltu kuljetettavaksi Chinook CH-47 tai CH-53 kopterin kyydissä.

Kaikenkaikkiaan pätevän tuntuisia ajopelejä. Milloinkahan Suomen armeija nuita näkee (unissaan?), ainakin Nato-jäsenien käyttöön niitä varmasti tulee jenkkien mukana.

Vastaa