Breslau Rally 2024:n ensimmäinen täysimittainen kilpailupäivä tarjosi kilpailijoille kaiken mitä he haluavat kilpailulta. Cross Country -kategoriassa oli vaikea kattaa 150 kilometriä syvää hiekkaa, pölyä ja toisinaan vaikeaa navigointia Zaganin ympärillä olevilla sotilasalueilla. Extreme-luokassa oli edellä mainittujen hiekkojen lisäksi ohitettavana useita mutaspooreja ja hautoja, joissa vinssit toimivat taukoamatta.
Aloittaen Cross Country Open -luokasta. Julien Leroy ja Bowler Wildcatilla ottivat voiton. 7 minuutin päähän jäi liettualainen Mindaugas Povilaitis (Toyota Hilux). Päivittäisen top 3:n viimeisteli hollantilainen Harry Ossting (Nissan Navara), joka sijoittui jäi selvästi voiton vieneestä Julien Leroysta yli 22 minuutia. Virallisia tuloksia ei vielä ole mutta Sihvonen/Siitonen sijoitus on 20. paremmalla puolen. Mitään teknisiä ongelmia ei ollut, mutta voi veikata sitä navigointia. Moni kilpailija teki isoja missejä navigointivirheiden takia. Cross-Country Limited -luokassa pari Keinänen/Penttinen ajoivat Range Rover Classicilla erinomaisen päivän. Sijoitus luokassa on neljäs.
UTV -luokassa Jan Van Gerven (Can Am, Hollanti) oli nopein voittaen 2 minuutilla puolalaista Polaris -kuljettabaa Jacek Zakia. Päivän kolmas oli liettualainen Marius Damavicius (Can Am), vajaat 4 minuuttia vaiheen voittajaa jäljessä.
Enduro -luokassa Bartolomiej Tabin (KTM) toisti menestyksensä prologista ja voitti ensimmäisen vaiheen. Puolalainen onnistui voittamaan kaksi Husqvarnan hollantilaista pilottia – Ties Hellegersin ja Luc Dumoren. ATV-luokassa Tomasz Luberda (Can Am) voitti taistelun ranskalaista Gaetan Martinezia (CF MOTO) vastaan 2 minuutin ja 23 sekunnin erolla. Päivän kolmantena oli toinen puolalainen pilotti – Tymon Baszczynski (Polaris), noin 8 minuuttia kärjestä jäljessä.
Kuorma-auton Cross Country -luokassa William Van Groningen (Iveco, Hollanti) toisti myös voittonsa ja päätyi lähes 24 minuutin etuajalla saksalaiselle Benjamin Kittlerille (Ginaf). Toinen saksalainen rekkakuski – Tom Heuer (Tatra) saavutti päivittäisen palkintokorokkeen sijoittuen 33 minuuttia nopeimman jälkeen.
Car Extreme -luokassa on menossa Viron kaksintaistelu. Lopulta päivän nopein oli ylivoimaisesti Hardo Mere. Mere voitti 15 minuutilla Rainer Ruutlin, auringon, pölyn ja mudan täyteisen päivän jälkeen. Päivän kolmanneksi sijoittui puolalainen Remigiusz Wutkowski, joka sijoittui noin 22 minuuttia kärjestä jäljessä. Yhden ennakkosuosikin eli brtti Jim Mardsen ajo loppui lyhyeen, sillä ohjausakselin laakeri hajosi 11km jälkeen. Normalisti laakeririkon älkeen autolla voi vielä ajaa, mutta poikien käyttämä kisalaakeri lukitsi koko ohjauksen. Aikovat jatkaa tänään ajamista vaikka takamatka on aikamoinen. Saksan ylivaltaa on kuorma-auton Extreme -luokassa. ”Isot pojat” -sarjassa vaihevoiton vei Oliver Leyh (MAN KAT) ja pienistä kuorma-autoista nopein oli Felix Muellenheim.
Breslau Rally 2024:n toinen osa tarjoaa kokonaan uuden osuuden Zaganin lähellä olevilla sotilasalueilla. Kilometreissä se on noin 170 km.
Kiitokset: Hristomir Nikolov, Sibo Media Ltd, RBI Meda Ltd.