Breslau Rally -viimeinen osuus-

Breslau Rally 2024 on jo historiassa. Euroopan vanhimman ja suurimman Offroad -kilpailun 30. juhlavuosi päättyi seitsemän dynaamisen ja vaikean päivän jälkeen, ei niin pitkällä, 80 kilometrin Winners Stagella. Ja viimeisten kilometrien jälkeen tässä ovat uudet kruunatut voittajat:

Kuten enduro -luokassa on tavallista, aikaerot ovat pieniä ja sijoituksen vaihtuvat kilpailun loppuun asti. Breslau 2024 ei tietenkään tehnyt poikkeusta, ja parhaat olivat muutaman minuutin sisällä. Puolan Bartolomiej Tabin (KTM) oli paras enduro -luokassa. Hän johti kilpailua koko viikon ja voitti ansaitun tittelinsä. Toinen sija meni Etelä-Amerikan Matthew Gridille (KTM) 3½ minuutin viiveellä. Kolmanneksi, hieman alle 9 minuuttia voittajaa jäljessä, oli toinen puolalaiskuljettaja – Krzysztof Jarmus (KTM).

Marcin Wilkolek voitti tittelin ATV-luokassa hyvän taistelun jälkeen maanmiehensä ja joukkuetoverinsa Polaris Polska Teamin Adam Krysiakin kanssa. Lopussa Wilkolekilla oli yli 18 minuuttia etumatkaa ja hän voitti rallin isäntämaan toisen tittelin. Ansaittu kolmas sija meni ranskalaiselle Gaetan Martinezille debyyttikaudellaan CFMOTO Thunder Teamissä.

Epäilemättä Mindaugas Povilaitis ja Slavomir Volkov (Toyota Hilux) ansaitsivat tittelin Cross-Country Open -luokassa. Liettualainen kaksikko aloitti erittäin vahvasti heti rallin alusta lähtien ja lopussa heillä oli huikea tunnin etumatka. Toiseksi sijoittuivat tunnetut Breslaun veteraanit Joerg Gruenbeck ja Thomas Dasinger Saksasta valkoisella Mercedes G:llään. G&D-tiimi onnistui pitämään johtoasemansa maanmiehiinsä Daniel Jurkiin ja Tabea Wargiin (B-Performance Proto). Suomalaispari Sihvonen/Siitonen oli päivän osuudella 11. Ja heidän kokonaissijoitus on 13.

Cross-Country Limited -luokassa Puolalaiset Wojcieh Chorowski ja Grzegorz Komar ottivat Toyota Land Cruiserilla kokonaisvoiton. Toinen sija hollantilaiselle miehistölle Robert Van Lutterveld-Suzan Saat (Mitsubishi) ja “pronssimitali” toiselle saksalaiselle joukkueelle – Torsten Wilk ja Fabian Franke Mercedes G:llä. Keinänen/Penttinen kävivät vain kurkkaamassa lähtölinjan ja keskeyttivät jakson reilun 17minuutin ajon jälkeen.

UTV -luokassa oli eeppinen taistelu koko viikon ajan, sillä miehistöt Jacek Zak-Artur Kordala (Puola) ja Arunas Simanavicius-Edgaras Simanavicius (Liettua) vaihtuivat usein rankingin kärjessä. Viime päivinä puolalainen kaksikko kuitenkin otti eroa liettualaisiin ja voitti Can Am -vastustajansa vain kahdella minuutilla. Kolmanneksi tuli toinen liettualainen miehistö Emilia Gelazninkiene- Arunas Gelazninkas, myös Can-Amilla.

Kuorma-autojen raskaassa Cross-Country -luokassa hollantilainen trio William Van Groningen/Ralph Van Den Elshout/Wesley Van Groningen (Iveco) hallitsi rallia alusta alkaen ja nousivat päivä päivältä yhä selvempään voittoon. Toinen sija meni Saksaan Tom Heurer-Christoph Tum– sija Marco Richter (Tatra) ja kolmas toiselle saksalaiselle miehistölle – Benjamin Kittler/Silvio Kelch /Malto Rosahl (Ginaf).

Ehkä Breslau 2024 puolivälissä oli selvää, että virolainen “dominaattori” Hardo Mere ja hänen puolalainen apumies Piotr Kujawski hakevat jatkoa voittoputkelleen Car Extreme Open -luokassa. Ja viimeiset päivät vain vahvistivat sen. Viro oli tässä luokassa hallitseva maa, kun Rainer Ruutli ja Rainer Oja sijoittuivat toiseksi ja Vallo Sassi ja Ats Tsupsman kolmanneksi.

Limited Extreme -autoluokassa oli täydellinen ylivalta saksalaisilla Oliver Schwermannilla ja Marc Brosigillealla (Land Rover), jotka sijoittuivat ensimmäiseksi ja pitkällä etumatkalla. Toiseksi sijoittuivat hollantilaiset Jip Saris ja Jos Beekman (Nissan) ja kolmanneksi Michael Betz ja Bastian Betz Saksasta vanhalla kunnon VW Iltisillä.

Toinen voitto Virolle saavutettiin alle 7.5t Extreme -kuorma-autoissa, jossa Urmas Uffert ja Kaiod Kallavus Omaval C22 -protollaan tekivät siitä virolaisten juhlinnasta Extreme -luokissa enemmän kuin täydellisen. Toiseksi, yli 2 tuntia jäljessä oli tunnettu saksalainen kokenut Dakar -miehistö Steffen Braun /Christian Koepke/Rainer Ulrich Unimogilla. Kolmanneksi sijoittui Floors Dekers (HOL)/Simon Meinteman (HOL)/Hendrik Alfers (GER), myös Unimogilla.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, Kay Messner, Nico Huth ja Anja Wilhelm onnistuivat voittamaan Big Truck Extreme -luokan kuorma-autolle, joiden paino on yli 7,5 t. Tässä, saksalaisten kilpailussa toiseksi sijoittuivat Oliver Leyh, Marcus Kemmerzehl ja Andre Probst. Kolmanneksi tuli Silvio Menz, Maximilian Rexhaeuser ja Anke Rexhaeuser, ja kaikki huippujoukkueet ajoivat legendaarisilla Man Kat -koneilla.

 

Kiitokset: Hristomir Nikolov, Sibo Media Ltd, RBI Media Ltd

Kommentointi on suljettu.