CFMOTO kestotestiin

Tuusmotorin toimitusjohtaja Pekka Åberg luovutti viime perjantaina uunituoreen
CFMOTO 450 Efi EPS T3 4×4 Maailma -lehden kestotestiin. Maahantuojan ATV Finlandin Janne Pesosen mukaan 450 -kuutioinen valittiin lähinnä siksi, että sen odotetaan olevaan niukasti alle 6.000e hinnallaan olevan myydyin CFMOTO. CFMOTOa kuljettaa 1-sylinterinen, Boschin ruiskutuksella oleva 4-venttiilinen moottori, joka tuottaa 32hv/24kW. Vaihteistosta löytyvät hidas- ja nopea alue, vapaa, pakki, pysäköinti. Voimansiirtona on CV-Techin variaattori. Levyjarrut ovat ympäriinsä. Edessä on kytkettävä lukko ja ohjausta helpottaa tehostin. Vakiorengaskoko on 25″. Vakiovarusteisiin kuuluvat vielä vinssi, vetokoukku ja peräkärryn liitin. Lisävarusteena testilaitteessa on Black Wolfin pohjapanssari. Ja talven hommia varten eteen tulee Black Wolfin puskulevy. CFMOTO käytiin jo koeponnistamassa Siuntion reiteillä ja muutamia huomioita jäi käteen. Yllättävän kevyt ajaa, teknisessä ajamisessa kaasun vastaavuus on iso plussa. Pienistä renkaista johtuen pohjapanssari on tarpeen ja se suojaakin hyvin. Ilmaotto on kuskin penkin alla ihan edessä ja ainakin ensitestin mukaan perse saa kastua ilman että kone hörppäisi vettä. Penkki sinänsä on mukava. CFMOTOn jousitus on säädettävissä, mutta niiden vaikutuksiin palataan myöhemmässä vaiheessa. Vaihteensiirto toimii jouheasti, pientä temppuilua vaati välillä P-vaihteelle kytkeminen, mutta katsotaan josko se kilometrien myötä vertyisi. Kytkettävään etulukkoon voi luottaa, ennen pahaan paikkaa sen voi laittaa päälle ja ajaa vaikka kojetaulussa vilkkuu kytkeytymisvalo, se on päällä, kun sitä tarvitsee. Lukko lähtee myös pois ajatustakin nopeammin. Valotehoakin löytyy eteen ihan vakionakin.

Jotain miinustakin löytyy eli kääntösäde tuntuu isohkolta varsinkin luokassaan. Tottumuskysymys on oikealle kädelle asennettu etujarru, nyt oikealla kädellä on liikaakin tehtävää, kun sillä hoidellaan kaasua, etulukkoa ja etujarrua. Vasemman käden ollessa jouten. Mittaristo on erittäin monipuolinen ja selkeä, mutta koskahan kiinalaiset oppisivat tekemään polttoainemittaria, joka ei heiluisi kokoajan täyden ja tyhjän välillä.

CFMOTOlla ajetaan nyt vuosi kaikennäköistä ajoa, jonka jälkeen se puretaan moottoria myöten osiksi ja katsotaan testin lopuksi kulumiset ja kunto yleensäkin. Mönkijä on käytössä useammallakin käyttäjällä, joten mielipiteitä saadaan varmaan matkan aikana monestakin asiasta. Myös menoista huollot, varaosat ja polttoaine pidetään kirjaa. Sen jälkeen saa ainakin tietyn näkemyksen mitä mönkijän ylläpito maksaa ja kestääkö kiinanpeli Suomen olosuhteissa.

 

Vastaa