Dakar 2016, vapaapäivän viettoon

Dakar 2016, seitsemäs päivä muokkasi jälleen kärjen järjestystä. Päivään mahtui yksi onnettomuus ja rankkasateita. Etappi oli jaettu kahteen osaan eli erikoiskokeen 1. osuus ajettiin Bolivian puolella. Sen jälkeen oli siirtymä ja rajanylitys Argentiinan puolelle, jossa ajettiin erikoiskokeen toinen osuus. Varsin moni on huomannut, että yleisö on Dakarissa välillä todella lähellä kilpailijoita. Jo lähtöpäivänä yksi auto karkasi väkijoukkoon ja sama tapahtui nyt. Ranskalaiskuskin Lionel Baudin Buggy karkasi väkijoukkoon, jolloin yksi katsoja kuoli. Baud oli Dakarin ensikertalainen ja pääkilpurinaan hänellä on ollut Ranskan rallisarjassa Ford Fiestan WRC. Eli kokenut kuljettaja.Tänään on edessä kaivattu vapaapäivä ja kilpailu jatkuu maanantaina osuudella Salta -Belen ja siellä tulevatkin ensimmäiset puhtaat hiekkadyyni erikoiskokeet.

Bike -luokassa riitti päivän etapilla tapahtumia. Bike -luokan toinen osuus peruttiin rankkasateiden johdosta. Päivän epäonninen oli KTM:n tehdaskuski ja kolmantena ollut Itävallan Matthias Walkner. Hän kaatoi pyöränsä noin 15 km lähdöstä ja katkaisi samalla jalastansa reisiluun. Walknerin kisa oli ohi. Häntä jäi auttamaan perässä tullut Honda -kuski Paulo Goncalves. Etappivoittoon ajoi Dakarin ensikertalainen, mutta muuten erittäin kokenut kuski eli Ranskan Antoine Meo. Hänellä on mm. kuusi enduron maailmanmestaruutta ja kaksi motocrossin maailmanmestaruutta. Meo kertoi maalissa kärsineensä korkeasta ilmanalasta ja vasta nyt tuntuu pääsevänsä kuntoon. Hänen tarkoituksensa oli pitää vauhtia, mutta oli yllättynyt ensimmäisestä sijasta. Kevin Benavides (myös ensikertaa Dakarissa) hävisi Meolle vajaat kaksi minuuttia ja kolmas oli Paulo Goncalves. Goncalves sai Walknerin auttamisessa kuluneesta ajasta aikahyvitystä 10,53 minuuttia. Niinikään Hondalla ajanut Michael Metge oli neljäs. Toby Price oli viides ja hänen perässään oli Husqvarna kaksikko Quintanilla ja Arana. Kokonaistuloksissa Paulo Goncalves johtaa kolmella minuutilla Toby Pricea. Stefan Svitko on jäänyt jo 10 minuuttia kärjestä. Husqvarnan Pablo Quintanilla on jäänyt jo vajaat 20 minuuttia. Kolmikko Benavides (Honda), Meo (KTM) ja Rodrigues (Yamaha) on reilun 20 minuutin päässä pienin eroin. Paras naiskuljettaja on muuten Espanjan Laia Sanz sijalla 15. 44 minuuttia kärkeä perässä. Sanz ajaa KTM:n tehdasteamissä.

Quad -luokassa Patronellin veljekset olivat jo ajamassa kaksoisvoittoon, mutta vilkaisu bensatankkiin laittoi hiljentämään niinpä, vähän ennen maalia kolmikko Bonetto, Copetti ja Nosiglia pyyhälsi ohi. Kokonaistuloksissa Patronellin veljeksillä on kaksoisjohto ja melkein 8 minuutin etumatka Venäjä Sergey Karyakiniin. Gonzalez, Hernandez ja Nosiglia ovat jääneet reilut puolituntia, Copetti, Koolen ja Sanabria tunnin verran ja sijalla 10. ajava Brian Baragwanath on jo puolitoista tuntia perässä. Paras nelivetoinen tauolle mentäessä on Argentiinan Daniel Mazzucco Can-Am Renegadellaan, sijalla 15. Mazzucco on reilut 3 tuntia perässä kärkeä.

Autoluokassa pystyi Al-Ayttiah murtamaan Peugeot rintaman, kun Stephane Peterhansel teki pienen suunnistusvirheen. Loebin kärsiessä turbon oikuttelusta voittoon ajoi Carlos Sainz. Mikko Hirvonen ajoi tänään viidenneksi häviten Sainzille reilut 4 minuuttia. Nasser Al-Ayttiah piti ainoana toivonaan tauon jälkeen tapahtuvaa reitin muutosta. Nasserin mukaan nyt ajetut ek:t ovat olleet liikaa WRC -tyylisiä ja hänelle sopivat tauon jälkeen alkavat hiekkadyyni ek:t, jotka ovat esim. Loebille ja kartanlukija Daniel Elenalle uusia. Hirvosen Mikolla on onneksi kokenut Dakar -kartturi eli nelinkertainen voittaja Michel Perin. Cyril Despres toi Peugeotinsa kuudentena maaliin ja vain sekunnin hänelle hävisi Toyota -kuski Giniel de Villiers. Kokonaistuloksissa Peugeotit pitivät kolmoisjohtonsa järjestyksessä Loeb, Peterhansel ja Sainz. Heidän perässään tulee Mini -kaksikko Al-Ayttiah ja Hirvonen. Hirvonen on 32,53 minuuttia Loebia perässä. Minien jälkeen tulevat Toyota Hiluxit järjestyksessä de Villiers, Poulter, Alrajhi ja Vasilyev. Top 10 mahtuu vielä Duster kuski Emiliano Spataro 1.15 tuntia perässä Loebia. Side-by-side -luokassahan lähti kuusi mönkkäriä matkaan. Nyt niistä on vielä viisi tullut tauolle. Nopein on ollut Italian Michelle Cinotto (Polaris RZR 1000XP), joka on sijalla 50. Hän on jäänyt kärjestä jo 8.30 tuntia. Side-by-sidet ovat hyvin Polaris -vetoisia. Se ainoa ei -Polaris eli Arctic Cat Wildcat X 1000 on vielä mukana sijalla 79. Kaiken kaikkiaan 83 nelipyöräistä tuli luokassa tauolle.

Kuorma-autoluokassa Kamazit alkavat pikkuhiljaa kiristämään vauhtia. Etapilla tuli kaksoisvoitto järjestyksessä Nikolaev ja Mardeev. Tosin Versluis (MAN) ja de Rooy (Iveco) seurasivat kahden minuutin sisään. Kolmas Kamaz -kuljettaja Karginov oli viides häviten kärjelle 6 minuuttia. Hans Stacey kärsi yhden rengasrikon ja jäi kerran kiinni jorpakon ylityksessä. Tatra -kuski Martin Kolomy vetäisi sitten Staceyn MANin pois jorpakosta. Staceyn sijoitus oli kuitenkin yhdeksäs. Federico Villarga kärsi 9 kilometriä ennen maalia rengasrikon ja perässä tullut van Genugten jäi auttamaan teamkaveriaan. Van Genugten oli kuudes ja Villarga 10. Kärkijoukossa ajanut Tsekin ykköskuski eli Martin Kolomy ajoi Tatransa ulos erikoiskokeella. Miehistö selvisi säikähdyksellä ja saapui itse ajaen vielä maalinkin, tosin viimeisenä ja reilut kaksi tuntia kärkeä perässä. Auto koitetaan saada ja varmaan saadankin maanantaiksi kuntoon, mutta sijoitukset ovat menneet. Päivä sekoitti mukavasti kuorma-auto luokan pakkaa. Versluis jatkaa MANilla kärjessä ja hänestä viiden minuutin päässä tulee Gerard de Rooy, josta Kamaz -kaksikko Mardeev/Nikolaev on taas jäänyt viisi minuuttia. Epäonninen Hans Stacey on puolestaan puolen minuuttia perässä Kamaz -kaksikkoa. Villarga on jäänyt 15 minuuttia kärjestä ja van Genugten on puolestaan puolituntia kärkeä perässä. Yksityistallin Scanialla ajava Maurik van den Heuvel on noussut komeasti kahdeksanneksi, tosin eroa kärkeen on jo puolitoista tuntia. Martin Kolomy löytyy päivän jälkeen sijalta 17. reilut kaksi tuntia kärkeä perässä. MAZeilla on riittänyt ongelmia. On hajonnut taka-akseleita, autoista on häipyneet paineilmat, jolloin ei myöskään ole löytynyt jarruja eikä ohjaustakaan. Navigointilaitteistokin on pettänyt ja kaiken kukkaraksi MAZin tsekkiperäinen moottori kärsi korkeasta ilmanalasta niin paljon, ettei vauhtia oikein tuntunut löytyvän. Kaikki kolme ovat kuitenkin vielä mukana Vasilevski (14.), Viazovich (26.) ja Vasileuski (34.).

Tänään on kaivattu vapaapäivä, jonka jälkeen matka jatkuu maanantaina ensimmäiselle puhtaalle hiekkadyyni osuudelle.

 

Vastaa