Euroopan myynti kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä hyvin ja varsinkin maaliskuussa lyötiin useammalla merkillä kuukauden myyntiennätyksiä. Kasvu johtui autoilun isojen maiden positiivisesta kehityksestä eli puhumme maista Italia, Espanja, Saksa, Ranska ja Englanti. Englannin myyntiä kasvatti rekisterikilpien vuositunnus rumba (eli jos ostat auton tammi-helmikuussa 2017 saat rekisterikilven, jonka vuositunnus on ”16” eli viimevuotinen. Mutta, jos ostat auton maaliskuussa 2017 tai sen jälkeen saat rekisterikilpeen vuositunnukseksi ”17”). Tunnuksella on vaikutusta auton jälleenmyynti arvoon, joten UK:n kysyntä pakkautuu aina maaliskuulle. Jos osaa ne byrokraatit Suomessa, ei näytä britti olevan pekkaa pahempi. Pienimmistä maista eniten kasvua oli Kreikassa.
Suurista valmistajista voittajia olivat Nissan-Renault, VW Group, Fiat/Chrysler, Toyota ja Mercedes-Benz. Nissan-Renault akselilla menee melkein kaikissa konsernin merkeissä hyvin. Ainoa murheenkryyni on vastikään konserniin ostettu Mitsubishi. Mitsubishi olisi ilman Nissan-Renaultin ostoa isoissa vaikeuksissa. 94% prosentin tulospudotus, 671 miljoonaa euroa takkiin valuuttakaupoissa, reilut 300 miljoonaa euroa kuluja ja sakkoja polttoainekulutus lukemien vääristelyistä Japanin viranomaisille. Euroopassa merkin myynti tippui kokonaisuutena 13%, USA:ssa viime vuoden myynti oli vain 96.000 autoa, jolla saatiin 0,55% markkinaosuus. Päästöskandaalin takia Mitsun kotimaan myynti myös romahti. Renault-Nissanilla ja ihmeidentekijä Carlos Ghosnilla on taas iso työsarka edessään.
Renault-Nissan konserniin kuuluu pitkästä aikaa hyvää myös Venäjältä. Venäjän talous on lähtenyt nousuun ja sitä myöten myös Ladojen kysyntä. Ladan markkinaosuus Venäjällä on 20% eli joka viides myyty auto on Lada. Euroopassa Lada menee parhaiten kaupaksi Saksassa, varsinkin Niva. Ladan uusien mallien Vesta ja X-Rayn suhteen on konserni päättänyt, että ne tarvitsevat modernimman moottorin länsimarkkinoille. Mielenkiintoista nähdä miten Lada asemoidaan konsernin toisen halpismerkin eli Dacian suhteen.
VW Groupin myyntiä nostivat lähinnä Audi ja Seat. Seatin uusi SUV Ateca taisi sattua oikeaan saumaan, sillä kysyntä ylittää tarjonnan. Fiat/Chrysler nojaa pieniin malleihinsa eli Fiat 500X ja Jeep Renegade myyvät erittäin hyvin. Myöskin Alfa Romeon SUV -maasturin Stelvion myynti on käynnistynyt hyvin.
Toyota myy hyvin pieniä autoja (Aygo, Yaris, Prius), mutta varsinaisen kasvun tekivät SUV-maasturit eli RAV4 ja uusi C-HR. Mercedeksen laaja mallisto on otettu hyvin vastaan, ainoa miinusmerkki tulee konserniin kuuluvasta Smartista (saa nähdä kauanko Stuttgartissa katsotaan hiipuvaa merkkiä). Ikinuoren G-wagenin myynnin kasvu jatkui yhtä huimana +49%.
Suurimman osan valmistajista porskutellessa myötätuulessa kamppailevat japanilaiset merkit, kahta suurta lukuun ottamatta, laskevan myynnin kanssa. Tämä koskee Hondaa, Mazdaa ja Subarua. Eurooppalaisista pienistä PSA:n ”Premium” -merkki DS kamppailee edelleen olemassaolostaan. Saa nähdä piristävätkö tulevat SUV-maasturit DS:n myyntiä. Japanilaisista ainakin Honda asettaa toivonsa uuteen Civiciin. Nyt myynti on H-RV:n ja Jazzin varassa. Hondalla on tietysti katseltu kateellisina Toyota menestystä Hybrid -malleissa. Honda tuli yhtaikaa markkinoille, mutta nykyisin hybrid-Civic, Insight, hybrid-Jazz ja hybrid CR-Z ovat jääneet Toyotan hybrid hapetuksen alle.
Mazdan suurin ongelma laadun tai lähinnä peltien heikon kestävyyden lisäksi on ollut moottoritekniikka. Mazda on panostanut omaan ”Sky Activ” -tekniikkaan, joka tarkoittaa vapaasti virtaavia koneita. Lopputuloksena, kilpailijat tarjoavat pienemmistä koneista enemmän tehoja pienemmällä kulutuksella. Tulee mieleen se 1970 -luvun öljykriisin jälkeinen aika, kun kaikkien saasteheepeleiden jälkeen vain jenkki pystyi tarjoamaan 360cid V8 -lohkosta Corollan tehot. Subarun pysymien Euroopan markkinoilla on ehkä enää ajan kysymys. Subarun markkinaosuus on pikkuhiljaa tippunut olemattomiin, ollen nykyisin 0.25%. Nykyisin Subaru myy jenkeissä kuukaudessa saman verran, kun Euroopassa saadaan myytyä kahdessa vuodessa. Voisi olettaa, että maanosa Eurooppa ei ole kovin korkealla Subarun johdon ajatuksissa. Subaru voisi keskittyä USA:n markkinoille, jossa merkillä pyyhkii erittäin hyvin.
Toisaalta pienuus ei ole pahasta sillä esim. japanilainen pikkumerkki Suzuki tekee kokoajan myyntiennätyksiä lähinnä Vitaran, S-Crossin ja Jimnyn avulla. Jos ajatellaan esim. Jimnyä. Autohan ei ole muuttunut vuoden 1998 jälkeen juuri laisinkaan, mutta vasta nyt ostajat näyttävät löytäneen sen… Pienistä merkeistä Tesla on myös kasvattanut markkinaosuuttaan yli 100% vuosivauhtia. Teslan kasvua siivittää tänä vuonna sähköautomarkkinoiden kasvu, uusi Model X ja tuleva pienempi Model 3. Jenkeissähän, joka toinen myyty sähköauto on Tesla. Euroopassa myytävät Teslat kootaan Hollannissa, jolla pienennetään EU:n tulleja.
SUV -maastureissa Nissan Quashai jatkaa kärjessä, tosin ensimmäistä kertaa Quashai on saanut uhkaajan VW Tiguanista. Kalliimman luokan SUV -maastureista vain Ford Kuga ja BMW X1 nousivat Top-10 joukkoon. Sinne myös nousee Toyotan uutuus C-HR, joka nousi nyt kertaheitolla sijalle 11. reilulla 31.000 myydyllä autolla. Nähtävästi muotoilu osui oikeaan. Muista uutuuksista hyvin ovat lähteneet liikkeelle Seat Ateca, Audi Q2 ja Jaguar F-Pace.
Pienissä SUV-maastureissa kärkikolmikko pysyi samana eli Renault Captur, Peugeot 2008 ja Opel Mokka X. Näiden takana tulee hurjalla myynnillä aloittanut Toyota C-HR. Kovia nousijoita olivat myös Suzuki S-Cross (+54%) ja ikinuori Lada Niva (+24%). Jeep Renegaden osalta voi merkille laittaa pienen anekdootin… Euroopassa Jeep Renegade myynti on enemmän kiinni kotomaan eli Italian myynnistä kuin sisarpuoli Fiat 500X. Jenkeissä Renegade on selkeä markkinajohtaja, kun taas Fiat 500X:stä tuli floppi USA:n markkinoilla. Premium -merkeissä small -luokka on saksalaisten. BMW X1 on yli 30.000 kappaleen myynnillä ykkönen, perässään molemmat Audit Q2 ja Q3. Pienemmän Mercedeksen GLA:n myynti on vakaata.
SUV-maastureiden suosituin luokka on keskiluokka. Luokkaa on hallinnut Nissan Quashai jo monia vuosia, tosin VW Tiguan on noussut jo kovin lähelle myyntimäärissä. Toinen asia on miten VW -konsernin muut kilpailevat merkit Skoda Kodiaq ja Seat Ateca vaikuttavat jatkossa Tiguanin myyntiin. Luokan kolmantena tulee Hyundai Tucson, jonka melkein saavutti Ford Kuga (+30%). Kovimpia nousijoita ovat Peugeot 3008, Seat Ateca, VW Tiguan, Ford Kuga ja Nissanin X-Trail. Renault Kadjarin ja Koleoksen heikko menestys on varmaan ollut kova isku Renaultille. Samoin USA:n myydyin eli Jeep Cherokee ei alkuinnostuksen jälkeen ole oikein ottanut tulta Euroopassa. Premium -merkeistä luokan kärjessä on Mercedes-Benzin GLC ja ”uutta odotellessa” Volvo XC60. Molempien myynti oli 25.000 kappaleen paikkeilla. Luokan kolmantena tulee Range Rover Evoque. Varmaan valmistajalleen pettymyksiä ovat olleet BMW X4 ja Lexus NX.
Large -kokoluokassa on luokan ykkönen on reilulla 10.000 kappaleen myynnillä BMW X5 perässään uusi Jaguar F-Pace. Jaguarin F-Pace on uutena mallina ottanut heti paikkansa ja noussee ykköseksi Q2 aikana. Moni aikanaan olisi kääntynyt haudassaan kuullessaan Jaguarin SUV -maasturista, mutta nähtävästi ostavaa yleisöä kiinnostaa enemmän auto. F-Pacen myyntiä vauhdittaa niin Euroopassa kuin USA:ssa World Car of the Year ja World Car Design of the Year valinnat. F-Pacen jälkeen tulee myös uutuus eli Volvon XC90, jonka myynti on ylittänyt kaikki odotukset. Range Rover Sport on pitkään pysynyt samanlaisena faceliftien saattelemana, mutta se ei näytä myyntiä hidastavan. Range Rover Sport oli neljänneksi eniten myydyin häviten Volvolle vain muutaman kymmenen autoa. Luokan suurimpia häviäjiä olivat puolestaan Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero ja VW Touareg. Hinnaston kärkipään malleista kannattaa huomata Teslan Model X:n nousu, samoin hyvin aloittaneet Maserati Levante ja Bentley Bentayga. Seuraavan neljänneksen kärkeä tulee myös sekoittamaan uudistunut Land Rover Discovery. Uudistunut Discovery ehti myyntiin vasta maaliskuussa 2017.
Malli | 2017/Q1 | 2016/Q1 | Muutos-% | |
1. | Nissan Quashai | 74.725 | 66.352 | 12.6% |
2. | Volkswagen Tiguan | 65.660 | 36.811 | 78.4% |
3. | Renault Captur | 54.931 | 54.179 | 1.4% |
4. | Peugeot 2008 | 53.744 | 45.549 | 18.0% |
5. | Opel Mokka | 49.048 | 43.965 | 11.6% |
6. | Hyundai Tucson | 41.117 | 36.106 | 13,9% |
7. | Ford Kuga | 39.989 | 30.697 | 30.3% |
8. | Kia Sportage | 37.890 | 38.343 | – 1.2% |
9. | Dacia Duster | 35.862 | 34.774 | 3.1% |
10. | BMW X1 | 33.573 | 22.165 | 51.5% |
11. | Toyota C-HR | 31.783 | uusi | uusi |
12. | Renault Kadjar | 29.577 | 33.655 | – 12.1% |
13. | Nissan Juke | 29.291 | 28.618 | 2.4% |
14. | Fiat 500X | 27.467 | 28.866 | – 4.8% |
15. | Mercedes-Bentz GLC | 25.432 | 17.249 | 47.4% |
16. | Volvo XC60 | 24.504 | 18.004 | 36.1% |
17. | Nissan X-Trail | 22.420 | 17.535 | 27.9% |
18. | Seat Ateca | 21.692 | uusi | uusi |
19. | Jeep Renegade | 21.302 | 18.952 | 12.4% |
20. | Audi Q3 | 21.225 | 24.506 | -13.4% |
21. | Toyota RAV4 | 20.283 | 17.472 | 16.1% |
22. | Audi Q2 | 20.204 | uusi | uusi |
23. | Range Rover Evoque | 19.624 | 18.523 | 5.9% |
24. | Suzuki Vitara | 19.481 | 20.656 | – 5.7% |
25. | Ford Ecosport | 18.454 | 14.701 | 25.5% |
26. | Audi Q5 | 17.012 | 15.438 | 10.2% |
27. | Mazda CX-5 | 16.164 | 15.816 | 2.2% |
28. | Land Rover Discovery Sport | 15.992 | 14.492 | 10.8% |
29. | Skoda Yeti | 14.460 | 15.153 | – 4.6% |
30. | Mercedes-Benz GLA | 14.421 | 16.102 | -10.4% |
31. | Mazda CX-3 | 13.501 | 13.975 | – 3.4% |
32. | Honda CR-V | 11.275 | 13.743 | -18.0% |
33. | Mitsubishi ASX | 10.931 | 11.441 | – 4.5% |
34. | BMW X3 | 10.533 | 11.704 | -10.0% |
35. | BMW X5 | 10.272 | 9.311 | 10.3% |
36. | Honda HR-V | 9.948 | 8.908 | 10.8% |
37. | Mitsubishi Outlander | 9.557 | 10.513 | – 9.1% |
38. | Jaguar F-Pace | 9.411 | uusi | uusi |
39. | Volvo XC90 | 8.941 | 8.974 | – 0.4% |
40. | Range Rover Sport | 8.922 | 7.713 | 15.7% |
41. | Audi Q7 | 8.212 | 8.613 | – 4.7% |
42. | Suzuki S-Cross | 7.789 | 5.062 | 53.9% |
43. | Porsche Macan | 7.539 | 5.550 | 35.8% |
44. | Mini Countryman/Paceman | 7.330 | 9.935 | – 26.2% |
45. | Mercedes-Benz GLE | 7.093 | 7.393 | – 4.1% |
46. | BMW X4 | 5.970 | 5.868 | 1.7% |
47. | Ford Edge | 5.100 | uusi | uusi |
48. | Lexus NX | 4.955 | 4.455 | 11.2% |
49. | Range Rover | 4.643 | 3.921 | 18.4% |
50. | Land Rover Discovery | 4.529 | 4.388 | 3.2% |
51. | Volkswagen Touareg | 4.162 | 4.805 | – 13.4% |
52. | Hyundai Santa Fe | 3.992 | 3.662 | 9.0% |
53. | Kia Sorento | 3.792 | 4.054 | – 6.5% |
54. | Porsche Cayenne | 3.779 | 3.521 | 7.3% |
55. | Skoda Kodiaq | 3.774 | uusi | uusi |
56. | Subaru Forester | 3.653 | 3.159 | 15.6% |
57. | Suzuki Jimny | 3.464 | 3.072 | 12.8% |
58. | BMW X6 | 3.110 | 3.326 | – 6.5% |
59. | Jeep Grand Cherokee | 2.930 | 3.416 | -14.2% |
60. | Subaru XV | 2.809 | 2.677 | 4.9% |
61. | Mercedes-Benz GLE Coupe | 2.745 | 2.421 | 13.4% |
62. | Infiniti Q30 | 2.661 | 1.006 | 164.5% |
63. | Tesla Model X | 2.621 | uusi | uusi |
64. | SsangYong Tivoli | 2.424 | 2.853 | -15.0% |
65. | Lexus RX | 2.244 | 2.238 | 0.3% |
66. | Maserati Levante | 2.038 | uusi | uusi |
67. | Jeep Cherokee | 1.806 | 2.810 | -35.7% |
68. | Citroën C4 Aircross | 1.673 | 2.712 | -38.3% |
69. | Mitsubishi Pajero | 1.465 | 1.755 | -16.5% |
70. | Toyota LandCruiser | 1.411 | 1.513 | – 6.7% |
71. | Mercedes-Benz G | 1.282 | 926 | 40.1% |
72. | Mercdes-Benz GLS | 1.282 | 931 | 37.7% |
73. | Alfa Romeo Stelvio | 1.097 | uusi | uusi |
74. | Jeep Wrangler | 960 | 977 | – 1.7% |
75. | SsangYong Korando | 869 | 1.075 | -19.2% |
76. | SsangYong Rexton | 620 | 525 | 18.1% |
77. | Infiniti QX30 | 552 | uusi | uusi |
78. | Lada Niva | 543 | 439 | 23.75 |
79. | Peugeot 4008 | 458 | 458 | -20.5% |
80. | Bentley Bentayga | 415 | 100 | 315.0% |
81. | MG GS | 269 | uusi | uusi |
82. | Opel Antara | 261 | 1.039 | -74.9% |
83. | Suzuki SX4 | 239 | 63 | 279.4% |
84. | Hyundai ix35 | 157 | 5.005 | -96.9% |
85. | Infiniti QX70 | 134 | 425 | -68.5% |
86. | Jeep Compass | 104 | 88 | 18.2% |
87. | Renault Koleos | 64 | 108 | -40.7% |
88. | DR5 | 53 | 50 | 6.0% |
89. | Mercedes-Benz GLK | 20 | 230 | -91.3% |
90. | Land Rover Defender | 7 | 116 | -94.0% |
91. | Chevrolet Trax | 7 | 9 | -22.2% |
92. | Mazda CX-9 | 3 | 78 | -96.2% |
93. | Fiat Sedici | 1 | 1 | 0.0% |
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
xxx,
sex việt,
MP3 download,
mp3play,
gay teen porn,
javhd xxx,
Jordan Binnington Injury,
sex mex,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
xxx,
sex việt,
MP3 download,
mp3play,
gay teen porn,
javhd xxx,
Jordan Binnington Injury,
sex mex,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
porn,
porn,
xxx,
sex việt,
Phim sex,
Jo Ann Fabric And Craft,
Hentai haven,
Wired Xbox One Controller,
xxxfuck,
free fuck,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
porn,
porn,
xxx,
sex việt,
Phim sex,
Jo Ann Fabric And Craft,
Hentai haven,
Wired Xbox One Controller,
xxxfuck,
free fuck,
xvideos
xhamster
xvideos
porn
hentai
xnxx
Phim sex
mp3 download
sex mex
hentai
brazzer
hentai
Dairy Queen Canada Delivery
xvideos
xhamster
xvideos
porn
hentai
xnxx
Phim sex
mp3 download
sex mex
hentai
brazzer
hentai
Dairy Queen Canada Delivery