Euroopan automyynti ennätyslukemiin viime vuonna.

Lamasta ei näytä olevan tietoakaan, jos mittarina pidetään yleensä hyvin taloustilanteesta kertovaa uusien autojen myyntiä. Euroopan automyynti sujui paremmin kuin analyytikot ennustivat. Viime vuonna myytiin Euroopassa 14,1 miljoonaa uutta autoa, jossa oli kasvua 9% edellisvuoteen. Matkaa vuosien 2005 ja 2006 myyntiennätyksiin on kuitenkin vajaa 2 miljoonaa autoa. USA:ssa ja Kiinassa tehtiin viime vuonna uudet myyntiennätykset.

Euroopan myyntiykkönen oli selkeästi Volkswagen Group. Emissioskandaali ei vielä ehtinyt vaikuttaa ratkaisevasti koko vuoden myyntiin. Volkswagenin tukijalkoina ovat olleet Golf, Polo ja Passat. Yhtymän murheen haara eli espanjalainen Seat on myös pääsemässä jaloilleen Leonin ja Ibizan myydessä ihan kohtuu hyvin. Takana näyttävät olevan pahimmat flopit kuten Audi A4 viritelmä Exeo. Volkswagen Group myi vajaat 3,5 miljoonaa autoa. Tosin viimeisellä neljänneksellä varsinkin päämerkin myyntiä vauhditettiin reiluilla alennuksilla, joka näkyy sitten Volkswagen Groupin katteessa. Tänä vuonna näkyy ”Dieselgaten” vaikutus ja ainakin tammikuun 2016 myynnit eivät kovin ruusuista tulevaisuutta lupaa.

Hyvänä kakkosena vuonna 2015 tuli Renault-Nissan Group. Renaultin myyntiä vauhdittavat hyvin menevät Clio, Kadjar ja Captur sekä ikimyyjä Nissan Quashai. Tälle vuodelle odotetaan Renaultin jatkavan nousuaan uusien mallien (Talisman, Megane ja Escape) ansiosta. Yhtymän halpamerkki eli Dacia on jäänyt vähän varjoon emoyhtiön keskittyessä päämerkin uusiin malleihin ja myyntiin. Renault-Nissanin pitäisi myös päättää mitä tehdä Lada autotehtaan kanssa Toljatissa. Venäjän autokaupan romahdus on myös iskenyt Ladaan ja tehtaalla on paljon ylimääräistä kapasiteettia. Ladan nykyinen myynti Euroopassa on pelkästään ikimaasturi Nivan varassa (1652kpl). Huhuja on liikkunut, että Renault toisi uudet Ladat eli Vestan ja X-Ray:n myös Euroopan markkinoille. Toisaalta konsernilla on jo yksi halpismerkki eli Dacia. Mielenkiintoista nähdä mitä Renault-Nissan aikoo tehdä Ladan suhteen.

Kolmantena tiukasti Renaultin perässä tulee toinen ranskalainen eli Peugeot-Citroen. Peugeotin tukijalkoina ovat hyvin menevät 208 ja 308 -mallit, Citroenilla C3 ja C4 -mallit. Yhtymän murheenkryyni on DS-merkki, joka ei oikein löydä sijaa markkinoilta. Peugeot-Citroen koittaa brändätä DS:ää Premium -luokkaan, ostajat eivät taas sitä näytä ymmärtävän. Ford oli neljänneksi suurin, muutaman tuhannen auton Fordille hävisi BMW. Fiat-Chrysler ohitti Hyundai-Kia:n noussen sijalle 7. Fiat-Chryslerin nousua siivittävät erinomaisesti myyvät Jeep Renegade ja Fiat 500X. Ensimmäinen japanilainen eli Toyota löytyy sijalta 10. Toyotan kulmakiviä ovat Yaris ja Auris. Volvo kuuluu myös reilusti markkinaosuutta kasvattaneisiin ja uusi 90 -mallisarja varmasti lisää myyntiä, myös Euroopassa. XC90 on jo jenkeissä otettu niin hyvin vastaan, että Volvolla on tilausjono jenkeissä. Euroopan suurin putoaja ei ollut yllätys eli Honda. Pelastajaksi odotettu uusi HR-V näyttää jäävän pelilaudalta pois, kuin crossovereiden markkinaosuuksia jaetaan. Honda myi viime vuonna 130.808 autoa Euroopassa. Se on sama määrä mitä Honda myy jenkeissä…kuukaudessa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle Hondan pääkonttorissa Tokiossa katsotaan Euroopan mollivoitoista myyntikäyrää.

Lehdistö nostaa aika ajoin esille kiinalaisten autojen tulon Eurooppaan. Ainakin viime vuoden myynnin perusteella ei pelkoa näytä olevan, vaikka hinta olisi kuinka halpa. Great Wall myi Englannissa, Irlannissa ja Italiassa ainoastaan 156 autoa. Edes autolle annettava 6 vuoden/200.000km takuu ei edistänyt myyntiä. Italiassa myydään kiinalaista Cheryä nimellä DR. Viime vuonna myynti oli kaikkien vuosien huonoin eli 231 DR:ää yhteensä. Parhaiten on menestynyt Nanking Automobile eli SAIC MG, joka myy (tosin vain Englannissa) Roveria MG:n nimellä. Malleja on tasan kaksi eli MG 3 ja MG 6. MG 3 on Rover 25 johdannainen ja MG 6 puolestaan Rover 75 johdannainen. Autot tulevat Kiinasta ns. kit-careina Englantiin, jossa ne sitten Longbridgen tehtaalla kasataan. Paras myyntiargumentti on halpa hinta. Kiina MG 3 on Englannin halvin auto maksaen 8.399£ eli noin 11.650e. SAIC MG on laajentamassa myyntiään UK:n ulkopuolelle ja ehdokkaina on väläytelty Portugalia ja Kyprosta.

Sähköautoista suosituin on Renault Zoe ja perässä tulevat Nissan Leaf ja Tesla.

Crossover, SUV ja maasturipuolella Nissan Quashai jatkaa menestystään. Hyundai-Kia kaksikolla on menestys mallit Sportage ja ix35/Tucson. Varsinkin uudistunut ja nimensä takaisin Tucsoniksi vaihtaneelta Hyundailta voi odottaa hyvää kuluvaa vuotta. Myös Fiat-Chryslerin voi laskea voittajiin 500X ja sisarmalli Jeep Renagaden vetäessä myyntiä. Land Roverille Discovery Sportin myynti lienee ollut pienoinen pettymys. Totuus selviää kuitenkin vasta tänä vuonna, kun Discovery Sport sai vihdoinkin sille kuuluvat voimanlähteet eli Fordin Duratorqit vaihtuivat omaan Ingenium -sarjan moottoreihin. Japanilaisista Toyotan tilanne on selkeästi harmaan peitossa. Miinusmerkkisen Toyotan ainoa crossover edustaja on RAV4, joka kaipaisi uudistusta mikäli laskeva myynti haluttaisiin peittää. Land Cruiser täysikokoisena maasturina myy tasaisesti, mutta volyymit ovat pieniä ja myynti myös kokoajan hitaassa laskussa. Toyota Urban Cruiser on osoittautunut totaaliseksi flopiksi. Toinen japanilainen eli Mitsubishi sen sijaan kasvattaa myyntiä kaikilla malleillaan Pajerosta lähtien. Merkille pantavaa on myös yhden legendan eli Mersun G-Wagenin piristynyt myynti. Markkinoilta poistuvan Land Rover Defenderin viimeiseksi vuodeksi tuli ehkä hieman pettänyt myynti eli vain 1.237 kappaletta. Jos listaa katsoo kokonaisuutena niin Renault-Nissan hallitsee (Dacia mukaan lukien) pienten ja keskisuurten SUVien myyntiä. Kukapa olisi uskonut muutama vuosi sitten. Ylimmässä hintaluokassa Audin Q-sarja ja Range Rover hallitsevat. Varsinkin Audin uudistettu Q7 on saanut erinomaisen vastaanoton. Mercedeksen laaja mallisto on myös vahva, mutta onko ostajalla Mersun kohdalla jo valinnan vaikeutta? Listalta löytyy myös kummajainen eli Dodge Durango. Dodgellahan ei ole maahantuojaa Euroopassa, joten Durangot ovat ns. harmaata tuontia.

Alla olevaan listaan on koottu vuoden 2015 crossovereiden, citymaastureiden, SUV ja niiden oikeiden maastureiden myyntimäärät Euroopassa.

 

1. Nissan Quashai 230.661   13,7%
2. Renault Captur 194.847   18,2%
3. Opel/Vauxhall Mokka 163.246   28,1%
4. Peugeot 2008 154.325   13,9%
5. VW Tiguan 148.338 –  1,5%
6. Dacia Duster 125.416 –  1,8%
7. Kia Sportage 104.984    8,7%
8. Nissan Juke 102.574    5,2%
9. Ford Kuga 102.464  18,5%
10. Hyundai ix35  84.264 –  9,9%
11. Audi Q3  81.277    7,4%
12. Volvo XC60  77.197  22,8%
13. Fiat 500X  74.262   uusi
14. Skoda Yeti  64.348   1,5%
15. Audi Q5  64.235   5,9%
16. Mercedes-Benz GLA  63.425  41,9%
17. Mazda CX-5  56.179 – 1,9%
18. Jeep Renegade  53.940 594,4%
19. Toyota RAV4  51.838 – 4,3%
20. Range Rover Evoque  51.626   1,6%
21. Renault Kadjar  49.520   uusi
22. Honda CR-V  46.967 – 4,5%
23. Mitsubishi Outlander  46.581  38,0%
24. BMW X3  45.609 – ´5,4%
25. Mitsubishi ASX  45.228  28,1%
26. Mini Countryman/Paceman  44.475 -27.9%
27. BMW X1  42.107 -31,9%
28. Suzuki Vitara  41.676   uusi
29. Nissan X-trail  40.243 148,8%
30. Ford Ecosport  40.084 210,6%
31. BMW X5  38.230    0,0%
32. Hyundai Tucson  36.094   uusi
33. Land Rover Discovery Sport  32.089   uusi
34. Suzuki S-Cross  29.087 ´25,6%
35. Range Rover Sport  28.343   9,9%
36. Mazda CX-3  24.232   uusi
37. BMW X4  23.380 115,1%
38. Porsche Macan  23.317  60,0%
39. VW Touareg  22.385  23,8%
40. Audi Q7  20.698  97,3%
41. Volvo XC90  20.487 195,6%
42. Porsche Cayenne  17.851  44,9%
43. Mercedes-Benz GLC  17.708   uusi
44. Kia Sorento  16.539  76,1%
45. Lexus NX  16.488 228,1%
46. Hyundai Santa Fe  14.492   8,2%
47. Subaru Forester  14.428   3,9%
48. Range Rover  14.300 17,9%
49. BMW X6  14.158 186,8%
50. Mercedes-Benz ML  14.146 -40,5%
51. Mercedes-Benx GLK  13.816 -40,4%
52. Jeep Grand Cherokee  13.719 – 0,7%
53. Jeep Cherokee  12.442 44,2%
54. Land Rover Discovery  12.317   9,6%
55. Suzuki Jimny  12.271 13,8%
56. Citroen C4 Aircross  11.771 –  3,1%
57. Subaru Legacy/Outlook  10.806  68,4%
58. Mercedes-Benz GLE    9.221   uusi
59. Subaru XV   8.925 -16,9%
60. Honda HR-V   7.621   uusi
61. Opel/Vauxhall Antara   6.746 -20,3%
62. Jeep Wrangler   6.059  14,3%
63. Toyota Land Cruiser   6.052 –  3,3%
64. Mitsubishi Pajero   5.920  21,8%
65. SsangYong Korando   5.795  20,2%
66. Renault Koleos   4.675 -37,0%
67. SsangYong Tivoli   4.512   uusi
68. Mercedes-Benz GLE Coupe   4.324   uusi
69. Mercedes-Benz GL   3.753 – 10,4%
70. Lexus RX   3.248 – 27.0%
71. Suzuki Grand Vitara   3.210 – 48,3%
72. Suzuki SX4   3.161 – 77,6%
73. Mercedes-Benz G   3.753   22,0%
74. Peugeot 4008   2.442 –  3,6%
75. SsangYong Rexton   2.214   14,8%
76. Lada Niva   1.652    7,1%
77. Infiniti QX70   1.502  39,5%
78. Land Rover Defender   1.237    7,8%
79. Mazda CX-9   1.057 1431,9%
80. Jeep Compass     616 – 87,2%
81. Nissan Murano     603 –  3,5%
82. Nissan Pathfinder     388 -79,2%
83. Land Rover Freelander     346 -98,0%
84. Chevrolet Trax     229 -97,5%
84. Infinity QX50     197  27,1%
85. Dodge Durango      63 -87,2%
86. Toyota Urban Cruiser      24 -93,2%

 

Vastaa