Page 57 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 57
Häkärinteillä 1990 -luvun alussa. Alla pyörivät lapikkaat.
enkun ensikosketus
maastoautoiluun tuli
B faijan, Pelle Ingmanin
kautta. Nimittäin vuonna 1974
Sipoon okt-talon takamet-
siin syntyi Puolustusvoimille
maastoajoalue maastoautojen
testikäyttöön. Benkulla ajami-
nen maastossa alkoi jo 14-vuoti-
aana. Ajokortin saatuaan (1979)
meni kaksi viikkoa ja Benkku
oli ensimmäisen kerran faijan
matkassa Rovajärvelle testaa-
maan puolustusvoimien kanssa
maastoautoja. Kokemusta tuli
käytännössä kaikista siihen
aikaan myytävinä olevista
maastoautoista eli Jeepeistä,
Ramchargereista, Scouteista,
Land Rovereista, Toyotista, piik-
kinokka GAZeista ja UAZeista...
Ensimmäisiä safareita Noormarkussa. Tuolloin nokalla oli vielä Dynan diesel.
Dodgesta Rangeen
sitten vuoden 1972 Range Rover, käyttöön ja niinpä ”rakentelu”
Benkun ensimäinen oma auto joka silloisen ajan tyyliin, kun alkoi. Suureksi avuksi tallille tuli
oli Dodge Ramcharger, joka kaikki mahdollinen dieselöitiin, Jouko Koskinen, josta samalla
ostettiin käytettynä. Olihan oli varustettu Toyota Dynan die- tuli kuin luonnostaan Benkun
Ramcharger varustettu 33” selillä. Sanomattakin oli selvää, appari. Range sai ensimmäiseksi
-renkain, mutta auton käyttö jäi ettei Dynan diesel ollut mikään 72mm korotukset alle, jotta 33”
lähinnä maantiepainotteiseksi. optimidiesel Rangen keulille. General Grabberin MT -renkaat
Kimpassa faijan kanssa ostettiin Käytännössä Range jäi Benkun saatiin alle. Siihen aikaan 33”
55