Page 57 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 57

Häkärinteillä 1990 -luvun alussa. Alla pyörivät lapikkaat.
                enkun ensikosketus
                maastoautoiluun tuli
          B faijan, Pelle Ingmanin
          kautta. Nimittäin vuonna 1974
          Sipoon okt-talon takamet-
          siin syntyi Puolustusvoimille
          maastoajoalue maastoautojen
          testikäyttöön. Benkulla ajami-
          nen maastossa alkoi jo 14-vuoti-
          aana. Ajokortin saatuaan (1979)
          meni kaksi viikkoa ja Benkku
          oli ensimmäisen kerran faijan
          matkassa Rovajärvelle testaa-
          maan puolustusvoimien kanssa
          maastoautoja. Kokemusta tuli
          käytännössä kaikista siihen
          aikaan myytävinä olevista
          maastoautoista eli Jeepeistä,
          Ramchargereista, Scouteista,
          Land Rovereista, Toyotista, piik-
          kinokka GAZeista ja UAZeista...
                                         Ensimmäisiä safareita Noormarkussa. Tuolloin nokalla oli vielä Dynan diesel.
           Dodgesta Rangeen
                                                       sitten vuoden 1972 Range Rover,   käyttöön ja niinpä ”rakentelu”
          Benkun ensimäinen oma auto                   joka silloisen ajan tyyliin, kun   alkoi. Suureksi avuksi tallille tuli
          oli Dodge Ramcharger, joka                   kaikki mahdollinen dieselöitiin,   Jouko Koskinen, josta samalla
          ostettiin käytettynä. Olihan                 oli varustettu Toyota Dynan die-  tuli kuin luonnostaan Benkun
          Ramcharger varustettu 33”                    selillä. Sanomattakin oli selvää,   appari. Range sai ensimmäiseksi
          -renkain, mutta auton käyttö jäi             ettei Dynan diesel ollut mikään   72mm korotukset alle, jotta 33”
          lähinnä maantiepainotteiseksi.               optimidiesel Rangen keulille.   General Grabberin MT -renkaat
          Kimpassa faijan kanssa ostettiin             Käytännössä Range jäi Benkun   saatiin alle. Siihen aikaan 33”

                                                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62