Page 60 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 60

Kerholla oli myös maastoreitti
                                                                                    välillä Sipoo-Kerava, luvat saatiin
                                                                                    vaikka osa reiteistä meni Keravan
                                                                                    kunnan ja seurakunnan mailla.
                                                                                    Suomen ensimmäisistä Off Road
                                                                                    Trial -kilpailujen pitopaikasta on
                                                                                    kahta eri tietoa, toiset vanno-
                                                                                    vat, että Rover Ystävät -kerhon
                                                                                    vuonna 1987 Suomusjärven Sy-
                                                                                    välammilla pidetyt kilpailut olivat
                                                                                    ensimmäiset, toiset puhuvat vuo-
                                                                                    den 1988 Sipoon Talman olleen
                                                                                    ensimmäinen ja eräät puhuvat
                                                                                    Pieksämäen vuoden 1989 kisojen
                                                                                    olleen ensimmäiset oikeat.

                                                                                     Trialin kulta-ajat

                                                                                    Suomen Offroad alkoi elämään
                                                                                    kulta-aikaansa. Yksi suuri tekijä
                                                                                    kulta-ajalle oli TV1:n Urheiluruu-
                                                                                    tu -ohjelma. Urheiluruutu tuli sil-
                                                                                    loin kerran viikossa sunnuntaina
                                                                                    TV1:llä puoli yhdeksän uutisten
                                                                                    jälkeen. Siihen aikaan aloittele-
                                                                                    va kuvaaja Jouko Tapper alkoi
                                                                                    kiertämään kisoja ja sai suhteil-
                                                                                    laan läpi jokaisesta kisasta jutun
                                                                                    TV1:n Urheiluruutuun. Offroad
                                                                                    -laji tuli kaikille tutuksi. Tapper
                                                                                    teki muuten työtänsä talkoona.
                                                                                    Myöskin jo edes menneen An-
                                                                                    tero Pailinnan kisajutut Vauhdin
                                                                                    Maailma -lehdessä olivat erin-
          Ulkomaillakin käytiin vuonna 1994. Kuva on Saksan Cottbussista (Berliinistä reilu 100km etelään)   omaista mainosta Offroadille.
          Land Rover -kerhon 25 -vuotis tapahtumasta. Off road ajoalue on vieläkin olemassa. Mukana   1990 -luvulle tultaessa kisoja
          olivat myös Lindqvistien ja Mustosen veljekset.                           riitti. Uudellamaallakin pidettiin
                                                                                    joka vuosi kolmet kilpailut eli
                                                                                    Helsingin Serenassa, Sipoon
                                                                                    Talmassa ja Seutulan lentoken-
                                                                                    tän takaisilla kalliolla. Nokialla
                                                                                    oli monesti kaksipäiväiset kisat,
                                                                                    Noormarkku, Turku, Kuopio
                                                                                    ja Häkärinteet muodostuivat
                                                                                    vakiopaikoiksi. Lisäksi Paimiossa
                                                                                    ajettiin ”Görren” -kisoja, joita
                                                                                    vieläkin muistellaan, Himoksella-
                                                                                    kin ajettiin, Liljendalissa oli aina
                                                                                    perinteiset Mutakisat  ja päälle
                                                                                    safarit aina Lappiin saakka. Ke-
                                                                                    sän ohjelma oli täynnä. ”Görren”
                                                                                    Paimion -kisat olivat varsinainen
                                                                                    yleisömagneetti, kisat keräsivät
                                                                                    aina reilut 8.000 katsojaa.
                                                                                      Kalustokin alkoi parane-
                                                                                    maan. Ensimmäinen ihmeiden
                                                                                    aihe oli ”järkyttävän kokoiset
                                                                                    gummit” eli lappalaiset, lapik-
                                                                                    kaat, laplanderit... (Goodyear
                                                                                    Studded Sure Grip on viralli-
                                                                                    nen nimi ja Goodyear vieläkin
                                                                                    valmistaa niitä), jotka ensimmäi-
          Tästä se rakentelu alkoi...Dynan kone on häveliäästi peitetty.
                                                                                    senä taisivat ilmestyä Karaasi
    58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65