Page 60 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 60
Kerholla oli myös maastoreitti
välillä Sipoo-Kerava, luvat saatiin
vaikka osa reiteistä meni Keravan
kunnan ja seurakunnan mailla.
Suomen ensimmäisistä Off Road
Trial -kilpailujen pitopaikasta on
kahta eri tietoa, toiset vanno-
vat, että Rover Ystävät -kerhon
vuonna 1987 Suomusjärven Sy-
välammilla pidetyt kilpailut olivat
ensimmäiset, toiset puhuvat vuo-
den 1988 Sipoon Talman olleen
ensimmäinen ja eräät puhuvat
Pieksämäen vuoden 1989 kisojen
olleen ensimmäiset oikeat.
Trialin kulta-ajat
Suomen Offroad alkoi elämään
kulta-aikaansa. Yksi suuri tekijä
kulta-ajalle oli TV1:n Urheiluruu-
tu -ohjelma. Urheiluruutu tuli sil-
loin kerran viikossa sunnuntaina
TV1:llä puoli yhdeksän uutisten
jälkeen. Siihen aikaan aloittele-
va kuvaaja Jouko Tapper alkoi
kiertämään kisoja ja sai suhteil-
laan läpi jokaisesta kisasta jutun
TV1:n Urheiluruutuun. Offroad
-laji tuli kaikille tutuksi. Tapper
teki muuten työtänsä talkoona.
Myöskin jo edes menneen An-
tero Pailinnan kisajutut Vauhdin
Maailma -lehdessä olivat erin-
Ulkomaillakin käytiin vuonna 1994. Kuva on Saksan Cottbussista (Berliinistä reilu 100km etelään) omaista mainosta Offroadille.
Land Rover -kerhon 25 -vuotis tapahtumasta. Off road ajoalue on vieläkin olemassa. Mukana 1990 -luvulle tultaessa kisoja
olivat myös Lindqvistien ja Mustosen veljekset. riitti. Uudellamaallakin pidettiin
joka vuosi kolmet kilpailut eli
Helsingin Serenassa, Sipoon
Talmassa ja Seutulan lentoken-
tän takaisilla kalliolla. Nokialla
oli monesti kaksipäiväiset kisat,
Noormarkku, Turku, Kuopio
ja Häkärinteet muodostuivat
vakiopaikoiksi. Lisäksi Paimiossa
ajettiin ”Görren” -kisoja, joita
vieläkin muistellaan, Himoksella-
kin ajettiin, Liljendalissa oli aina
perinteiset Mutakisat ja päälle
safarit aina Lappiin saakka. Ke-
sän ohjelma oli täynnä. ”Görren”
Paimion -kisat olivat varsinainen
yleisömagneetti, kisat keräsivät
aina reilut 8.000 katsojaa.
Kalustokin alkoi parane-
maan. Ensimmäinen ihmeiden
aihe oli ”järkyttävän kokoiset
gummit” eli lappalaiset, lapik-
kaat, laplanderit... (Goodyear
Studded Sure Grip on viralli-
nen nimi ja Goodyear vieläkin
valmistaa niitä), jotka ensimmäi-
Tästä se rakentelu alkoi...Dynan kone on häveliäästi peitetty.
senä taisivat ilmestyä Karaasi
58