Nissanilla edessään ”Do or Die”

Nissan oli nähtävästi keskittynyt ex- johtajansa Carlos Ghosnin jahtaamiseen niin tiivisti, että unohti pääasian eli autojen myynnin. Nissanin myyntihän on romahtanut niin Euroopassa kuin USA:ssa. Autoja on jouduttu myymään varsinkin jenkeissä nollakatteella autonvuokrausfirmoille ja leasing -yhtiöille. USA:n markkinoilla mallit olivat käytännössä kaikki miinuksella ja pahiten sakkasi Nissanin yritys luxus -markkinoille eli Infinity. Euroopassa ainoa myyvä malli oli Qashqai, jotain kertonee että Navaran pick-upia myytiin koko Euroopassa viime vuonna hurjat 1.748 kappaletta eli saman kuin Ford myi omaa Ranger pick-upia alle viikossa. Infinityn myyntihän lopetettiin Euroopassa kesken vuotta, koska kyseessä eli floppi. Huolestuttavaa on alamäki myös kotimarkkinoilla, ainoat myyvät ovat marginaali mallit Skyline ja GT-R sekä minimi katteella myytävä Kei-auto Dayz. Kiinassa tilanne ei ole yhtään helpompi, ainoa myyvä malli on Sylphy, joka on lähinnä USA:ssa myytävään Altimaan verrattava. Kiinassa varsinkin Infinityn myynti romahti. .

Analyytikkojen mukaan Nissan on lähellä 1990 -luvun lopun tilannetta, jolloin se olisi joutunut hakemaan itselleen konkurssisuojaa ellei Renault olisi tullut hätiin. Nyt ei samanlaista pelastajaa ole näköpiirissä varsinkin kun allianssi Renaultin kanssa on enemmän kuin karikkoisessa tilassa. Nissan on ilmoittanut vähentävänsä pääasiassa USA:sta 12.500 työntekijää kuluvan vuoden aikana. Näistä on 4.300 on ns. toimistotyöntekijöitä. Vapaaehtoisille yli 52 vuotiaille tarjotaan lähtöpakettia. Nissan myös sulkee kaksi USA:n kolmesta tehtaastaan. Nissanin autotehtaat pyörivät todella alhaisella kapasiteetilla, viime vuonna tehtaiden kapasiteetista oli keskimäärin 40% käytössä. Automalleja vähennetään ja markkinointikuluja ajetaan alas. Rajut otteet ovat tarpeen, sillä Nissanin tulot tippuivat viime vuonna -73,8% ja tuottoprosentti romahti -85% .

Bloombergin analyytikko sanoi, että Nissanilla on edessään ”Do or Die” -valinta. Renault omistaa 43% Nissanista ja sen omistuksen arvo on kadonnut kuin tuhka tuuleen Nissanin kurssi romahduksen jatkuessa Tokion pörssissä. Nissan palkkasi uuden vetäjän Jun Sekinin, joka rakensi Nissan Kiinan tyhjästä. Jotain isoista ongelmista johdossa kertoo, että Seki irtisanoutui tehtävästään ensimmäisen johtoryhmän kokouksen jälkeen. Jotain on todella pielessä Nissanilla.

Kommentointi on suljettu.