Pickup -mallien ja mönkijöiden ensirekisteröinnit Q1/2017

Suomen pickup markkinat lähtivät jyrkkään nousuun vuoden alussa. Kappalemääräisesti niitä myytiin 468 kappaletta, joka tekee kasvuprosentiksi hurjat 72,7%. Kun varsin syvällä on käyty niin varsinkin prosenttiluvut ovat kovia. Kiistää ei kuitenkaan voi, että pickup markkinat ovat kovassa nousukiidossa ja trendi on yhteneväinen Euroopan markkinoiden kanssa. Suomessa niin kuin Euroopassakin ylivoimainen ykkönen on Toyota Hilux, jolle uhkaajaa ei näy. Hiluxin perässä Ford Ranger ja VW Amarok käyvät omaa kamppailuansa kakkossijasta, johon myös kovassa nousussa oleva Nissan Navara (+84.4%) haluaa mukaan. Oikeastaan ainoa ja pienoinen ihmetyksen aihe on Isuzu DMAXin (-46.2%) hiipuminen, onko niin, että Isuzun tietty työkalumaisuus karkottaa ostajia. Uusista merkeistä Fiatin taival näyttää kivikkoiselta. Mitsubishiltä badge engineer tekniikalla lainattu Fullback ei kiehdo ostajia ei Suomessa eikä Euroopassa. Ostajat näyttävät valitsevan mieluummin sen alkuperäisen.

Malli 2017/Q1 2016/Q1 Muutos%
1. Toyota Hilux 171 66   59.1%
2. Ford Ranger  96 69   39.1%
3. VW Amarok  91 56   62.5%
4. Nissan Navara  59 32   84.4%
5. Mitsubishi L200  43 35   22.9%
6. Isuzu DMAX    7 13 -46.2%
7. Fiat Fullback    1 uusi   uusi

Tieliikennemönkijöiden myynti romahti vuoden takaisesta -68.2%. 2017 ensimmäisellä neljänneksellä niitä rekisteröitiin yhteensä huimat 13 kappaletta. Tieliikenne traktorimönkijöiden tulomarkkinoille vei varmaan tästä raskaasti verotetusta luokasta viimeisenkin kiinnostavuuden.

Malli 2017/Q1 2016/Q1 Muutos%
1. Rally USA 5 11 -54.6%
2. TGB 5   7 -28.6%
3. Can-Am 3   7 -57.1%

Mönkijöiden luokassa eletään siirtymäkautta. Siirtyminen max. 60km/h kulkeviin tieliikenne traktorimönkijöihin on menossa. Sitä vielä jonkin verran jarruttaa ajokorttiuudistus, jonka voimaan tullessa tieliikenne traktorimönkijää saa ajaa myös B-luokan kortilla. Muutos olisi tulossa voimaan viimeisten tietojen mukaan vuodenvaihteessa 2017/2018. Ehkäpä siitä johtuen kokonaismyynnin pudotus oli -10.14% vuoden takaiseen. Suurimpia menettäjiä olivat valtamerkit eli Can-Am (- 33.3%) ja Polaris (- 31.3%). Polariksen osalta selviää, että Polaris Sportsman 570 eri muunnoksineen vastaa reilua 80% kokonaismyynnistä. Osuus on hurja. Can-Amin osalta malleja ei ole valitettavasti eritelty. Suuria menestyjä oli Honda (+277.3%), jonka traktorimalli ”Red Machine” saatiin vihdoin viime vuonna myyntiin. Linhai kasvatti myös myyntiään myös yli 100%. Linhai tarjoaa kaikista malleista sekä traktori että tieliikennetraktori -versiot. Uusista merkeistä CF Moto pääsi kertaheitolla sisään markkinoille ( +800.0%) nousten samalla Trapperin kantaan viidennelle sijalle.CF Motohan on Ruotsin eniten myyty mönkijä, joten tavoitteet ovat Suomessakin varmaan kovat. Polariksen ja Can-Amin takana kolmossijasta kamppailevat TGB ja Trapper. TGB voitti näiden kahden merkin väännön 12 mallilla (sis. L7e). Mielenkiintoista on nähdä mihin Arctic Cat ja Access nousevat uusilla traktorimalleillaan vuoden kuluessa.

Malli 2017/Q1 2016/Q1 Muutos%
1. Polaris 423 616 –  31.3%
2. Can-Am 393 478 –  33.3%
3. TGB 181 175      3.4%
4. Trapper 174 168      3.6%
5. CF Moto  90  10  800.0%
6. Linhai  84  39  115.4%
7. Red Machine  83  22  277.3%
8. Yamaha  46  29    58.6%
9. Access  11 uusi  uusi
10. Arctic Cat   8  12 – 33.3%
11. Shineray   5 uusi uusi

 

 

Lähde: Trafi, ajoneuvojen avoin data 4.9 aineisto.

 

Vastaa