Pickup -mallien ja mönkijöiden ensirekisteröinnit Q2/2017

Toyota Hilux hallitsee Suomen pickup markkinoita. Voidaan sanoa, että joka kolmas ostettu pickup on Hilux. Toyotan takana tulevat tasapäin Ford Ranger ja VW Amarok. Nissan Navara, Mitsubishi L200 ja Isuzu D-Max muodostavat sitten seuraavan kolmikon. Pickup myynti on reilussa 10% kasvussa, poiketen selvästi henkilöautojen myynnistä, joka näyttää alkuvuoden osalta miinusmerkkiseltä. Henkilöautomyynnin suhteen Suomi lienee Brexitin sekoittaman Englannin kanssa niitä harvoja maita missä henkilöautomyynti on miinusmerkkinen.

Malli Q2/2017 Q2/2016 Muutos-%
1. Toyota Hilux   144   63   128,57
2. Ford Ranger     69   91 –  24,72
3. VW Amarok     69   67      2,99
4. Nissan Navara     47   59 –  20,34
5. Isuzu D-Max    38   27    40,74
6. Mitsubishi L200    32   57 – 43,86
7. Fiat Fullback     7     1  600,00
yhteensä 406 365    11,23

Tieliikennekäyttöön eli (L7e) hyväksyttyjen mönkijöiden myynti on hiipunut niin, että tilastoja siitä ei kannata pitää. 2017/Q2 aikana myytiin yhteensä kahdeksan, joista Rallyja oli kolme, kaksi Can-Amia, yhden kappaleen myyntiin ylsivät Goes, Bashan ja TGB.

Traktorimönkijöiden luokassa eli T3 ja T3b näyttää olevan menossa irtiotto. Polaris myi 2017/Q2 aikana jo reilut 100 mönkijää enemmän kuin Can-Am. Polaris on kuluvan vuoden aikana noussut hallitsevaan asemaan eli joka kolmas myyty traktorimönkijä oli Polaris. Sekin on aika murskaavaa. Trafin tilastoista kävi ilmi, että Polariksen myynnin tukijalka on ollut oikeastaan yksi malli. Polaris Sportsman 570 Efi. Malli eri variaatioineen vastaa 82% Polariksen myynnistä. 2017/Q1 aikana Can-Amin myynnin lasku oli yli 30% eikä suunta näytä hyvältä, sillä 2017/Q2 aikana myynti laski -27%. Jotain radikaalia on pian tehtävä.

Polariksen ja Can-Amin takana selkeänä kolmosena tulee taiwanilainen TGB, joka on reippaassa kasvussa yli sadan prosentin kasvuluvuillaan. Kärjen takana tulee neljän tasainen ryhmä, jossa kovimpia kasvuprosentteja osoittaa viime vuonna rantautunut CF Moto. Ruotsin ykkösen eli CF Moton kasvu on lähinnä kiinni jälleenmyyjäverkoston saamisesta kattavaksi, nyt sieltä puuttuu kokonaan Oulun ja Lapin lääni. Red Machine eli Honda kärsii varmaan kapeasti traktorimallistostaan ja myös T3b -luokan traktorin puuttumisesta mallistosta. Merkille pantavaa on myös Sumekon maahantuoman Arctic Catin piristyminen uusien T3b -mallien myötä. Suuren meren toisella puolellahan Arctic Cat kuuluu niihin suuriin.

Syksy on perinteisesti ollut hyvää myyntiaikaa, joten on mielenkiintoista nähdä 2017/Q3 -tulokset.

Merkki Q2/2017 Q2/2016 Muutos-%
1. Polaris   459   471 –   2,55
2. Can-Am   345   479 – 27,79
3. TGB   129     56 130,36
4. Trapper     92     70   31,43
5. Red Machine     83   104 – 20,19
6. Linhai     80     43   86,05
7. CF Moto     79     18 338,89
8. Yamaha     57     35   62,86
9. Arctic Cat     29     12 141,67
10. Access       8  uusi   uusi
11. Shineray       5     85 – 94,15
12. Odes       1  uusi   uusi
yhteensä 1367 1373 –  0,44

Lähde: Trafi, ajoneuvojen avoin data 4.9 aineisto.

Vastaa