Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti myös autoteollisuudessa reaktion, jota varmaan kukaan ei olisi uskonut etukäteen. Käytännössä Venäjän autoteollisuus romahti sodan takia, jolle kukaan ei povaa pikaista loppua. Uusien autojen myynti romahti maaliskuussa -62% ja huhtikuussa kyyti oli vielä kylmempää eli -80% romahdus. Käytännössä kaikki länsimaiset ja japanilaiset automerkit lähtivät Venäjältä. Koreasta ainostaan yksi automerkki jäi eli Hyundain luxusmerkki Genesis, tosin sekin reilusti korotettuine hintoineen. Länsimaisten autojen pako on taas antanut kiinalaisille automerkeille oivan markkinaraon. Mutta, eivät kiinalaisetkaan autojaan enää halvalla myy. Kiinankin pitää huomioida ruplan romahtanut valuuttakurssi ja rahojen kotouttamisen vaikeus. Se näkyy hinnassa. Kiinalainen ei ole enää ”se halpa” Venäjällä.
Tällä hetkellä sulkeutuneet autotehtaat maksavat vielä irtisanomiskorvauksia työntekijöilleen, mutta jossain vaiheessa 6kk tulee täyteen. On vielä mahdotonta arvioita kuinka monta työntekijää suoraan ja/tai välillisesti länsimaisten autotehtaiden sulkeminen lopulta koskee, alimmatkin arviot lähtevät n. 300.000 työttömästä. Määrä olisi hallituksen kaatava missä muussa maassa tahansa, mutta tuskin Venäjällä. Kun tähän lukee varaosien puutteessa tielle hiipuvat tavallisen palkansaajan autot ja länsimaisin rekkamerkein ajettavat rahdit niin koko yhteiskunnan lopullinen hirttäytyminen on lähinnä ajan kysymys. Kysymys lienee siitä kauanko Volvot, Scaniat, Mercedekset, Ivecot, DAF:t ja MAN:t kestävät ilman huoltoa ja varaosia. Venäjän Kamazit ja Uralit, kun eivät oikein ole tehty rahtiliikenteeseen ja Valko-Venäjän MAZilla länsikaluston korvaaminen ei onnistu edes muutamassa vuodessa.
Venäjän hallitus käytännössä kansallisti Renaultin tehtaat ja sama voi tapahtua myös Nissanin ja Mercedes-Benzin tehtaille. Kansallistamien ei ole koskaan ollut muutakuin orjantappuroilla koristeltu tie. Ja, jos joskus tulee tilanne, että mahdollinen uusi Venäjää kaipaa investointeja länsimaista, kansallistaminen muistetaan kyllä. Mutta käydäänpä läpi nykytilannetta…
Aurus
Venäläinen luksusbrändi Aurus voi hyvin. Näin ainakin Venäjän viranomaiset väittävät. Uuden tuotantolaitoksen valmistelu Tatarstanin Jelabugaan on käynnissä. Auruksesta pyrittiin luomaan auto, joka olisi omavarainen, mutta on arvioitu että n. 30% osista tehdään länsimaissa. Nimeltä on mainittu ainakin Bosch, joten valmistus on pysähdyksissä ennen kuin korvaajat löydetään. Aurusta kuitenkin tehdään kuitenkin 3-4 kappaletta vuodessa, joten osien tuotanto korvaaminen on helpompaa miniatyyri mittakaavassa.
Audi
Volkswagen-konserniin kuuluva saksalainen premium-brändi päätti keskeyttää toimintansa Venäjällä 25. helmikuuta. Eikä tilanne muutu. Lisäksi Audin mahdollista palaamista vaikeuttaa Yhdysvaltojen ja Euroopan unionin yli 50.000 euron arvoisten autojen vientikielto.
BMW
BMW lopetti toimitukset 1. maaliskuuta. BMW:llä on tehdas Venäjän Kalingradissa venäläisen Avtotorin kanssa yhdessä, mutta tehdas on suljettu. Kalingradissa tehtiin BMW:n 5 -sarjaa sekä X5-, X6- ja -X7 SUV -maastureita. BMW lopetti 1.maaliskuuta myös uusien autojen ja varaosien viennin Venäjälle.
Cadillac
Amerikkalaisen premium-merkin autoja ei ole myyty Venäjällä vuoden 2019 jälkeen. Tuolloin Yhdysvallat asetti tuontikiellon.
Changan
Kiinalainen Changan ilmoitti maaliskuun alussa tuotannon lopettamisesta Valko-Venäjän Unisonin tehtaalla (syytä ei kerrottu).
Chery
Kiinalainen Chery keskeytti autojen myynnin väliaikaisesti valuuttakurssin epävakauden vuoksi. Nyt Chery on palannut markkinoille ja autojen hinta on noussut keskimäärin 25% Cheryn mallistossa.
Chevrolet
General Motorsin politiikka Chevrolet -brändin suhteen on täsmälleen sama kuin Cadillacin tapauksessa.Vielä ei ole varmaa,saadaanko Uzbekistanissa tehtäviä vanhemman sukupolven Chevrolet -malleja (ex-Daewoo) Cobalt, Nexia ja Spark viedä Venäjälle.
Citroën
Stellantis -konserniin kuuluva Citroën on lopettanut huhtikuussa autojen viennin Venäjällä. Huhtikuussa suljettiin myös Moskovan lähellä sijaitseva Kalugan tehdas, jossa valmistettiin Citroën hyötyajoneuvoja eli Berlingoa ja Jumperia.
Dongfeng
Kiinalainen Dongfeng on pieni tekijä Venäjän markkinoilla. Myynnissä on vain Skoda Kodiak -kokoluokan DFM 580, joka 7-paikkainen crossover. Mallin hinta tosin nousi 30%.
FAW
Kiinan tuotemerkin valikoimassa on kolme mallia. Kaikki mallit ovat crossovereita Besturn X40, Besturn X80 ja Bestune T77. Autojen hinnat saivat vain 10-14% hinnankorotukset.
Ferrari
Ferrari vetäytyi 9. maaliskuuta Venäjältä kokonaan. Myöskään ennakkoon maksettuja uutuusmalleja (Purosangia ja 296 GTB) ei toimiteta.
Fiat
Stellantis konserniin kuuluva Fiat on lopettanut kaiken viennin ja myös Ducaton valmistamisen Stellantiksen Kalugan tehtaalla.
Ford
”Blue Oval” eli Ford ilmoitti maaliskuussa lopettavansa kaiken toiminnan Venäjällä. Myös Ford Transitin valmistus Jelabugassa yhteistyöyritys Sollersin kanssa on lopetettu.
GAC
Kiinalainen GAC aikoo täyttää länsimaisten autojen vajetta. Loppuvuodeksiyhtiö suunnittelee jälleenmyyjäverkoston laajentamista ja lupaa tuoda vuonna 2023 Venäjän markkinoille lippulaiva SUV -maasturinsa eli 7-paikkaisen GAC GS8.
Geely
Kiinalainen Geely ei ole lähdössä myöskään pois. Geely jäädytti myyntiään sen ajan, kunnes saivat laskettua autoille uudet hinnat. Hinnat nousivat mallistossa 31-42%.
Genesis
Hyundain luxusmerkki Genesis on tehnyt päätöksen jäädä Venäjälle. Tappiolla korealaiset eivät autojaan myy, sillä hinnat nousivat n.40% Genesis -mallistossa.
Haval
Kiinalainen Haval pysyy Venäjällä, mutta nosti hintojaan 40-50% kautta linjan. Haval ilmoitti myös uusista SUV-malleista Venäjän markkinoille ensi vuoden aikana.
Hyundai
Hyundai oli Venäjän toiseksi eniten myyty automerkki heti Ladan jälkeen. Hyundain tehdas Pietarissa on pysäytettiin 1. maaliskuuta ja samana päivänä lopetettiin varaosien toimitus Venäjälle. Jälleenmyyjillä olevien mallien hinnat nousivat +30 % maaliskuussa. Hyundai ei ole toistaiseksi ilmoittanut mikä on Pietarin tehtaan tulevaisuus ja yleensäkin automerkin pysyminen Venäjällä.
Isuzu
Isuzun piti lanseerata D-Max -pickuppiin perustuva M-UX -maastoauto Venäjällä tänä keväänä. Nyt kaikki on jäissä ja Isuzu sulki 4. maaliskuuta Uljanovskin tehtaansa. Myös varaosien toimitus Venäjälle on lopetettu 4. maaliskuuta.
Jaguar/Land Rover/Aston Martin
Britit ilmoittivat ensimmäisten joukossa kaupallisen toiminnan keskeyttämisestä Venäjällä. Jaguar, Land Rover ja Aston Martin -merkkisten uusien autojen ja varaosien toimitus katkaistiin 1.maaliskuuta.
Jeep
Stellantisin -konsernin muiden merkkien tavoin Jeep lopetti autojensa ja varaosien toimitukset Venäjälle maaliskuussa.
Kia
Kia noudattaa odotetusti samaa strategiaa kuin Hyundain, joten KIA:n Pietarinja Kalingradin lähistöllä sijaitsevat tehtaat on suljettu toistaiseksi. Avaamisesta ei ole kantautunut mitään tietoja. Kia oli Venäjän kolmanneksi eniten myyty merkki ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.
Lada/Renault
Voidaan kirjoittaa yhteen, koska Renault omisti Lada valmistavan AvtoVAZin. Renault lopetti maaliskuussa varaosien toimitukset AvtoVazin ja Moskovan tehtailleen. Komponenttipulan vuoksi tehtaat suljettiin. Renault koitti myydä AvtoVazin ja Moskovan omistustaan, mutta niin kuin olettaa saattoi…. ostajaehdokkaat olivat vähissä. AvtoVaz myytiin Venäläiselle NAMIlle, joka on valtion omistama auto/moottorialan kehitysyhtiö. Kauppahintaa ei ilmoitettu, mutta venäläislähteiden mukaan se oli 1 rupla. Käytännössä Venäjä kansallisti Renaultin omistukset Venäjällä. Mitä Venäjä tekee tehtaillaan? Tietysti tarkoitus on saada ne käyntiin, mutta tietäen missä jamassa AvtoVAZ oli ennen Renaultin tuloa, homma tuntuu vaikealta ilman esim. kiinalaista kumppania. Renault kirjasi Venäjän seikkailustaan 2,2 miljardin euron tappiot ja kun Renault on vahvasti valtion omistuksessa niin tappion maksavat Ranskan kansalaiset tavalla tai toisella.
Lamborghini
Italialainen superautovalmistaja, joka kuuluu Volkswagen -konserniin noudattaa pääomistajan linjaa. Autojen myynti ja varaosien toimitus lopetettiin maaliskuun toisella viikolla.
Maserati
Maserati kuuluu Stellantis -konserniin, joten Maserati toimi ohjeen mukaan. Uusien autojen ja varaosien myynti loppui maaliskuussa.
Mazda
Mazdalla oli venäläisen Sollers yhtymän kanssa kokoonpano tehdas Vladivostokissa. Vladivostokissa koottiin Mazda 6, CX-5 ja CX9 -malleja. Tehtaan toiminta pysähtyi maaliskuussa, kun Mazda lopetti osien toimittamisen tehtaalle. Myöskään varaosia ei ole toimitettu Venäjälle maaliskuun puolen välin jälkeen. Mazda on ilmoittanut tilanteen jatkuvan toistaiseksi.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz katkaisi liikesuhteet Venäjän kanssa 3. maaliskuuta jäädyttämällä autotoimitukset ulkomailta ja sulkemalla Moskovan lähellä sijaitsevan Esipovon teollisuuspuiston tehtaan kokoonpanolinjan, Esipovossa tehtiin E-sarjaa, GLC:tä, GLE:tä ja GLS -malleja. Mercedes-Benz ei näe mahdollisuuksia toimia Venäjällä. Mercedes-Benz on tehnyt taseensa 2 miljardin euron varauksen sen suhteen, että Venäjä kansallistaa Esipovon tehtaat.
Mitsubishi
Mitsubishi ilmoitti vielä helmikuussa nostavansa myyntiä 25% uusilla malleilla. Nyt on Outlanderin ja Pajero Sport -mallin tuotanto keskeytetty Kalugan tehtaalla Moskovan lähellä. Myös suunnitelma ASX-, Eclipse- ja L200 -mallien maahantuonnista on jäädytetty.
Nissan ja Infiniti
Nissan sulki Pietarin tehtaansa maaliskuussa ja on ilmoittanut ettei sitä ole tarkoitus avata tämän vuoden puolella. Tehtaalla tehtiin Quashai-, X-Trail ja Murano -malleja. Nissan on myös jäädyttänyt autojen ja varaosien tuonnin. Luxusmerkki Infinity on lopettanut autojen viennin. Siihen on ollut pakkokin sillä 5.4.2022 tuli Japanissa pakotteet, joka kieltää yli 50.000e autojen viennin Japanista Venäjälle.
Opel ja Peugeot
Molemmat ovat Stellantis -konsernin merkkejä ja Kalugan tehdaskompleksi valmisti Citroen C4, Peugeot 408, Opel Combo Life – malleja Tehdas suljettiin huhtikuun puolivälissä eikä tehtaan avaamisesta ole ollut puhetta. Opel ja Peugeot ovat myös irtisanoneet jälleenmyyntiverkoston, varaosien sekä uusien autojen viennin Venäjälle.
Porsche
Emokonserni Volkswagenin tavoin Porsche ilmoitti myös keskeyttävänsä Venäjän toimitukset.Maaliskuun 4. päivästä lähtien yhtiön toiminta on ollut Venäjällä ”keskeytetty” määräämättömäksi ajaksi. Keskeytys koskee varaosapalvelua ja myös Porschen omaa autonvuorauspalvelua.
Rolls-Royce
Viime vuosi oli briteille ennätysvuosi brändin 110 -vuotishistoriassa Venäjällä (myytiin yli 300 kappaletta). Rolls-Royce reagoi kuitenkin nopeasti Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan. Rolls-Royce lopetti 4. maaliskuuta autojen ja varaosien toimitukset määräämättömäksi ajaksi. Lopetus koski myös tilattuja ja maksettuja autoja. Samalla Rolls-Royce Aerospace lopetti Venäläisen metallimateriaalin oston mm. titaanin osalta.
Skoda
Volkswagen -konsernin tšekkiläinen osasto toimi konsernin johdon mukaan. Skoda ilmoitti 3. maaliskuuta Venäjän toiminnan keskeyttämisestä, Kalugan ja Nižnyn tehtaat suljettiin samana päivänä. Venäjän markkinat menettivät siten Rapid-, Octavia-, Karoq- ja Kodiaq -mallit.
Subaru
Japanilainen Subaru lopetti autojen ja varaosien toimitukset 3. maaliskuuta. Jo maassa olevat autot myydään pois, tosin +25% hinnankorotuksen jälkeen.
Suzuki
Suzuki lopetti myös Jimnyn, Vitaran ja SX4:n toimitukset Venäjälle maaliskuun alussa. Myöskään varaosia ei enää toimiteta. Päätös on voimassa toistaiseksi.
Tesla
Teslalla ei ole virallista jälleenmyyjää Venäjällä. Kaikki tuonti on harmaatuontia. Teslaa myytiin huhtikuussa 2022 Venäjällä 80 kpl, jotka kaikki olivat valmistettu Teslan Kiinan tehtailla Shanghaissa.
Toyota ja Lexus
Toyota valmistaa Pietarissa Camry- ja RAV4 -malleja lähinnä Venäjän markkinoille. Tehdas suljettiin maaliskuun lopussa. Toyota niin kuin myös Lexus ovat lopettaneet uusien autojen ja varaosien viennin Venäjälle huhtikuussa.
Volkswagen
Volkswagen oli iso toimija Venäjällä. Nyt tehtaat, jotka tuottivat Poloa, Tiguania ja Taosia ovat suljetut. Myös uusien autojen ja varaosien vienti on lopetettu. Tämä koskee myös konserniin kuuluvaa Bentleytä ja Ducatia.
Volvo
Ruotsalais-kiinalainen Volvo noudattaa emostaan poikkeavaa politiikkaa. Volvo myi Venäjällä seitsemää mallia (XC90, XC60, XC40, S90, S60, V90 ja V60) plus farmareiden Cross Country -versiot. Volvo keskeytti tuotteiden toimitukset 1. maaliskuuta. Jälleenmyyjillä olleet Volvot myytiin pois. 23. maaliskuuta Volvo lopetti varaosien toimittamisen ja Volvon autonvuokrauspalvelun Venäjällä.
UAZ
Uljanovskilaista UAZia eivät pakotteet haittaa vaan tuotanto jatkuu Bukhanka -pakun, Hunterin ja Patriotin osalta entisellään. Hinnat ovat nousseet UAZillakin mallista riippuen +22-39%. UAZin toimitukset Eurooppaan ovat jäissä toistaiseksi.
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
xxx,
sex việt,
MP3 download,
mp3play,
gay teen porn,
javhd xxx,
Jordan Binnington Injury,
sex mex,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
xxx,
sex việt,
MP3 download,
mp3play,
gay teen porn,
javhd xxx,
Jordan Binnington Injury,
sex mex,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
porn,
porn,
xxx,
sex việt,
Phim sex,
Jo Ann Fabric And Craft,
Hentai haven,
Wired Xbox One Controller,
xxxfuck,
free fuck,
xvideos,
xnxx,
xhamster,
xvideos,
porn,
porn,
xxx,
sex việt,
Phim sex,
Jo Ann Fabric And Craft,
Hentai haven,
Wired Xbox One Controller,
xxxfuck,
free fuck,
xvideos
xhamster
xvideos
porn
hentai
xnxx
Phim sex
mp3 download
sex mex
hentai
brazzer
hentai
Dairy Queen Canada Delivery
xvideos
xhamster
xvideos
porn
hentai
xnxx
Phim sex
mp3 download
sex mex
hentai
brazzer
hentai
Dairy Queen Canada Delivery