Volkswagenin kiirastuli USA:ssa

Volkswagen ja USA:n viranomaiset ovat päässeet sopimukseen dieselgate Volkswageneiden vaateista. Sopimuksen hinnaksi on laskettu 14,7 miljardia dollaria.

Täyden korvauksen piiriin kuuluvat ne, jotka ovat ostaneet tai liisanneet ennen 18.09.2015 2.0 -litraisen VW tai Audi -dieselin. Syyskuun 18 on otettu päivämääräksi, koska silloin katsottiin tapauksen olevan yleisessä tiedossa. Korvauksen piiriin kuuluu noin 475.000 autoa. Tarkemmin lueteltuna seuraavat mallit 2.0 -litraisella dieselillä, 2013-2015 VW Beetle, 2010-2015 VW Golf, 2009-2015 VW Jetta, 2012-2015 VW Passat, 2010-2013 ja 2015 Audi A3.

VW/Audi omistaja voi täyttää korvausvaateen sitä varten avatulla sivustolla netissä. Omistaja voi valita ostaako VW auton takaisin vai jääkö omistaja odottamaan emissiopäästöjen korjausta. Jos omistaja haluaa, että VW ostaa auton takaisin käytetään auton hinta-arviona US:n Autodata tyyppistä käytettyjen autojen hintaluokitusta ennen 18.9.2015 myydyistä autoista. Tämän lisäksi VW maksaa omistajalle kertakorvauksena 5.100-10.000 dollaria riippuen mallista ja valmistusvuodesta. On laskettu, että autoa kohti korvaukset ovat noin 12.500-44.000 dollaria. Jos omistaja jää odottamaan korjausta, hän saa 5.100-10.000 dollarin kertakorvauksen. Ongelma korjauksen kanssa on vain se, että VW ei ole tähän asti pystynyt esittämään korjausta, jolla 2.0 -litraisen dieselin päästöt saataisiin täyttämään US normit. Asian parissa kyllä työskennellään, mutta oletettavaa on, että korjauksen vaikutuksena auton tehot laskevat. Joka taas aiheuttaisi uusia vaateita.

Mikäli omistaja on myynyt auton on ennen syyskuun 18. päivää hän saa noin puolet korvaussummasta. Mikäli omistaja on myynyt autonsa sen jälkeen kun emissioskandaalista tuli julkinen hän on myös oikeutettu korvaukseen, mutta ei saa sitä täytenä. Korvaussumma katsotaan aina tapauskohtaisesti.

14.7 miljardia dollaria ei ole ehdoton summa, mitä VW joutuu maksamaan. Se on arvio. Summasta vielä menee 2 miljardia dollaria emissiopäästöjen vähentämisen kehitystyöhön sekä toiset 2 miljardia dollaria nollapäästöisten autojen kehitystyöhön. VW:llä on aikaa vuoden 2019 loppuun asti saada 85% 475.000 autosta joko ostettua takaisin tai korjattua. Muuten tulee 85 miljoonan dollarin sakko. VW ei ole ilmoittanut mihin takaisin ostetut autot päätyvät, kun myydäkään niitä ei saa esim. Aasian tai Etelä-Amerikan markkinoille. Todennäköisesti ne romutetaan. Nyt on päästy sopuun,koskien 2.0 -litraisia dieseleitä. Seuraavana on samantyyppinen sopimus koskien VW/Audi -autoja, jotka on varustettu 3.0 -litraisella dieselillä. Eli lakimiehillä riittää työsarkaa USA:ssa.

Euroopan suhteen VW on ilmoittanut, ettei mihinkään korvauksiin kuluttajille suostuta. Vaikka EU:n sisämarkkinakomissaari Elzbieta Bienkowska on sitä vaatinut muiden EU:n komissaarien tukemana. Saas nähdä minkälainen kädenvääntö asiasta vielä syntyy EU:n komission kanssa.

Vastaa