Page 31 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 31
lus ajetun matkan mittaamiseen.
Auto piti tietysti olla normaalisti
tieliikennerekisteröity ja vakuu-
tukset voimassa.
Aamusta lähtö ja
se roadbook
Perjantai aamuna kello yhdek-
sän autot ajettiin turistiluokan
varikolle. Kilpailumaksu 160 €
suoritettiin käteisellä varsinaisen
ilmoittautumisen yhteydessä.
Ilmoittautumisen yhteydessä oli
mahdollisuus ostaa halvemmalla
kisapaitoja, normaalin 25 € sijaan
niitä sai lunastaa 15 € hintaan. Kilpailun johtaja Arto Künnapas esittelee roadbookkia. Arto puhuu hyvin suomea ja se helpotti
Saimme kasan tarroja, jotka piti meitä paljon.
liimata autoon ohjeiden mukaan.
Parit tarrat kumpaankin kylkeen,
offroad.ee etulasin ylälaitaan ja
tartuoffroad.ee takalasiin. Lisäksi
tuulilasin alalaitaan tuli camping
tarra, joka oikeutti leiriytymiseen
kisa-alueelle. Käteen laitettiin
kilpailijaranneke, joka toimi myös
koko Klaperjaht viikonlopun
pääsylippuna. Auto ja vaaditut
varusteet tarkastettiin katsas-
tuksessa. Discoveryn kojelautaan
ilmastointiteipillä kiinnitetty
invertteri piti varmistaa ruuveilla
ja itse kiinnittelin sammuttimen
paremmin pikaliinalla. Meillähän
oli myös yhtä telttaa ja paria
vaatekassia lukuun ottamatta
täysi kahden miehen parin viikon
leirivarustus kyydissä.
Ohjaajakokous pidettiin ensin
viroksi ja lopuksi suomeksi.
Näimme nyt ensikertaa road-
bookin ja saimme jonkinlaisen
käsityksen, miten sitä tulkitaan. Lähdössä huomattiin, että Toyota BJ-42:n runko oli murtunut simpukan takaa. Pähkäiltiin että on
Lisäksi kisassa oli viisi erillistä se se siinä jo kestänyt vuosia, joten kestänee tämänkin kisan.
aluetta, joista kerättiin digika-
meralla rasteja kuten kotimaan
suunnistuskisoissakin. Täydelli-
sessä viiden pisteen rastikuvas-
sa piti näkyä rastilappu, auton
rekkari, käsikosketus rastilap-
puun ja autoon. Kolme pistettä
sai, jos kuvassa näkyi käsikoske-
tus rastilappuun ja auto ilman
kosketusta siihen. Yhden pisteen
arvoinen oli kuva, jossa apu-
mies kosketti rastilappua. Rastit
olivat näin kerättävissä, vaikka
kävellen. Roadbookissa oli myös
maininta muutamasta poikkeuk-
sesta liittyen reitteihin. Ensim-
mäinen koski jyrkkää mäkeä ja
ohjeisti sen kiertämisen. Toinen
koski rastialueen kiertämistä, Montulla oli aikaa mm. testailla miten lisätyt kallistuksenvakaajat vaikuttivat joustoihin
29