Page 31 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 31

lus ajetun matkan mittaamiseen.
          Auto piti tietysti olla normaalisti
          tieliikennerekisteröity ja vakuu-
          tukset voimassa.

           Aamusta lähtö ja
           se roadbook
          Perjantai aamuna kello yhdek-
          sän autot ajettiin turistiluokan
          varikolle. Kilpailumaksu 160 €
          suoritettiin käteisellä varsinaisen
          ilmoittautumisen yhteydessä.
          Ilmoittautumisen yhteydessä oli
          mahdollisuus ostaa halvemmalla
          kisapaitoja, normaalin 25 € sijaan
          niitä sai lunastaa 15 € hintaan.   Kilpailun johtaja Arto Künnapas esittelee roadbookkia. Arto puhuu hyvin suomea ja se helpotti
          Saimme kasan tarroja, jotka piti   meitä paljon.
          liimata autoon ohjeiden mukaan.
          Parit tarrat kumpaankin kylkeen,
          offroad.ee etulasin ylälaitaan ja
          tartuoffroad.ee takalasiin. Lisäksi
          tuulilasin alalaitaan tuli camping
          tarra, joka oikeutti leiriytymiseen
          kisa-alueelle. Käteen laitettiin
          kilpailijaranneke, joka toimi myös
          koko Klaperjaht viikonlopun
          pääsylippuna. Auto ja vaaditut
          varusteet tarkastettiin katsas-
          tuksessa. Discoveryn kojelautaan
          ilmastointiteipillä kiinnitetty
          invertteri piti varmistaa ruuveilla
          ja itse kiinnittelin sammuttimen
          paremmin pikaliinalla. Meillähän
          oli myös yhtä telttaa ja paria
          vaatekassia lukuun ottamatta
          täysi kahden miehen parin viikon
          leirivarustus kyydissä.
            Ohjaajakokous pidettiin ensin
          viroksi ja lopuksi suomeksi.
          Näimme nyt ensikertaa road-
          bookin ja saimme jonkinlaisen
          käsityksen, miten sitä tulkitaan.   Lähdössä huomattiin, että Toyota BJ-42:n  runko oli murtunut simpukan takaa. Pähkäiltiin että on
          Lisäksi kisassa oli viisi erillistä   se se siinä jo kestänyt vuosia, joten kestänee tämänkin kisan.
          aluetta, joista kerättiin digika-
          meralla rasteja kuten kotimaan
          suunnistuskisoissakin. Täydelli-
          sessä viiden pisteen rastikuvas-
          sa piti näkyä rastilappu, auton
          rekkari, käsikosketus rastilap-
          puun ja autoon. Kolme pistettä
          sai, jos kuvassa näkyi käsikoske-
          tus rastilappuun ja auto ilman
          kosketusta siihen. Yhden pisteen
          arvoinen oli kuva, jossa apu-
          mies kosketti rastilappua. Rastit
          olivat näin kerättävissä, vaikka
          kävellen. Roadbookissa oli myös
          maininta muutamasta poikkeuk-
          sesta liittyen reitteihin. Ensim-
          mäinen koski jyrkkää mäkeä ja
          ohjeisti sen kiertämisen. Toinen
          koski rastialueen kiertämistä,   Montulla oli aikaa mm. testailla miten lisätyt kallistuksenvakaajat vaikuttivat joustoihin

                                                                                                                   29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36