Page 13 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 13

Rick Morris, nykyisin ammatiltaan
                                                                                      argeologi alkoi käymään alueella
                                                                                      jo pienenä poikana, perheensä
                                                                                      kanssa. Hän on kirjoittanut
                                                                                      alueesta ehkä parhaimman kirjan
                                                                                      ”Rubicon Springs and The Rubicon
                                                                                      Trail: a History”. Kirja käy läpi
           Minun autoni viikonloppuna oli Jesse Coombs’n NAS Defender 90. Moottorina oli luotettava   alueen historian alusta alkaen ja
           300 Tdi, LT230 -jakolaatikosta oli välityksiä tiputettu 50%, ARB:n lukot edessä ja takana ja 92”   kannattaa ehdottomasti lukea
           akseliväli takasivat etenemisen.                                           ennen ensimmäistä Rubicon Trailin
                                                                                      ajamista. (latojan huomautus:
                                                                                      kirjaa ei löydy Suomen kirjaston
                                                                                      valikoimista, lähinnä se löytyy
                                                                                      Amazon.comista. 223 -sivua,
                                                                                      kovakantinen ja maksaa 38.00
                                                                                      USD, amazon reittaus on 4.9
                                                                                      (maksimi on 5.0) eli kehut eivät
                                                                                      liene turhia. Ellei englanti ole
                                                                                      este niin kirja olisi varmaan must
                                                                                      valinta offroadarin joulupukin
                                                                                      lahjaksi.)

                                                                                     valaan luurankoa. Soup Bowl
                                                                                     sai nimensä sen jälkeen, kun
                                                                                     Campbell’s Soup -tölkkejä sisäl-
                                                                                     tävä pahvilaatikko pomppi auton
                                                                                     lavalta koko laatikon sisältö levisi
                                                                                     maahan. Ja sitten on Cadillac
                                                                                     Hill. Kuten voi arvata, tässä pai-
                                                                                     kassa vanha Cadillac ??!! liukui
                                                                                     reitin reunan yli ja alas pudotus
                                                                                     oli jyrkkä. Kappaleita rungosta
           Rubicon on kuuluisa siitä, että koripaneelit saavat usein uusia muotoja. Kuvassa Marc ja Logan   löytyy edelleen, jos tietää mistä
           Fechner pikkuhiljaa hivuttavat Soup Bowlissa vuoden -97 NAS Defenderiä läpi. Defender on   etsiä.
           varustettu Great Basin Roversin pohjapanssarein, Old Man Emu -vaimentimin ja ARB -lukoin.  Nykypäivän jousitusten,
                                                                                     akseleiden ja renkaiden ke-
          Rubiconiin hänen Land-Rover                  Alkureittimme alkoi 1.600 met-  hityksen ansiosta Rubiconin
          Defender 90:llä. Tosin en suos-                rissä sijaitsevalta Gatekeeper   vaikeusluokitus ei ole enää 10.
          tuessani vielä tiennyt, että                     -osuudelta, joka on kivikkoi-  Mutta, kuten yksi osallistuja
          meihin liittyisi useita kym-                     nen, lohkareinen ja välillä   totesi katkenneen Land-Roverin
          meniä Pohjois-Kalifornian                        kapea reitti lohkareiden yli   takavetoakselin kanssa Ledge-
          Land-Rover Rover -kerhon                         ja/tai välistä kohti Granite   sissä, että ”Rubicon ei ole vitsi!”.
          (NCLR) jäseniä. Syy tähän                        Bowlia ja sieltä Ledge-   Land-Roverilla jo pitempään
          tapaamiseen oli kerhon                           siin.  Rubicon Trailissa on   ajaneina, heillä oli tietysti vara-
          viides vuotuinen ”Rovicon”                      jokaisella jaksolla nimi. Siellä   vetari mukana ja vaihto tuntui
          -seikkailu.                                   on Arnold’s Rock, Morris Rock,   käyvän rutiinilla. Siinä ei paljon
                                                       Walker Hill ja moni muu. Nämä   aikaa mennyt, kun molemmat
            Rubicon Trailin perinne                    nimet kunnioittavat varhaisia   vetoakselit olivat ulkona ja kat-
                                                       Rubiconin aikoja. Monet paikat   kenneen puolen tumppi -akselin
          Auringon noustessa Sierra                    saivat nimen tietyn tapauksen   pätkä lyötiin ulos tanko/leka
          Nevadan vuorille lähdimme                    jälkeen. Whale Bonella oli suuri   -yhdistelmällä. Uutta sisään ja
          matkaan kolmessa ryhmässä.                   kaatunut puu, joka muistutti   menoksi.

                                                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18