Page 17 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 17
se pysyy avoinna tuleville suku-
polville.
Vuonna 1888 nuori yrittäjä
nimeltä Philips Clark osti alueet
reitin alta, rakensi rikkaille tar-
koitetun lomanviettopaikan ja
hotellin Tahoe -järven rannalle.
Hän myös aloitti säännöllisen
vankkurireitin Kalifornian isoista
kaupungeista Lake Tahoelle.
Philips Clarikin ”Rubicon Mine-
ral Springs Hotel and Resort”
teki alueesta ns. ”where to-go”
-matkailukohteen. Kun autoilun
aikakausi alkoi USA:ssa kävi
Philips Clarkin kohteelle huonos-
ti. Se joutui muiden helpommin
autolla saavutettavien kohtei- Northern California Land-Rover Club on perustettu vuonna 2007 ja kerhossa on nykyisin reilut
den uhriksi. Hotelli kävi useiden 150 jäsentä. Kerholla on kerran kuussa ajotapaamiset, barbeque -juhlia ja vuosittainen Rubicon
omistajien käsien läpi ennen kuin Trail. Kerho on liittynyt myös Rubicon Trail Foundation and California 4Wheel Drive Associationin
se suljettiin pysyvästi 1928. Alue jäseneksi. Kerho osallistuu muiden aktiivikerhojen kanssa Rubicon Trail reittien kunnossapitoon,
ylläpitoon ja siivoamiseen. http://www.norcalrovers.org/index.html
ei kiinnostanut ketään ja aloitte-
levat Offroadarit löysivät paikan
uudestaan 1970 -luvun lopulla.
Vuonna 1985 eräät nykyisen
aluetta hallinnoivan säätiön pe-
rustajista yhdistivät rahansa ja
ostivat maan. Tämä vaati valta-
via henkilökohtaisia investointe-
ja, joilla oli vähän mahdollisuuk-
sia koskaan tienata penniäkään,
mutta he tiesivät, että heidän
voittonsa voitiin mitata jatkossa
muilla arvoilla. Alkuperäisen sää-
tiön peruskirja takasi, että hei-
dän rakastamansa paikka pysyisi
kaikkien saatavilla ja miljoonat
offroad -kärpäsen puremat ihmi-
set saisivat nauttia siitä.
Sluice Box ja Islands Sasha Sher tuli puheenjohtajan perässä Discoveryllä. Disco II on varustettu Terrafirman
jousituksella ja Ashcroftin HD-akselein. Renkaina pyörivät 37” ProCompin Extreme MT2:set.
Aamulla reitti lähti kohti Little
Sluicea, joka sai nimensä 100
metrin pituisista lohkareistaan,
jotka jääkausi oli kiilannut gra-
niittiseinämien väliin. Vastoin
yleistä käsitystä Rubicon Trailin
onnistunut navigointi ei vaadi
isoja renkaita ja monen tuhan-
nen taalan erikoisakseleita. Vaik-
ka edellä mainittujen muutosten
avulla ajaminen helpottuu pal-
jon. Rubicon Trailin selviää läpi
vanhan ajan maasturilla, mutta
se vaatii kuljettajalta ajotaitoa ja
kokemusta. Hyvä esimerkki ryh-
mässämme oli Greg Forby, joka
ajoi vuoden 1955 Land-Rover
Rover Series I -maasturiaan 7,5”
x16” -renkailla. Kevyt Land-Rover Tyler Mattson’s `69 Series II ‘Bugeye’ näyttää ajan patinoimalta. Konepellin alla on Fordin 240
liikkui pienen Chevyn V8 -pik- -tuumainen (3,9-litrainen) suora kutonen. Borg & Wagnerin -T18 manuaali ja Dana 20 jakolaatikko.
kulohkon voimin läpi luottaen Akselit ovat Dana 44 ja Eatonin sähkölukoilla.
15