Page 92 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 92

pistettä enemmän. Virheet tulivat
                                                                                    peruutuksista, mistä aina rapi-
                                                                                    see 3 pistettä ei toivottuun plak-
                                                                                    kariin. Varsinkin nelosjakson toi-
                                                                                    nen portti tuotti pitkälle Pajerolle
                                                                                    kääntymisongelmia.

                                                                                     Harraste/Standard

                                                                                    Harraste/Standard  -luokkaan
                                                                                    oli ilmoittaunut 12 autokuntaa.
                                                                                    Mukana oli myös ennätysmäärä
                                                                                    Offroad Trial -kokemusta 1980-
                                                                                    1990 -luvulta. Seppo ”Popo”
                                                                                    Luukkanen, Samuli ”Moggi”
          Modified -luokassa ajanut Anssi Perälä ja laikka Pajero. Tapahtumasta selvittiin kaatumatta.  Latopelto,  Bengt ”Benkku”
                                                                                    Ingman, Kari ”Dirty” Jorma-
                                                                                    lainen, Jare ”poika” Salonen ja
                                                                                    Tuukka Laasonen. Kunnioittavaa
                                                                                    oli että Ingmannin Benkku tuli
                                                                                    kisaan sillä samalla Range-Ro-
                                                                                    verilla, millä aloitti Offroadin
                                                                                    trial -kilpailut 37 vuotta sitten.
                                                                                    Popon kisa oli ongelmallinen.
                                                                                    Ensimmäiseksi saatin raidetanko
                                                                                    mutkalle ja lopulta keskeytys tuli
                                                                                    etupään vetoakselin katkettua.
                                                                                    Ingmannin Benkun viime trial
                                                                                    -kisasta oli kulunut jo tovi, mutta
                                                                                    hyvin näytti taidot iskostuneen
                                                                                    selkärankaan. Ensimmäinen
                                                                                    jakso taisi mennä verryttelyyn,
                                                                                    mutta sen jälkeen ajoi alkoi
                                                                                    sujua. Autohan on kahden vuo-
                                                                                    den ajan rakennettu kokonaan
          Jan Riuttala/Jani Heinonen toivat BJ40:n Harraste/Standard -luokan toiselle sijalle. 18vp tulivat   uudelleen (juttu tässä lehdessä
          peruutuksista hmmm....                                                    sivulla xx), joten auton peltejä
                                                                                    ei haluttu heti vetää solmuun.
                                                                                    Tosiasia on vain se, että kypärä
                                                                                    päässä ja vyöt kiinni on kes-
                                                                                    kittyminen vain ja ainoastaan
                                                                                    radassa, kisa vie mukanaan. Au-
                                                                                    tokunnalla (isä ja poika) oli kisan
                                                                                    viimeiseksi jaksoksi jäänyt kak-
                                                                                    kosjakso ja jakson kakkosportti
                                                                                    oli muuttunut paljon siitä mitä
                                                                                    se oli alussa. Porttia ennen oli
                                                                                    tiukka käännös. Range Roverin
                                                                                    kääntösäde 36” gummeilla antaa
                                                                                    paljon tasoitusta, vaikka keskilu-
                                                                                    kon pystyy irroittamaan ajossa.
                                                                                    Melkeinpä ainoa mahdollisuus
                                                                                    saada auto portin ajoon oikeaan
                                                                                    kulmaan oli kääntää auto kyljellä
                                                                                    nojaten muutaman kuution ki-
                                                                                    veen. Benkku ei halunnut tuhota
                                                                                    juuri maalattua ja suoraa kylkeä,
                                                                                    joten edessä oli vaihtoehto B.
                                                                                    Viedä auto väkisin yli kivenloh-
                                                                                    kareiden ja portin läpi. Vaihtoeh-
          Harraste/Standardissa Ville Soukka oli saanut Leo Viikarin (offroadia toisessa sukupolvessa)   to-B valittiin ja pienellä hypyllä
          apparikseen. Ja tulosta tuli. 0 virhepistettä eli täydellinen suoritus. Siitä on jo hetkinen (vuosia),   Range selvitti portin. Irtolohka-
          kun autokunta ajanut kaikki jaksot virheittä.
                                                                                    reet pyörivät auton alla, mutta
    90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97