Page 92 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 92
pistettä enemmän. Virheet tulivat
peruutuksista, mistä aina rapi-
see 3 pistettä ei toivottuun plak-
kariin. Varsinkin nelosjakson toi-
nen portti tuotti pitkälle Pajerolle
kääntymisongelmia.
Harraste/Standard
Harraste/Standard -luokkaan
oli ilmoittaunut 12 autokuntaa.
Mukana oli myös ennätysmäärä
Offroad Trial -kokemusta 1980-
1990 -luvulta. Seppo ”Popo”
Luukkanen, Samuli ”Moggi”
Modified -luokassa ajanut Anssi Perälä ja laikka Pajero. Tapahtumasta selvittiin kaatumatta. Latopelto, Bengt ”Benkku”
Ingman, Kari ”Dirty” Jorma-
lainen, Jare ”poika” Salonen ja
Tuukka Laasonen. Kunnioittavaa
oli että Ingmannin Benkku tuli
kisaan sillä samalla Range-Ro-
verilla, millä aloitti Offroadin
trial -kilpailut 37 vuotta sitten.
Popon kisa oli ongelmallinen.
Ensimmäiseksi saatin raidetanko
mutkalle ja lopulta keskeytys tuli
etupään vetoakselin katkettua.
Ingmannin Benkun viime trial
-kisasta oli kulunut jo tovi, mutta
hyvin näytti taidot iskostuneen
selkärankaan. Ensimmäinen
jakso taisi mennä verryttelyyn,
mutta sen jälkeen ajoi alkoi
sujua. Autohan on kahden vuo-
den ajan rakennettu kokonaan
Jan Riuttala/Jani Heinonen toivat BJ40:n Harraste/Standard -luokan toiselle sijalle. 18vp tulivat uudelleen (juttu tässä lehdessä
peruutuksista hmmm.... sivulla xx), joten auton peltejä
ei haluttu heti vetää solmuun.
Tosiasia on vain se, että kypärä
päässä ja vyöt kiinni on kes-
kittyminen vain ja ainoastaan
radassa, kisa vie mukanaan. Au-
tokunnalla (isä ja poika) oli kisan
viimeiseksi jaksoksi jäänyt kak-
kosjakso ja jakson kakkosportti
oli muuttunut paljon siitä mitä
se oli alussa. Porttia ennen oli
tiukka käännös. Range Roverin
kääntösäde 36” gummeilla antaa
paljon tasoitusta, vaikka keskilu-
kon pystyy irroittamaan ajossa.
Melkeinpä ainoa mahdollisuus
saada auto portin ajoon oikeaan
kulmaan oli kääntää auto kyljellä
nojaten muutaman kuution ki-
veen. Benkku ei halunnut tuhota
juuri maalattua ja suoraa kylkeä,
joten edessä oli vaihtoehto B.
Viedä auto väkisin yli kivenloh-
kareiden ja portin läpi. Vaihtoeh-
Harraste/Standardissa Ville Soukka oli saanut Leo Viikarin (offroadia toisessa sukupolvessa) to-B valittiin ja pienellä hypyllä
apparikseen. Ja tulosta tuli. 0 virhepistettä eli täydellinen suoritus. Siitä on jo hetkinen (vuosia), Range selvitti portin. Irtolohka-
kun autokunta ajanut kaikki jaksot virheittä.
reet pyörivät auton alla, mutta
90