Page 39 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 39

Polaris on jäänyt mönkijöiden kisahommissa vähän Can-Amin varjoon. Ei ole ollut oikein malleja eikä
            tehdas ole ollut kiinnostunut. Tämä on näkynyt varsinkin Euroopan CrossCountry -kisoissa. Asiaan
             tuli muutos mönkijöiden suhteen, kun Polaris Factory Racing Team Europe perustettiin. Tulokset
           ovat näkyneet mönkijäluokassa aika tyrmäävänä ylivoimana tällä kaudella esim. Breslau Rally 2023
            oli selkeätä Polariksen ylivoimaa Sportsman 1000 XP 2:lla. Side-by-side puolella oli ongelma, perus
              -RZRn rakenne ei enää ollut kilpailukykyinen. Toive kuultiin, kun tehdas julkisti Polaris RZR PRO
             2 Factory -kisapelin, jonka pohjana olivat suoraan FIA:n ja USA:n SCOREn -luokitukset. Jenkeissä
          julkaistiin myös kuluttajille Polaris RZR Pro 2 ja Pro 4 -mallit. Suomen maahantuoja teki näinä aikoina
                         kunnioitettavan teon ja otti Polaris RZR Pro 2 mukaan tuontiohjelmaan.


               nsiksi pitää sanoa, että                                               KIITÄMME:
               kyseessä on maastomal-                                                 - ajo-ominaisuuksia
          E li, kilpiin laiteta ei saa.                                               - ohjausta
          EU:n määräyksien muutostyöt                                                 - ergonomiaa
          päästöt/melu jne... ja päälle EU:n                                          - jousitusta
          byrokratian kuusinumeroinen                                                 - suorituskykyä
          summa...eli se siitä. RZR Pro R:ää                                          - ohjaamon tilavuutta
          on Suomen kautta myyty Baltian
          maihin jo vähän vajaa 20 kap-                                               MOITIMME:
          paletta ja kaikki ovat menneet                                              - pelkääjän turvakahvan kiinnitystä
          henkilöille, joilla on ollut kilpailu-                                      - ovista puuttuvaa turvaverkkoa
          lisenssi. Suomessa tuota kilpai-
          lulisenssiä on hankalampi vaatia,                                          oli aina varin hihna. PRO R:ssä
          koska sellaisen myöntäjä tahoa ei                                          asiaa on parannettu. Hihna on
          ole. Joka tapuksessa ostaja jou-                                           3 -kertaa leveämpi ja myös pisin
          tuu allekirjoittamaan vakuutuk-                                            mitä Polariksissa on koskaan ol-
          sen PRO R2:n asianmukaisesta                                               lut. Jos joku lukija haluaa mitata
          käytöstä. Lähinnä maahantuoja                                              verrokkina oman RZR:n hihnaan
          ja tehdas pesevät kätensä, jos                                             niin tässä PRO R2:en mitat
          omistaja-asteella hölmöilee.                                               PxLxK (1230x171x393mm). Hih-
                                                                                     nan materiaalia on myös vaih-
           Asiaan...                                                                 dettu, nyt se koostuu neljästä
                                                                                     eri kumiseoksesta ja polymeeri-
          Ulospäin laitteen tunnistaa heti                                           kuidusta. Myös hihnan vaihtoon
          RZR:ksi, tutut muodot ovat säi-                                            (mikäli se nyt enää tulisi eteen)
          lyneet. Mutta, ne mitat. Pituus                                            on kiinnitetty huomiota. Penk-
          3,47 metriä, leveys 1,88 metriä,                                           kien selkänoja on pikakiinnityk-
          korkeus 1,85 metriä, akseliväli   Adaptiivinen iskuvaimennus on mönkijöissä "State   sellä ja istuimen saa käännettyä
          2,66 metriä, maavara 0,41 met-  of the Art". Testin perusteella uskomaton. Asian   eteen. Penkkien takana olevat
          riä (vakio 32” renkain) ja paino   kääntöpuoli on hinta. Vaimentimen mennessä on koko   muovit ovat pikakiinnikkeellä ja
          992kg.  5-6 vuotta vanha RZR   paketti uusittava, jolloin hintaa tulee mukavat 3.000e.   sen jälkeen varin koppa irti ja
          näyttää melkeinpä  lilliputilta   per tolppa.                              hihnan vaihtoon tulee mukana
          PRO R2 -vieressä.                                                          oma työkalu. Homma vie jenk-
            PRO R:n sydän on otettu                    nuaaliaski ja PRO R:än haluttiin   kilähteiden mukaan noin vartin
          suoraan Polariksen trikestä eli              variaattori, joten tuli muutoksia.   ensikertalaiselta.
          Slingshotista (jota joskus tuotiin           PRO R:ssä variaattoripaketti on   Runko on tehty FIA:n ja
          Suomeenkin) eli kyseessä on                  irroitettu moottorista. Voiman   SCORE:n määräysten mukaan,
          vapari rivinelonen, josta löytyy             varille tuo sellainen 15cm akseli.   samoin turvakaari. Turvakaari
          kuutioita karvan alle 2,0 -litraa,           Hyötyjä ovat varmasti variaatto-  on kokonaisuudessaan irroi-
          konehan on varustettu kahdella               rin parempi tuuletus, kun vari-  tettava, joten sen vaihtaminen
          kannen yläpuolisella nokka-ak-               aattori ei ole moottorissa kiinni   onnistuu. Kun runkoa ja jousi-
          selilla ja tuottaa 225hv (166kW)             ottamassa lämpöä. RZR PRO     tusta hiottiin, niin tehdas käytti
          ja punainen alue alkaa 8.500                 R:ssä variaattori saa ilmaa kahta   apunaan jenkkiasiantuntijoiden
          kierroksen kohdalta, varsin                  kautta. Ykkösvari saa oman    lisäksi myös meilläkin tunnetun
          jyrkät nokat ovat koneessa,                  ilmansa takaa lavalta ja edestä   rallikuskin eli Sebastian Loebin
          sano. Jos on puhtia niin myös                scoopin alta viedään vielä oma   asiantuntemusta.
          pysähtyy. Edessä on 3-mäntäiset              putki jäähdyttämään kakkosva-   Jousitus on periaatteessa
          jarrusatulat ja takana löytyvät              ria. Variaattorin huohotus tapah-  perinteinen. Edessä on pääl-
          2-mäntäiset satulat. Slingsho-               tuu takalavan yläosan suuttimen   lekkäiset kolmiotuet ja takana
          tissa moottorin perässä oli ma-              kautta. Fiksua. RZR:n ongelma   monilinkki -tuenta. Siihen se

                                                                                                                   37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44