Page 39 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 39
Polaris on jäänyt mönkijöiden kisahommissa vähän Can-Amin varjoon. Ei ole ollut oikein malleja eikä
tehdas ole ollut kiinnostunut. Tämä on näkynyt varsinkin Euroopan CrossCountry -kisoissa. Asiaan
tuli muutos mönkijöiden suhteen, kun Polaris Factory Racing Team Europe perustettiin. Tulokset
ovat näkyneet mönkijäluokassa aika tyrmäävänä ylivoimana tällä kaudella esim. Breslau Rally 2023
oli selkeätä Polariksen ylivoimaa Sportsman 1000 XP 2:lla. Side-by-side puolella oli ongelma, perus
-RZRn rakenne ei enää ollut kilpailukykyinen. Toive kuultiin, kun tehdas julkisti Polaris RZR PRO
2 Factory -kisapelin, jonka pohjana olivat suoraan FIA:n ja USA:n SCOREn -luokitukset. Jenkeissä
julkaistiin myös kuluttajille Polaris RZR Pro 2 ja Pro 4 -mallit. Suomen maahantuoja teki näinä aikoina
kunnioitettavan teon ja otti Polaris RZR Pro 2 mukaan tuontiohjelmaan.
nsiksi pitää sanoa, että KIITÄMME:
kyseessä on maastomal- - ajo-ominaisuuksia
E li, kilpiin laiteta ei saa. - ohjausta
EU:n määräyksien muutostyöt - ergonomiaa
päästöt/melu jne... ja päälle EU:n - jousitusta
byrokratian kuusinumeroinen - suorituskykyä
summa...eli se siitä. RZR Pro R:ää - ohjaamon tilavuutta
on Suomen kautta myyty Baltian
maihin jo vähän vajaa 20 kap- MOITIMME:
paletta ja kaikki ovat menneet - pelkääjän turvakahvan kiinnitystä
henkilöille, joilla on ollut kilpailu- - ovista puuttuvaa turvaverkkoa
lisenssi. Suomessa tuota kilpai-
lulisenssiä on hankalampi vaatia, oli aina varin hihna. PRO R:ssä
koska sellaisen myöntäjä tahoa ei asiaa on parannettu. Hihna on
ole. Joka tapuksessa ostaja jou- 3 -kertaa leveämpi ja myös pisin
tuu allekirjoittamaan vakuutuk- mitä Polariksissa on koskaan ol-
sen PRO R2:n asianmukaisesta lut. Jos joku lukija haluaa mitata
käytöstä. Lähinnä maahantuoja verrokkina oman RZR:n hihnaan
ja tehdas pesevät kätensä, jos niin tässä PRO R2:en mitat
omistaja-asteella hölmöilee. PxLxK (1230x171x393mm). Hih-
nan materiaalia on myös vaih-
Asiaan... dettu, nyt se koostuu neljästä
eri kumiseoksesta ja polymeeri-
Ulospäin laitteen tunnistaa heti kuidusta. Myös hihnan vaihtoon
RZR:ksi, tutut muodot ovat säi- (mikäli se nyt enää tulisi eteen)
lyneet. Mutta, ne mitat. Pituus on kiinnitetty huomiota. Penk-
3,47 metriä, leveys 1,88 metriä, kien selkänoja on pikakiinnityk-
korkeus 1,85 metriä, akseliväli Adaptiivinen iskuvaimennus on mönkijöissä "State sellä ja istuimen saa käännettyä
2,66 metriä, maavara 0,41 met- of the Art". Testin perusteella uskomaton. Asian eteen. Penkkien takana olevat
riä (vakio 32” renkain) ja paino kääntöpuoli on hinta. Vaimentimen mennessä on koko muovit ovat pikakiinnikkeellä ja
992kg. 5-6 vuotta vanha RZR paketti uusittava, jolloin hintaa tulee mukavat 3.000e. sen jälkeen varin koppa irti ja
näyttää melkeinpä lilliputilta per tolppa. hihnan vaihtoon tulee mukana
PRO R2 -vieressä. oma työkalu. Homma vie jenk-
PRO R:n sydän on otettu nuaaliaski ja PRO R:än haluttiin kilähteiden mukaan noin vartin
suoraan Polariksen trikestä eli variaattori, joten tuli muutoksia. ensikertalaiselta.
Slingshotista (jota joskus tuotiin PRO R:ssä variaattoripaketti on Runko on tehty FIA:n ja
Suomeenkin) eli kyseessä on irroitettu moottorista. Voiman SCORE:n määräysten mukaan,
vapari rivinelonen, josta löytyy varille tuo sellainen 15cm akseli. samoin turvakaari. Turvakaari
kuutioita karvan alle 2,0 -litraa, Hyötyjä ovat varmasti variaatto- on kokonaisuudessaan irroi-
konehan on varustettu kahdella rin parempi tuuletus, kun vari- tettava, joten sen vaihtaminen
kannen yläpuolisella nokka-ak- aattori ei ole moottorissa kiinni onnistuu. Kun runkoa ja jousi-
selilla ja tuottaa 225hv (166kW) ottamassa lämpöä. RZR PRO tusta hiottiin, niin tehdas käytti
ja punainen alue alkaa 8.500 R:ssä variaattori saa ilmaa kahta apunaan jenkkiasiantuntijoiden
kierroksen kohdalta, varsin kautta. Ykkösvari saa oman lisäksi myös meilläkin tunnetun
jyrkät nokat ovat koneessa, ilmansa takaa lavalta ja edestä rallikuskin eli Sebastian Loebin
sano. Jos on puhtia niin myös scoopin alta viedään vielä oma asiantuntemusta.
pysähtyy. Edessä on 3-mäntäiset putki jäähdyttämään kakkosva- Jousitus on periaatteessa
jarrusatulat ja takana löytyvät ria. Variaattorin huohotus tapah- perinteinen. Edessä on pääl-
2-mäntäiset satulat. Slingsho- tuu takalavan yläosan suuttimen lekkäiset kolmiotuet ja takana
tissa moottorin perässä oli ma- kautta. Fiksua. RZR:n ongelma monilinkki -tuenta. Siihen se
37