Page 48 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 48
imnyhän oli lehden testis-
sä numerossa 1/2019 ja
J varsin hyväksi havaittiin.
Suurin ero silloiseen henkilöau-
to malliin löytyy etupenkkien
takaa. Takapenkit on poistettu
ja ohjaamo on erotettu tava-
ratilasta tukevalla metallisella
suojaverkolla. Ongelma on, että
täyttääkseen EU:n määräyk-
set tavaratilan määräyksistä
on verkko jouduttu tuomaan
hivenen liian eteen. Nyt pen-
kin siirtovara loppuu yli 180
senttiseltä. Ajoasennosta tulee
vähintäinkin eriskummallinen
eikä pitempää matkaa penkillä
viihdy. Sen sijaan lyhyemmät
alle 180 cm istuvat mukavasti,
tosin heilläkin penkki pitää olla Penkit ovat hyvät, mutta verkko rajoittaa penkin siirtovaroja.
takimmaisessa asennossa. Asia
kannattaa huomioida ja käydä
koeistumassa. Pakettiautoversio
ei muuten poikkea henkilöauto-
mallista, paitsi että pakuversio-
na on vain yksi moottori vaihto-
ehto (1,5 litrainen bensakone),
5-vaihteinen käsivaihteisto ja
jakolaatikko. Perusratkaisut ovat
säilyneet ennallaan eli tikapuu-
runko ja jäykät akselit kierrejou-
sin. Nelivedosta vastaa Suzukin
kehittelemä hyväksi havaittu
All-Grip PRO, joka ennakoivasti
jakaa voimaa viskon kautta etu-
ja taka-akselin välille. Valittaessa
alennusvaihteesta Low -asento
on jakosuhde kiinteä 50/50 ja
jarruvoiman jako puolestaan
siirtää voimaa pitävälle pyörälle
esimerkiksi ristiriipunta tilan-
teissa.
Maantiellä
Ajoasentoon tottumisen jälkeen
auto sopii hyvin käteen. Auton Takana on sitten tilaa, Tavaratilan alla on pieni lokerikko, johon mahtuu pieni kompressori.
sisustukseen ei muutoksilla ole Tarpeellinen varuste maastokäytössä.
koskettu, ainoa minkä huo-
maa on lisävalojen katkaisin ja menninpaketilla 2” alkuperäises- nut pidemmillä jousilla olevan
vinssin kaukosäädin, jolle voisi tä eli varsin maltillinen korotus. enemmän vaikutusta, mutta
kehittää jonkun paikan. Maan- Raptorin korotussarjat ovat EU ei. Jimnyssä oli keulalla Tyrexin
tieajossa kaukosäädin menee -hyväksyttyjä. Maltillisuus on 9600lbs vinssi, joka tuo keulille
hansikaslokerossa, mutta maas- suunniteltua, koska auton pitäisi sellaiset 30kg lisää painoa. Vins-
tossa sille voisi löytää paikan olla vakaa ajettava maantiellä sin paino on otettu huomioon
mihin sen saisi kiinni ja olisi korotuksen jälkeenkin ja myös fiksusti etujousien suunnittelus-
vielä käytettävissäkin. Jimnyn kaarteissa. Tässä on onnistut- sa. Vinssin vetokyky on 4,534kg,
tapauksessa paikan löytämi- tu. Jousitus toimii maantiellä joten se ei ainakaan ole alimitoi-
nen menee miettimiseksi, kun hyvin. Se on napakka, mutta ei tettu. Oikeaoppisesti vinssi oli
sitä tilaa ei ole paljon ja kaikki liikaa ja isommat heitot menevät varustettu Dyneema -köydellä
ylimääräinen on vähän liikaa. pehmeästi. Kaarteissa meitä ja narukidalla, mistä plussaa.
Jimnyn alustaa on korotettu ihmetytti kallistelu tai lähinnä Kahlaamisessa Suzukin normi
Raptor 4x4 jousi- ja iskunvai- sen puuttuminen Olisi odotta- kahluusyvyys on vain 30cm,
46