Page 48 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 48

imnyhän oli lehden testis-
               sä numerossa 1/2019 ja
         J varsin hyväksi havaittiin.
         Suurin ero silloiseen henkilöau-
         to malliin löytyy etupenkkien
         takaa. Takapenkit on poistettu
         ja ohjaamo on erotettu tava-
         ratilasta tukevalla metallisella
         suojaverkolla. Ongelma on, että
         täyttääkseen EU:n määräyk-
         set tavaratilan määräyksistä
         on verkko jouduttu tuomaan
         hivenen liian eteen. Nyt pen-
         kin siirtovara loppuu yli 180
         senttiseltä. Ajoasennosta tulee
         vähintäinkin eriskummallinen
         eikä pitempää matkaa penkillä
         viihdy. Sen sijaan lyhyemmät
         alle 180 cm istuvat mukavasti,
         tosin heilläkin penkki pitää olla   Penkit ovat hyvät, mutta verkko rajoittaa penkin siirtovaroja.
         takimmaisessa asennossa. Asia
         kannattaa huomioida ja käydä
         koeistumassa. Pakettiautoversio
         ei muuten poikkea henkilöauto-
         mallista, paitsi että pakuversio-
         na on vain yksi moottori vaihto-
         ehto (1,5 litrainen bensakone),
         5-vaihteinen käsivaihteisto ja
         jakolaatikko. Perusratkaisut ovat
         säilyneet ennallaan eli tikapuu-
         runko ja jäykät akselit kierrejou-
         sin. Nelivedosta vastaa Suzukin
         kehittelemä hyväksi havaittu
         All-Grip PRO, joka ennakoivasti
         jakaa voimaa viskon kautta etu-
         ja taka-akselin välille. Valittaessa
         alennusvaihteesta Low -asento
         on jakosuhde kiinteä 50/50 ja
         jarruvoiman jako puolestaan
         siirtää voimaa pitävälle pyörälle
         esimerkiksi ristiriipunta tilan-
         teissa.

          Maantiellä

         Ajoasentoon tottumisen jälkeen
         auto sopii hyvin käteen. Auton   Takana on sitten tilaa, Tavaratilan alla on pieni lokerikko, johon mahtuu pieni kompressori.
         sisustukseen ei muutoksilla ole   Tarpeellinen varuste maastokäytössä.
         koskettu, ainoa minkä huo-
         maa on lisävalojen katkaisin ja              menninpaketilla 2” alkuperäises-  nut pidemmillä jousilla olevan
         vinssin kaukosäädin, jolle voisi             tä eli varsin maltillinen korotus.   enemmän vaikutusta, mutta
         kehittää jonkun paikan. Maan-                Raptorin korotussarjat ovat EU   ei. Jimnyssä oli keulalla Tyrexin
         tieajossa kaukosäädin menee                  -hyväksyttyjä. Maltillisuus on   9600lbs vinssi, joka tuo keulille
         hansikaslokerossa, mutta maas-               suunniteltua, koska auton pitäisi   sellaiset 30kg lisää painoa. Vins-
         tossa sille voisi löytää paikan              olla vakaa ajettava maantiellä   sin paino on otettu huomioon
         mihin sen saisi kiinni ja olisi              korotuksen jälkeenkin ja myös   fiksusti etujousien suunnittelus-
         vielä käytettävissäkin. Jimnyn               kaarteissa. Tässä on onnistut-  sa. Vinssin vetokyky on 4,534kg,
         tapauksessa paikan löytämi-                  tu. Jousitus toimii maantiellä   joten se ei ainakaan ole alimitoi-
         nen menee miettimiseksi, kun                 hyvin. Se on napakka, mutta ei   tettu. Oikeaoppisesti vinssi oli
         sitä tilaa ei ole paljon ja kaikki           liikaa ja isommat heitot menevät   varustettu Dyneema -köydellä
         ylimääräinen on vähän liikaa.                pehmeästi. Kaarteissa meitä   ja narukidalla, mistä plussaa.
         Jimnyn alustaa on korotettu                  ihmetytti kallistelu tai lähinnä   Kahlaamisessa Suzukin normi
         Raptor 4x4 jousi-  ja iskunvai-              sen puuttuminen Olisi odotta-  kahluusyvyys on vain 30cm,

    46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53