Page 50 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 50
olevan tavaratelineen pitävän
ääntä, mutta päälähde olivat
selkeästi koeajoauton renkaat.
Melutasoa saa varmasti alas-
päin vaihtamalla alle esim. BF
Goodrichin All-Terrainit tai Toyon
Open Countryt. Maasto-omi-
naisuuksien siitä kärsimättä.
Suzukin rengaskokoa oli kasva-
tettu maksimiin eli vajaa kaksi
tuumaa, 28.9”x 9.3” x15”. Ilman
sisälokasuojien uusiksi rakenta-
mista ei sinne isompaa mahtuisi
ja varsinkin edessä homma on
työläs. Nytkin vanteet jouduttiin
uusimaan, koska alle saamiseksi
tarvittiin ±0 ET offsetin vanteet.
EU vaatimusten mukainen teräspuskuri, vinssi ja LED valot ovat ainakin suojassa. Siisti kokonaisuus. Vanteita hankittaessa kannattaa
muistaa, että Jimny käyttää ns.
USA -pulttijakoa, joten sopivat
vanteet löytyvät helpoiten jenk-
kiautoihin erikoistuneelta kaup-
piaalta. 29” rengas säästää myös
etupään vetoakseleita ja mur-
roksia. Maltillinen korotus näkyy
myös polttoaineen kulutukses-
sa. Huolimatta snorkkelista ja
kattotelineestä selvitimme parin
viikon koeajo keskimäärin 9,2 lit-
ran kulutuksella, mikä on reilun
litran enemmän per 100km, kuin
mitä vakiomallin koeajo antoi.
Ei paha, kun lukemat sisältävät
maastoajoakin. Kannattaa myös
muistaa, että nopeuden nous-
tessa moottoritiellä, kulutus
myös nousee kiivaasti. Tämä
taas johtuu auton tiiliskivimäi-
sestä muotoilusta.
Rengaskoon kasvatus ei ole
vielä vaikuttanut maantieajo vä-
lityksiin. 1,5 -litrainen moottori
ei 102 hevosvoimalla ihmeisiin
MB-Mobilen Suzukissa oli taakse saatu Snorkkeli tuo katu-uskottavuutta. Sivulle pysty, mutta liikenteen mukana
mahtumaan vielä tikapuut kattotelineelle aennettavana se vain on herkkä vaurioitumaan pysyy hyvinkin ja kaupungissa
menoon. Ei huono idea ja onhan se cool. ensimmäiseen mäntyyn tai kuuseen. offroad modifioitu Jimny on
kuin kotonaan. Korotetussa Jim-
nimittäin alimpana ovat akselis- suhteista johtuen tätä ei ollut nystä on erinomainen näkyvyys
ton, vaihteiston ja jakolaatikon mahdollisuutta testata, mutta kaikkiin muihin ilmansuuntiin
huohotusreiät, jotka hörppäävät voi olla varma ettei MB-Mobi- paitsi taakse. Näkyvyyden taak-
vedet laatikkoon. Veden pääs- len Suzukin matka ei keskeydy sen estää takaoveen sijoitettu
tessä tasauspyörästöön ja/tai ensimmäisiin tulviin. Sukellusve- 29” vararengas. Kokonaisuute-
akselistoon on turha kysellä neet ovat sitten asia erikseen. na eivät muutokset ole Jimny
takuun perään. MB-Mobilen Off- ajo-ominaisuuksia huononta-
road -versiossa on tähän tehty Melutaso neet, rengasmeluun voi itse
selvä parannus snorkkelilla, joka vaikuttaa rengasvalinnalla ja
takaa moottorin ilmanotonsaan- Maantiellä kiinnittää huomio- PÄÄLÄHDE polttoaineen kulutuksen nou-
nin sekä akseleiden, vaihteisto- ta melutaso, melun lähteenä OLIVAT sukaan ei ollut niin dramaatti-
jen huohotuskitillä. MB-Mobilen olivat pääasiassa renkaat ja SELKEÄSTI nen, kuin mitä ensin pelättiin.
muodossa vesi saa tulla ainakin pakettiauton avonainen tava- KOEAJO- Kaiken kaikkiaan muutoksista
eräiden kokemusten mukaan ratila, joka muodostaa hyvän huolimatta MB-Mobilen Suzuki
puoliväliin sivupeilejä ja matka kaikukammion. Olisi odotta- AUTON on säilyttänyt hyvin vakiomallin
jatkuu. Talvisista koeajo olo- nut myös snorkkelin ja katolla RENKAAT maantieominaisuudet.
48