Page 50 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 50

olevan tavaratelineen pitävän
                                                                                    ääntä, mutta päälähde olivat
                                                                                    selkeästi koeajoauton  renkaat.
                                                                                    Melutasoa saa varmasti alas-
                                                                                    päin vaihtamalla alle esim. BF
                                                                                    Goodrichin All-Terrainit tai Toyon
                                                                                    Open Countryt. Maasto-omi-
                                                                                    naisuuksien siitä kärsimättä.
                                                                                    Suzukin rengaskokoa oli kasva-
                                                                                    tettu maksimiin eli vajaa kaksi
                                                                                    tuumaa, 28.9”x 9.3” x15”. Ilman
                                                                                    sisälokasuojien uusiksi rakenta-
                                                                                    mista ei sinne isompaa mahtuisi
                                                                                    ja varsinkin edessä homma on
                                                                                    työläs. Nytkin vanteet jouduttiin
                                                                                    uusimaan, koska alle saamiseksi
                                                                                    tarvittiin ±0 ET offsetin vanteet.
     EU vaatimusten mukainen teräspuskuri, vinssi ja LED valot ovat ainakin suojassa. Siisti kokonaisuus.  Vanteita hankittaessa kannattaa
                                                                                    muistaa, että Jimny käyttää ns.
                                                                                    USA -pulttijakoa, joten sopivat
                                                                                    vanteet löytyvät helpoiten jenk-
                                                                                    kiautoihin erikoistuneelta kaup-
                                                                                    piaalta. 29” rengas säästää myös
                                                                                    etupään vetoakseleita ja mur-
                                                                                    roksia. Maltillinen korotus näkyy
                                                                                    myös polttoaineen kulutukses-
                                                                                    sa. Huolimatta snorkkelista ja
                                                                                    kattotelineestä selvitimme parin
                                                                                    viikon koeajo keskimäärin 9,2 lit-
                                                                                    ran kulutuksella, mikä on reilun
                                                                                    litran enemmän per 100km, kuin
                                                                                    mitä vakiomallin koeajo antoi.
                                                                                    Ei paha, kun lukemat sisältävät
                                                                                    maastoajoakin. Kannattaa myös
                                                                                    muistaa, että nopeuden nous-
                                                                                    tessa moottoritiellä, kulutus
                                                                                    myös nousee kiivaasti. Tämä
                                                                                    taas johtuu auton tiiliskivimäi-
                                                                                    sestä muotoilusta.
                                                                                      Rengaskoon kasvatus ei ole
                                                                                    vielä vaikuttanut maantieajo vä-
                                                                                    lityksiin. 1,5 -litrainen moottori
                                                                                    ei 102 hevosvoimalla ihmeisiin
     MB-Mobilen Suzukissa oli taakse saatu   Snorkkeli tuo katu-uskottavuutta. Sivulle   pysty, mutta liikenteen mukana
     mahtumaan vielä tikapuut kattotelineelle   aennettavana se vain on herkkä vaurioitumaan   pysyy hyvinkin ja kaupungissa
     menoon. Ei huono idea ja onhan se cool.  ensimmäiseen mäntyyn tai kuuseen.     offroad modifioitu Jimny on
                                                                                    kuin kotonaan. Korotetussa Jim-
         nimittäin alimpana ovat akselis-  suhteista johtuen tätä ei ollut          nystä on erinomainen näkyvyys
         ton, vaihteiston ja jakolaatikon   mahdollisuutta testata, mutta           kaikkiin muihin ilmansuuntiin
         huohotusreiät, jotka hörppäävät   voi olla varma ettei MB-Mobi-            paitsi taakse. Näkyvyyden taak-
         vedet laatikkoon. Veden pääs-  len Suzukin matka ei keskeydy               sen estää takaoveen sijoitettu
         tessä tasauspyörästöön ja/tai   ensimmäisiin tulviin. Sukellusve-          29” vararengas. Kokonaisuute-
         akselistoon on turha kysellä   neet ovat sitten asia erikseen.             na eivät muutokset ole Jimny
         takuun perään. MB-Mobilen Off-                                             ajo-ominaisuuksia huononta-
         road -versiossa on tähän tehty   Melutaso                                  neet, rengasmeluun voi itse
         selvä parannus snorkkelilla, joka                                          vaikuttaa rengasvalinnalla ja
         takaa moottorin ilmanotonsaan-  Maantiellä kiinnittää huomio-  PÄÄLÄHDE    polttoaineen kulutuksen nou-
         nin sekä akseleiden, vaihteisto-  ta melutaso, melun lähteenä   OLIVAT     sukaan ei ollut niin dramaatti-
         jen huohotuskitillä. MB-Mobilen   olivat pääasiassa renkaat ja   SELKEÄSTI   nen, kuin mitä ensin pelättiin.
         muodossa vesi saa tulla ainakin   pakettiauton avonainen tava-  KOEAJO-    Kaiken kaikkiaan muutoksista
         eräiden  kokemusten mukaan    ratila, joka muodostaa hyvän                 huolimatta MB-Mobilen Suzuki
         puoliväliin sivupeilejä ja matka   kaikukammion. Olisi odotta-  AUTON      on säilyttänyt hyvin vakiomallin
         jatkuu. Talvisista koeajo olo-  nut myös snorkkelin ja katolla   RENKAAT   maantieominaisuudet.

    48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55