Page 59 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 59

RANGE ROVER

          oli manuaaliaski, siihen aikaan                      VUOSIMALLI: 1972
          automaattia ei saanut edes                                KORI: 2 -ovisen Range Rover runko ja kori, Koria
          tehtaalta. Rangella tulisi ajettua                            korotettu 50 mm, FIA hyväksytyt turvakaaret
          tielläkin niin manuaalivaihteis-                      MOOTTORI:  Roverin 4,6 -litrainen V8, läpikäyty
          toon tehtiin suuri duuni, kun rat-                            kokonaisuudessaan, Kent Camsin
          taat tehtiin konepajassa uusien                               kireämpi nokka-akseli, kevennetyt
          laskelmien mukaiseksi. Iso kiitos                             kannet, MegaSquirt -moottorinohjaus.
          työstä kuuluu jo edesmenneelle                     VOIMANSIIRTO: kiinteä neliveto, ZF 4HP24 -automaatti,
          Fagerströmin Henkalle. Siihen                                 vakiovälityksin, vahvistettu,
          aikaan oli ihan normaalia, että                               keskitasauspyörästössä mekaanisesti
          kisoihin ajettiin kisapelillä ja                              kytkettävä lukko, jakolaatikko LT230 (Land
          kisojen jälkeen takaisin. Joten                               Rover 110 2,25 bensa), vahvistetut 24-uraiset
          maantieajoa tuli joskus pitkiäkin                             vetoakselit, Land Rover Defenderin 110
          kilometrejä. Vakio vetoakselein                               vakionopeus nivelet, ARB RD26 -paineilmalukot
          ja murroksin mentiin, mutta                                   edessä ja takana, Viair -kompressori,
          auto oli sinänsä valmis kilpai-                               Range Rover vakioperät vakiovälityksin.
          luihin, niitäkin alettiin järjestä-                     OHJAUS:  simpukkaohjaus iskunvaimentimella,
          mään.                                                         simpukka ja vääntövarsi Land Rover Defender.
                                                                        Vahvistetut raidetangot edessä ja takana.
           Mutakuonojen aikaa                                    JOUSITUS:  Jäykät akselit, Raptor HD etupään
                                                                        kierrejouset edessä ja takana, Raptor
          Sipooseen perustettiin Offroad                                vahvistetut ja taivutetut tukivarret edessä ja
          -kerho Mutakuonot ry vuonna                                   takana, Trailmaster -iskunvaimentimet. Takana
          1987. Benkun faija Pelle oli pe-                              vakio keskikuula itse tehdyin tukivarsin.
          rustamassa kerhoa ja sai muuten                         JARRUT: Levyjarrut edessä ja takana,
          jäsennumero kakkosen. Jäseniä                                 X-Engineeringin kardaanikäsijarru levyllä
          kertyi pian reilut 40 autokuntaa                 POLTTOAINESÄILIÖ: itsetehty, tilavuus 40 litraa.
          Sipoo-Kerava alueelta. Siihen                           VANTEET: 15x8, aluvanteet ja 15x8 peltivanteet
          aikaan ajoalueiden saaminen                            RENKAAT: Interco TSL Super Swamper 36x12,5x15,
          Uudenmaan läänissä oli paljon                                 BFGoodrich Mud-Terrain KO2 35x12,5x15
          helpompaa. Mutakuonotkin                                 MUUTA: Warn 8274 -vinssi edessä, takana Rock -vinssi,
          saivat nopeasti käyttöön tietysti                             raidetangot suojattu samoin jakolaatikko
          Ingmanien perheen takamaas-                                   ja polttoainetankki. Helmaputket myös
          ton, Sipoon Talman laskettelu-                                takana. Takana oleva yläluukku korvattu
          keskuksen alueet ja kallioalueet                              polykarboniitilla samoin takasivuikkunat.
          Seutulan lentokentän takaa                                    Lisävaloina LED Lazer -sarja, pitkät ja työvalot.
          (nyt jo taivaan tuuliin louhitut).

                                                                                                                   57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64