Page 59 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 59
RANGE ROVER
oli manuaaliaski, siihen aikaan VUOSIMALLI: 1972
automaattia ei saanut edes KORI: 2 -ovisen Range Rover runko ja kori, Koria
tehtaalta. Rangella tulisi ajettua korotettu 50 mm, FIA hyväksytyt turvakaaret
tielläkin niin manuaalivaihteis- MOOTTORI: Roverin 4,6 -litrainen V8, läpikäyty
toon tehtiin suuri duuni, kun rat- kokonaisuudessaan, Kent Camsin
taat tehtiin konepajassa uusien kireämpi nokka-akseli, kevennetyt
laskelmien mukaiseksi. Iso kiitos kannet, MegaSquirt -moottorinohjaus.
työstä kuuluu jo edesmenneelle VOIMANSIIRTO: kiinteä neliveto, ZF 4HP24 -automaatti,
Fagerströmin Henkalle. Siihen vakiovälityksin, vahvistettu,
aikaan oli ihan normaalia, että keskitasauspyörästössä mekaanisesti
kisoihin ajettiin kisapelillä ja kytkettävä lukko, jakolaatikko LT230 (Land
kisojen jälkeen takaisin. Joten Rover 110 2,25 bensa), vahvistetut 24-uraiset
maantieajoa tuli joskus pitkiäkin vetoakselit, Land Rover Defenderin 110
kilometrejä. Vakio vetoakselein vakionopeus nivelet, ARB RD26 -paineilmalukot
ja murroksin mentiin, mutta edessä ja takana, Viair -kompressori,
auto oli sinänsä valmis kilpai- Range Rover vakioperät vakiovälityksin.
luihin, niitäkin alettiin järjestä- OHJAUS: simpukkaohjaus iskunvaimentimella,
mään. simpukka ja vääntövarsi Land Rover Defender.
Vahvistetut raidetangot edessä ja takana.
Mutakuonojen aikaa JOUSITUS: Jäykät akselit, Raptor HD etupään
kierrejouset edessä ja takana, Raptor
Sipooseen perustettiin Offroad vahvistetut ja taivutetut tukivarret edessä ja
-kerho Mutakuonot ry vuonna takana, Trailmaster -iskunvaimentimet. Takana
1987. Benkun faija Pelle oli pe- vakio keskikuula itse tehdyin tukivarsin.
rustamassa kerhoa ja sai muuten JARRUT: Levyjarrut edessä ja takana,
jäsennumero kakkosen. Jäseniä X-Engineeringin kardaanikäsijarru levyllä
kertyi pian reilut 40 autokuntaa POLTTOAINESÄILIÖ: itsetehty, tilavuus 40 litraa.
Sipoo-Kerava alueelta. Siihen VANTEET: 15x8, aluvanteet ja 15x8 peltivanteet
aikaan ajoalueiden saaminen RENKAAT: Interco TSL Super Swamper 36x12,5x15,
Uudenmaan läänissä oli paljon BFGoodrich Mud-Terrain KO2 35x12,5x15
helpompaa. Mutakuonotkin MUUTA: Warn 8274 -vinssi edessä, takana Rock -vinssi,
saivat nopeasti käyttöön tietysti raidetangot suojattu samoin jakolaatikko
Ingmanien perheen takamaas- ja polttoainetankki. Helmaputket myös
ton, Sipoon Talman laskettelu- takana. Takana oleva yläluukku korvattu
keskuksen alueet ja kallioalueet polykarboniitilla samoin takasivuikkunat.
Seutulan lentokentän takaa Lisävaloina LED Lazer -sarja, pitkät ja työvalot.
(nyt jo taivaan tuuliin louhitut).
57