Page 62 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 62

Ulkopaneelit vaihdettu taas suoriin.

         JE -Motorsport Team. JE -lyhenne   tehtaan Boggereilla. Isommat            vaihdettiin myös kuppipenkit ja
         tulee sanoista Junkyard Engineer.   renkaat (36”x12,5”x15”) vaativat       ohjaamoon tuli pääkaari. Näin
         Team perustettiin alun perin   myös vahvennusta akseleihin.                lähdettiin kauteen 1993, joka
         Juupajoen joukkuekisaa varten,   Australiasta Jack McNamaralta             muuttikin kaiken.
         jonka jälkeen se sai kisateamin   tilattiin 24 -uraiset vahvemmat
         aseman. Autot teipattiin kaikki   vetoakselit eteen ja taakse,              AKK:n aika alkoi...
         samalla lailla ja sponsoreita haet-  eteen murroksiksi vaihdettiin
         tiin Teamin nimissä. Teamin kaksi   Land Rover 110 -murrokset.             1993 Offroad siirtyi AKK:n alle.
         muuta autoa olivat Lindqvistien   Takaperän ARB:n lukko piti sor-          Offroadin puolelta hankkeen
         veljeksien, silloisen luokka 3:n   vata paksummille ja eri rihloi-         puuhamiehenä toimivat Pertti
         Land-Rover sekä Leväsen Mikan   tukselle oleville vetoakseleille.          Kontinen, Pekka Husgafvel ja
         ja Tomppa Kauramäen luokan 2.   Koneistamo hoiti sorvauksen                Olli Laakso. Tarkoituksena oli
         Range Rover. Menestystäkin tuli   ja Offroad Centeristä löytyivät          saattaa laji turvallisemmaksi
         Lindqvistit voittivat vuonna 1991   24-spoorisen akselille sopivat         ja tavoitteena oli tietysti saada
         luokka 3. epävirallisen SM-Cupin   ARB:n poskipyörät.  Edessä Tor-         FIA:n tunnustama SM-arvo.
         ja seuraavana vuonna Benkku   senin kitkalukko vaihtui ARB:n               Tosin, tuota SM-arvoa ei kos-
         oli luokassa 2. SM-Cupin 3. sekä   paineilmalukkoon, joka löytyi           kaan tullut. Ennen kisat olivat
         päälle tuli vielä kauden joukkue-  edullisesti Off Road Centeristä.        merkittävä tulonlähde Mutakuo-
         kilpailun voitto.             Polttoainetankki siirrettiin sisälle         noille, AKK:n jälkeen kerholle ei
                                       ja tankki tehtiin itse. Siirryttäes-         jäänyt kilpailusta käteen kuin
          Päivitysten aikaa...         sä isompiin renkaisiin tuli tarve            muutamia satasia (markkoina).
                                       ohjaustehostimelle. Range Rover              Leijonanosa meni joko suoriin
         Benkun Range oli myös päivitys-  nimittäin sai ohjaustehostimen            maksuihin AKK:lle SM-Cup ar-
         ten alla. Benkku sai Mustosen   vasta vuonna 1973, joten 1972              vosta, kerhon jäsenistä piti jokai-
         Antilta lainaksi yhteen kilpailuun   vuoden mallissa sitä ei ollut. Yksi   sesta maksaa AKK:lle jne.. päälle
         Intercon Super Swampperit     vaihtoehto olisi ollut käyttää               vielä byrokratia. SM-Cup arvon
         36” -koossa. Super Swampperit   henkilö-Roverin eli Rover P6:n             pitäminen kilpailulla oli kallista,
         vakuuttivat heti. Ja Benkkukin   tehostinta, mutta isojen pyörien          joten Mutakuonot monien mui-
         laittoi rengassetin tilauksen   takia ja osaksi hinnan takia pää-          den mukana päätyivät järjestä-
         jenkkeihin. Alkoi Super Swampe-  dyttiin Moparin tehostimeen,              mään alueellisia tai kansallisia
         reiden kausi. Käytännössä kaikki   jota varten sorvattiin adapte-          kilpailuja. Kilpailijoiden määrä
         ajoivat Swampereilla tai saman   ri. 1993 kautta varten eteen              alkoi myös laskemaan, mikä vai-

    60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67