Page 62 - 4x4 Maailma | KESÄ-HEINÄ-ELO 24
P. 62
Ulkopaneelit vaihdettu taas suoriin.
JE -Motorsport Team. JE -lyhenne tehtaan Boggereilla. Isommat vaihdettiin myös kuppipenkit ja
tulee sanoista Junkyard Engineer. renkaat (36”x12,5”x15”) vaativat ohjaamoon tuli pääkaari. Näin
Team perustettiin alun perin myös vahvennusta akseleihin. lähdettiin kauteen 1993, joka
Juupajoen joukkuekisaa varten, Australiasta Jack McNamaralta muuttikin kaiken.
jonka jälkeen se sai kisateamin tilattiin 24 -uraiset vahvemmat
aseman. Autot teipattiin kaikki vetoakselit eteen ja taakse, AKK:n aika alkoi...
samalla lailla ja sponsoreita haet- eteen murroksiksi vaihdettiin
tiin Teamin nimissä. Teamin kaksi Land Rover 110 -murrokset. 1993 Offroad siirtyi AKK:n alle.
muuta autoa olivat Lindqvistien Takaperän ARB:n lukko piti sor- Offroadin puolelta hankkeen
veljeksien, silloisen luokka 3:n vata paksummille ja eri rihloi- puuhamiehenä toimivat Pertti
Land-Rover sekä Leväsen Mikan tukselle oleville vetoakseleille. Kontinen, Pekka Husgafvel ja
ja Tomppa Kauramäen luokan 2. Koneistamo hoiti sorvauksen Olli Laakso. Tarkoituksena oli
Range Rover. Menestystäkin tuli ja Offroad Centeristä löytyivät saattaa laji turvallisemmaksi
Lindqvistit voittivat vuonna 1991 24-spoorisen akselille sopivat ja tavoitteena oli tietysti saada
luokka 3. epävirallisen SM-Cupin ARB:n poskipyörät. Edessä Tor- FIA:n tunnustama SM-arvo.
ja seuraavana vuonna Benkku senin kitkalukko vaihtui ARB:n Tosin, tuota SM-arvoa ei kos-
oli luokassa 2. SM-Cupin 3. sekä paineilmalukkoon, joka löytyi kaan tullut. Ennen kisat olivat
päälle tuli vielä kauden joukkue- edullisesti Off Road Centeristä. merkittävä tulonlähde Mutakuo-
kilpailun voitto. Polttoainetankki siirrettiin sisälle noille, AKK:n jälkeen kerholle ei
ja tankki tehtiin itse. Siirryttäes- jäänyt kilpailusta käteen kuin
Päivitysten aikaa... sä isompiin renkaisiin tuli tarve muutamia satasia (markkoina).
ohjaustehostimelle. Range Rover Leijonanosa meni joko suoriin
Benkun Range oli myös päivitys- nimittäin sai ohjaustehostimen maksuihin AKK:lle SM-Cup ar-
ten alla. Benkku sai Mustosen vasta vuonna 1973, joten 1972 vosta, kerhon jäsenistä piti jokai-
Antilta lainaksi yhteen kilpailuun vuoden mallissa sitä ei ollut. Yksi sesta maksaa AKK:lle jne.. päälle
Intercon Super Swampperit vaihtoehto olisi ollut käyttää vielä byrokratia. SM-Cup arvon
36” -koossa. Super Swampperit henkilö-Roverin eli Rover P6:n pitäminen kilpailulla oli kallista,
vakuuttivat heti. Ja Benkkukin tehostinta, mutta isojen pyörien joten Mutakuonot monien mui-
laittoi rengassetin tilauksen takia ja osaksi hinnan takia pää- den mukana päätyivät järjestä-
jenkkeihin. Alkoi Super Swampe- dyttiin Moparin tehostimeen, mään alueellisia tai kansallisia
reiden kausi. Käytännössä kaikki jota varten sorvattiin adapte- kilpailuja. Kilpailijoiden määrä
ajoivat Swampereilla tai saman ri. 1993 kautta varten eteen alkoi myös laskemaan, mikä vai-
60